Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Bon energetyczny - najważniejsze informacje

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Ustawa z dnia 23 maja 2024 roku wprowadza nowy rodzaj świadczenia – bon energetyczny. Określa ona zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania bonu energetycznego. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej o nowym świadczeniu pieniężnym.

Bon energetyczny – podstawowe informacje

Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo:

  • gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych za 2023 rok nie przekraczała kwoty 2500 zł, oraz
  • gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 rok na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.

W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 rok na osobę przekraczała ww. kwoty, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 rok na osobę.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż 1 osoba, bon jest wypłacany tej osobie w gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.

Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że 1 osoba może wchodzić w skład tylko 1 gospodarstwa domowego.

Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.

Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  • 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu,
  • 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób,
  • 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób,
  • 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do 1 kwietnia 2024 roku albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  • 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu,
  • 800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób,
  • 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób,
  • 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

Bon energetyczny za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku jest wypłacany jednorazowo.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Można go złożyć w aplikacji mObywatel, na stronie gov.pl lub epuap.gov.pl, a także stacjonarnie w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.

Przykład 1.

Pan Jan spełnia przesłanki do uzyskania bonu energetycznego. Co powinien zrobić, aby uzyskać świadczenie?

Powinien on złożyć wniosek o wypłatę bonu energetycznego do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na jego miejsce zamieszkania. Wniosek powinien złożyć w terminie od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego zawiera:

  • dane wnioskodawcy;
  • imię (imiona) i nazwisko;
  • adres miejsca zamieszkania lub pobytu;
  • numer PESEL, jeżeli został nadany;
  • serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osób, które nie mają numeru PESEL;
  • obywatelstwo;
  • adres poczty elektronicznej, jeżeli wyraża na to zgodę;
  • numer telefonu, jeżeli wyraża na to zgodę;
  • dane dotyczące dochodów wnioskodawcy;
  • informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego, jeżeli stanowi ono główne źródło ogrzewania;
  • numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który zostanie przekazana kwota bonu energetycznego, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać bon na ten rachunek;
  • informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy;
  • wymagane przez ustawę dane i informacje dotyczące członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego;
  • oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.

Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.

Dokonując weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta bierze pod uwagę w szczególności:

  • informacje wynikające z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz dodatków do zasiłku rodzinnego;
  • informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie świadczenia wychowawczego;
  • informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie dodatku osłonowego;
  • informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie dodatku mieszkaniowego;
  • informacje uzyskane w związku z postępowaniem o przyznanie dodatku elektrycznego;
  • dane zgromadzone w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców.

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

Wydania decyzji administracyjnej wymaga:

  • odmowa przyznania bonu energetycznego,
  • korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego,
  • uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego,
  • rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu energetycznego przyznanego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości.

Bon energetyczny wypłacają gminy niezwłocznie po jego przyznaniu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

W przypadku bonu energetycznego przyznanego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości kwota w wysokości odpowiadającej kwocie nienależnie pobranych środków podlega zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów