0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Działania promocyjne w kosztach podatkowych

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jak prawidłowo rozliczyć działania promocyjne w kosztach podatkowych? Przedsiębiorcy mogą zaliczyć do nich wydatki prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Dodatkowo warto rozważyć, czy tego typu wydatki mogą być też odliczone w ramach ulgi na wzrost przychodów, co pozwala na podwójną korzyść podatkową

Działania promocyjne w kosztach podatkowych

Nie ma większych wątpliwości, jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatku na działania promocyjne. Tego typu wydatki są związane z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Koszty te bowiem są kosztami:

  1. poniesionymi przez podatnika;
  2. kosztami definitywnymi, a więc bezzwrotnymi;
  3. pozostają w związku z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą, poniesione są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
  4. nie są kosztami wymienionymi w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

Stanowisko to akceptują również organy podatkowe, czego przykładem jest interpretacja Dyrektora KIS z 7 czerwca 2022 roku (nr 0111-KDIB2-1.4010.121.2022.4.AP).

W tym miejscu należy wskazać, że kosztów promocji nie można utożsamiać z wydatkami na reprezentację, które są wyłączone z kategorii kosztów podatkowych na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jednocześnie reprezentacją są wszelkie działania, u których podłoża leży ułatwianie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji, i których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako godnego zaufania partnera biznesowego. Reprezentacja stanowi działanie w celu wykreowania i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku.

Wydatki na ponoszone przez podatnika działania promocyjne nie zostały wykluczone w kategorii kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Pojęcie promowania nie jest tożsame z pojęciem reprezentacji, a zatem w kosztach uzyskania przychodu można ująć wydatki na działania promocyjne.

Działania promocyjne z ulgą na wzrost przychodów

Tytułowa ulga została opisana w art. 26gb ustawy o PIT, gdzie w ust. 1 czytamy, że podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Na podstawie art. 26gb ust. 3 ustawy przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Na podstawie art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z przepisów tych wynika, że uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który poniósł określone wydatki, oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

  1. uczestnictwa w targach poniesione na:
    • organizację miejsca wystawowego,
    • zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
    • zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
  2. działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
  3. dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
  4. przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
  5. przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W pkt 2 ww. wyliczenia ustawodawca wskazuje na działania promocyjne. Nie zdefiniował on tego typu działań, lecz określił jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych” należy się posłużyć definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze znaczeniem językowym promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 6 grudnia 2023 roku (nr 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC), koszty promocji i reklamy mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT i mogą zostać odliczone w ramach ulgi na wzrost przychodów w zeznaniu rocznym.

W konsekwencji przedsiębiorca ma możliwość dokonania dodatkowego odliczenia wydatków, które wcześniej zostały zakwalifikowane jako koszty podatkowe. Należy jednak podkreślić, że z ulgi może skorzystać wyłącznie ten podatnik, który osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej (czyli według stawki 12% lub 32%) lub podatkiem liniowym. 

Ulga na wzrost przychodów nie jest przewidziana dla podatników rozliczających się w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto ulga dotyczy kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które podatnik samodzielnie wytwarza.

Przykład 1.

Pan Tomasz prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży towarów. W celu zwiększenia sprzedaży poniósł wydatki na promocję swoich towarów w social mediach. Czy może on skorzystać z ulgi na wzrost przychodów? W przypadku pana Tomasza możliwość skorzystania z ulgi jest wykluczona, ponieważ nie sprzedaje on samodzielnie wytworzonych produktów, lecz zbywa towary uprzednio nabyte od innych podmiotów. Nie ma jednak przeszkód, aby wydatki na działania promocyjne ujął w kosztach uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.

Ulga na wzrost przychodów obejmuje wyłącznie te wydatki, które dotyczą promocji samodzielnie wytworzonych przez podatnika produktów. 

Podsumowując powyższe, należy wskazać, że możliwość zaliczenia wydatków na działania promocyjne w koszty podatkowe jest przewidziana dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi rachunek kosztowy. Natomiast w przypadku rozliczenia działań promocyjnych w ramach ulgi na wzrost przychodów możliwość ta jest ograniczona do przypadków określonych w art. 26gb ustawy o PIT.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów