15 września odbyła się konferencja prasowa „Innowacyjny ekosystem dla elektromobilności. Wyniki programu akceleracyjnego Pilot Maker Elektro ScaleUp”, na której poruszono temat powrotu do wyższej akcyzy na samochody używane. Czy wyższa akcyza na samochody używane jest już obowiązkowa?
Czym jest akcyza?
Podatek akcyzowy nakłada się na produkty, na które jest wysoki popyt, np. papierosy czy alkohol. Oprócz nich przedmiotem opodatkowania akcyzą są także wszystkie samochody importowane z zagranicy, które nie są jeszcze zarejestrowane w Polsce. W przypadku zakupu samochodu na podstawie umowy kupna-sprzedaży, gdzie transakcja zachodzi pomiędzy dwoma osobami fizycznymi, to na kupującym ciąży obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem kupujący samochód używany ma obowiązek złożyć deklarację PCC-3 w urzędzie skarbowym oraz zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% od wartości zakupu samochodu. Stawka procentowa akcyzy dotyczy samochodów zarejestrowanych na terenie Polski. Jeśli chodzi o samochody (nowe i używane), które nie są zarejestrowane w Polsce, podatek akcyzowy wynosi:
-
3,10% na samochody z silnikami o pojemności poniżej 2000 cm³;
-
18,60% na samochody z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³.
Wyższa akcyza na samochody używane
Rząd zamierza wprowadzić wyższy podatek akcyzowy na używane samochody. Jak przypomina minister rozwoju Jadwiga Emilewicz, obowiązujący system akcyzowy pochodzi sprzed 1989 roku i należy dokonać jego reformy. Zdaniem wicepremier „wzmożoną opłatę płacą ci, którzy mają samochód w lepszym standardzie ekologicznym”. Wspomniała także, że „wprowadzamy mocne regulacje w zakresie wycinania filtrów DPF”. Dużo samochodów z silnikiem diesla nie posiada filtra DPF, co oznacza, że zgodnie z prawem taki pojazd nie może poruszać się po polskich drogach. Wprowadzana regulacja przede wszystkim ma obniżyć opłacalność sprowadzania używanych pojazdów do Polski.
W ramach tej regulacji zwiększy się przede wszystkim:
-
monitoring polskich dróg;
-
kontrola stacji kontroli pojazdów.
Ważnym celem wyższej akcyzy na samochody używane jest dążenie do rozwoju elektromobilności, a z tym w ciągu kilkunastu lat w Polsce może powstać zeroemisyjny system energetyczny.
W ostatnich czasach coraz bardziej popularne stają się samochody elektryczne. Produkcja samochodów elektrycznych ma zabezpieczyć przed zbyt dużym wydzielaniem spalin przez dotychczas używane samochody. Samochody elektryczne stanowią ciekawą perspektywę na przyszłość. Słowa kluczowe to ekologia, bezpieczeństwo i oszczędność.