Poradnik Przedsiębiorcy

Centralna baza faktur od 2021 r.

Od 2021 roku, przedsiębiorcy będą przesyłać kontrahentom wystawione przez siebie e-faktury za pośrednictwem ministerialnej platformy. Z początku będzie to dobrowolnie, jednak gdy takie rozwiązanie się sprawdzi, może stać się to obowiązkiem. Sprawdź, jak ma działać centralna baza faktur!

Od kiedy ma działać centralna baza faktur?

W Ministerstwie Finansów już trwają prace nad uruchomieniem platformy do wymiany faktur między przedsiębiorcami. Zapowiadane jest, że ma ona ruszyć w 2021 r., być może już w połowie roku.

Centralna baza faktur - sposób działania

Wszystkie e-faktury przekazywane przez ministerialną platformę za pośrednictwem konta, będą dostępne dla przedsiębiorcy. Celem utworzenia kont jest to, aby każdy podatnik miał swoje osobiste konto do celów podatkowych.
Dostęp do niego ma być możliwy z każdego urządzenia – komputera, telefonu, tabletu. Dzięki dostępowi do konta, będzie tam można zobaczyć swoje e-faktury, zarówno te wystawione za pośrednictwem ministerialnej platformy, jak i otrzymane od kontrahentów, którzy przekazali je przez tą platformę.Pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch, opisał sposób działania centralnej bazy faktur:
Przedsiębiorca wystawi fakturę w swoim systemie finansowo-księgowym i przekaże ją na ministerialną platformę, a jego kontrahent będzie mógł pobrać z niej ten dokument.
Z początku, e-fakturowanie ma być dobrowolne, jednak gdy system się sprawdzi, planuje się, aby został on podstawowym medium wymiany e-faktur w Polsce. Wdrażanie ma przebiegać stopniowo. 

Jakie korzyści przyniesie centralna baza faktur?

Fiskus zyska dostęp do wszystkich bieżących faktur będących w obrocie gospodarczym, uproszczone zostaną czynności sprawdzające i kontrolne. Ponadto, nie będzie już problemów z łączeniem faktur wykazanych przez kontrahentów po stronie sprzedażowej i zakupowej.Celem wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur jest analiza i kontrola prawidłowości wystawianych faktur VAT.Zyskają też podatnicy! Jednym z ułatwień jest to, że nie będą już musieli wysyłać na żądanie urzędu pliku JPK_Faktura. Niewykluczone też, iż dzięki tym zmianom ułatwiłoby to wywiązanie się przedsiębiorcy z obowiązku przygotowania, a nawet przesłania niektórych plików JPK. Ponadto, sprzedający będzie mógł sprawdzić, czy jego kontrahent (nabywca) pobrał fakturę, a kupujący, czy rachunek umieszczony na fakturze jest zamieszczony na białej liście rzetelnych podatników VAT.

Centralna baza faktu - podsumowanie

Proponowane rozwiązanie oprócz tego, że będzie korzystne dla fiskusa, korzystnie wpłynie na prowadzenie biznesu - ma być to prosty i łatwy w obsłudze system wymiany faktur w wersji elektronicznej. Warunkiem jest,  aby to rozwiązanie było tanie i funkcjonujące 24 godziny na dobę bez żadnych awarii. Zatem cały system musi być niezawodny, a regulacje na wypadek takich awarii - jasno określone.