Przepisy, które umożliwiły wystawianie e-paragonów przez kasy online, weszły w życie w 2020 roku, przy czym większość kas nie jest przystosowana do ich wystawiania, więc znikoma ilość przedsiębiorców z nich korzysta. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że planuje udostępnić e-paragony wysyłane przez SMS aby mogły być wykorzystywane przez przedsiębiorców. Dowiedzmy się więcej o planach rządu!
E-paragony - co to takiego?
E-paragon, czyli paragon elektroniczny, to potwierdzenie transakcji, którego nie będzie konieczności drukowania. Z założenia konsument ma go w niedalekiej przyszłości otrzymać na maila lub SMS-em bezpośrednio z urządzenia fiskalnego. Jednakże tylko i wyłącznie za zgodą nabywcy i w ustalony z nim sposób. E-paragony wysyłane przez SMS mają zawierać te same informacje co drukowane. Niezbędne do wdrożenia zapowiedzi Ministerstwa jest nowe rozporządzenie określające wymogi techniczne dla kas, zaś po jego opublikowaniu producenci będą musieli przystosować kasy do nowych wymagań.
E-paragony wysyłane przez SMS - jak to zrobić?
Mobilne wiadomości tekstowe są bardzo wygodne i atrakcyjne dla klientów, stąd ich przewaga nad tymi odbieranymi komputerowo. Warto zwrócić uwagę na to, że gdy e-paragony wysyłane przez SMS staną się powszechne, w teorii nie da się ich zgubić, a w razie potrzeby można je szybko odnaleźć. Sukces e-recept może świadczyć o tym, że ten projekt ma potencjał. Tylko jak wcielić go w życie?
Przepisy RODO zobowiązują do zabezpieczenia uzyskanych i przetwarzanych danych. Ważna jest zatem kwestia bezpiecznego przekazywania numerów telefonów na ten cel oraz bezpiecznego przechowywania danych. Nie mniejszym wyzwaniem będzie również zadbanie, by w niedługim czasie cały proces mógł być sprawnie przeprowadzony. Nie każdy jednak jest chętny podawać swoje dane w sklepie. Aby uniknąć identyfikacji klienta przez numer telefonu czy e-mail, sposób przekazywania paragonu musi być dobrze przemyślany.
Warto zauważyć, że niektóre sieci handlowe już umożliwiły zbieranie e-paragonów w swoich aplikacjach zakupowych. Jednak nie wszyscy klienci chcą instalować kolejne aplikacje zakupowe na swoich smartfonach - odrębne dla każdej sieci sklepów. Z drugiej strony stworzenie własnej aplikacji jest sporym wydatkiem dla sklepu, stąd e-paragony wysyłane przez SMS czy e-maila wydają się rozsądnym rozwiązaniem.
Podsumowując, cyfryzacja jest nieunikniona, chociażby w tak powszechnej i praktycznie codziennej dziedzinie jak robienie zakupów. E-paragony wysyłane przez SMS nie ulegną zniszczeniu, nie zgubią się i nie wyblakną. Zarówno w kontekście bezpieczeństwa, ekologii i wygody staną się kolejnym krokiem w rozwoju gospodarki.