Poradnik Przedsiębiorcy

Bon turystyczny – czy można wymienić go na gotówkę?

W związku z nadchodzącym sezonem wakacyjnym i luzowaniami obostrzeń coraz więcej rodzin decyduje się na skorzystanie z programu „Bon turystyczny”. Jednak nie wszystkie placówki akceptują taki sposób zapłaty. Czy w takim razie można wymienić bon na gotówkę?

Czym jest bon turystyczny i kto może z niego skorzystać?

Bon turystyczny to świadczenie należne gospodarstwom domowym, którym przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500+. Bon turystyczny można wykorzystać na usługi hotelarskie i imprezy turystyczne w kraju do końca marca 2022 roku. W ramach bonu na jedno dziecko do 18. roku życia przysługuje 500 zł, a na dziecko z niepełnosprawnością dodatkowe 500 zł. Od 1 sierpnia 2020 roku świadczenie jest dostępne na stronie PUE ZUS, gdzie profil można założyć m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego lub bankowości elektronicznej.

Bon turystyczny trzeba zrealizować do 31 marca 2022 roku. Po tym terminie można skorzystać ze świadczenia jedynie w sytuacji, gdy usługę hotelarską opłaci się za pomocą bonu przed tym terminem.

Kto może realizować bon turystyczny?

Bon turystyczny mogą realizować podmioty wpisane na listę prowadzoną przez POT, czyli Polską Organizację Turystyczną. Przedsiębiorcy turystyczni i organizacje pożytku publicznego mogą przystąpić do programu, wypełniając na stronie PUE ZUS „Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny”. Następnie podaje się numer konta, na który płatności z bonu mają być przelane.

Czy można wymienić bon turystyczny na gotówkę?

Wiele podmiotów turystycznych wciąż nie jest wpisana na listę Polskiej Organizacji Turystycznej, a co za tym idzie – nie honoruje bonu turystycznego. W związku z tym rodziny zastanawiają się, czy można wymienić bon turystyczny na gotówkę i zapłacić za usługę w formie pieniężnej. Tutaj stanowisko ministerstwa jest jasne: bonu turystycznego nie można wymieniać ani na gotówkę, ani na środki płatnicze. Powstała całodobowa infolinia (22 11 22 111), na której można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące Polskiego Bonu Turystycznego. Istnieje także możliwość kontaktu przez adres e-mailowy: bon@zus.pl.