Jak prawidłowo rozliczyć działania promocyjne w kosztach podatkowych? Przedsiębiorcy mogą zaliczyć do nich wydatki prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Dodatkowo warto rozważyć, czy tego typu wydatki mogą być też odliczone w ramach ulgi na wzrost przychodów, co pozwala na podwójną korzyść podatkową
Działania promocyjne w kosztach podatkowych
Nie ma większych wątpliwości, jeżeli chodzi o możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatku na działania promocyjne. Tego typu wydatki są związane z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Koszty te bowiem są kosztami:
- poniesionymi przez podatnika;
- kosztami definitywnymi, a więc bezzwrotnymi;
- pozostają w związku z prowadzoną przez wnioskodawcę działalnością gospodarczą, poniesione są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
- nie są kosztami wymienionymi w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.
Stanowisko to akceptują również organy podatkowe, czego przykładem jest interpretacja Dyrektora KIS z 7 czerwca 2022 roku (nr 0111-KDIB2-1.4010.121.2022.4.AP).
W tym miejscu należy wskazać, że kosztów promocji nie można utożsamiać z wydatkami na reprezentację, które są wyłączone z kategorii kosztów podatkowych na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Jednocześnie reprezentacją są wszelkie działania, u których podłoża leży ułatwianie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji, i których zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako godnego zaufania partnera biznesowego. Reprezentacja stanowi działanie w celu wykreowania i utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku.
Działania promocyjne z ulgą na wzrost przychodów
Tytułowa ulga została opisana w art. 26gb ustawy o PIT, gdzie w ust. 1 czytamy, że podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Na podstawie art. 26gb ust. 3 ustawy przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Na podstawie art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie 6 lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Z przepisów tych wynika, że uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który poniósł określone wydatki, oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na:
- organizację miejsca wystawowego,
- zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
W pkt 2 ww. wyliczenia ustawodawca wskazuje na działania promocyjne. Nie zdefiniował on tego typu działań, lecz określił jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.
W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych” należy się posłużyć definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze znaczeniem językowym promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia.
Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 6 grudnia 2023 roku (nr 0112-KDIL2-2.4011.684.2023.3.MC), koszty promocji i reklamy mieszczą się w katalogu kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT i mogą zostać odliczone w ramach ulgi na wzrost przychodów w zeznaniu rocznym.
W konsekwencji przedsiębiorca ma możliwość dokonania dodatkowego odliczenia wydatków, które wcześniej zostały zakwalifikowane jako koszty podatkowe. Należy jednak podkreślić, że z ulgi może skorzystać wyłącznie ten podatnik, który osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej (czyli według stawki 12% lub 32%) lub podatkiem liniowym.
Ulga na wzrost przychodów nie jest przewidziana dla podatników rozliczających się w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto ulga dotyczy kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które podatnik samodzielnie wytwarza.
Przykład 1.
Pan Tomasz prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży towarów. W celu zwiększenia sprzedaży poniósł wydatki na promocję swoich towarów w social mediach. Czy może on skorzystać z ulgi na wzrost przychodów? W przypadku pana Tomasza możliwość skorzystania z ulgi jest wykluczona, ponieważ nie sprzedaje on samodzielnie wytworzonych produktów, lecz zbywa towary uprzednio nabyte od innych podmiotów. Nie ma jednak przeszkód, aby wydatki na działania promocyjne ujął w kosztach uzyskania przychodów na zasadach ogólnych.
Podsumowując powyższe, należy wskazać, że możliwość zaliczenia wydatków na działania promocyjne w koszty podatkowe jest przewidziana dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi rachunek kosztowy. Natomiast w przypadku rozliczenia działań promocyjnych w ramach ulgi na wzrost przychodów możliwość ta jest ograniczona do przypadków określonych w art. 26gb ustawy o PIT.