Osoba zbywająca pojazd zobowiązana jest do wypełnienia dodatkowych formalności związanych ze sprzedażą. Jednym z takich obowiązków jest zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Sprawdź poniższy artykuł, aby dowiedzieć się więcej o zawiadomieniu i formalnościach związanych ze zbyciem pojazdu i zapoznaj się z poniższym omówieniem, aby łatwiej skorzystać z zamieszczonego wzoru zawiadomienia.
Zmiana właściciela pojazdu a zawiadomienie o zbyciu
W razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu zarejestrowanego dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi:
- dowód rejestracyjny, oraz
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, jeżeli w dowodzie rejestracyjnym nie jest określony aktualny termin ważności badania technicznego.
W razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu czasowo wycofanego z ruchu dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu.
Właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zbyciu pojazdu.
W przypadku współwłasności pojazdu dla skuteczności zawiadomienia o zbyciu pojazdu wystarczające jest zawiadomienie przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.
Właściciel lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie, chyba że pojazd został użyty wbrew jego woli i wiedzy przez nieznaną osobę, czemu nie mógł zapobiec.
W przypadku gdy właścicielem lub posiadaczem pojazdu jest:
- osoba prawna;
- jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną;
- jednostka samorządu terytorialnego;
- spółka kapitałowa w organizacji;
- podmiot w stanie likwidacji;
- przedsiębiorca niebędący osobą fizyczną;
- zagraniczna jednostka organizacyjna
– do udzielenia informacji obowiązana jest osoba wyznaczona przez organ uprawniony do reprezentowania tego podmiotu na zewnątrz, a w przypadku niewyznaczenia takiej osoby – osoby wchodzące w skład tego organu zgodnie z żądaniem organu oraz sposobem reprezentacji podmiotu.
Warto mieć na uwadze, że zgodnie z orzecznictwem: „Obowiązek wynikający z art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. 2012 r. poz. 1137) ma jedynie charakter porządkowy. Niewykonanie obowiązku wynikającego z treści komentowanego przepisu stanowi jedynie wykroczenie. Nie ma on wpływu na skuteczność zawartej umowy przenoszącej prawo własności pojazdu” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. z 8 maja 2014 roku, II SA/Go 237/14).
Omówienie kluczowych kwestii związanych z zawiadomieniem
Termin zgłoszenia – zgodnie z przepisami zbywca ma 30 dni na zgłoszenie sprzedaży pojazdu.
Forma zgłoszenia – można to zrobić osobiście, listownie lub online (np. przez ePUAP).
Dokumenty do zgłoszenia – zwykle wymagane są: kopia umowy sprzedaży/darowizny, dowód osobisty oraz dowód rejestracyjny pojazdu.
Zgłoszenie do ubezpieczyciela – warto również poinformować firmę ubezpieczeniową, aby uniknąć dalszych opłat za OC.