Tworzysz niezłe treści i zastanawiasz się nad tym, czy wzbogacać nimi tylko swoje strony internetowe, czy rozpocząć ich dystrybucję na zewnętrzne serwisy? Dystrybucja w marketingu jest elementem niezwykle ważnym i przed podjęciem określonej decyzji warto rozważyć wszystkie plusy i minusy. Pomożemy ci określić, kiedy zdecydować się na dystrybucję zewnętrzną, a kiedy lepiej działać wyłącznie dla swojej strony.
Na czym polega dystrybucja w marketingu?
Najpierw określmy, co rozumiemy pod pojęciem contentu - są to bowiem nie tylko treści tekstowe, lecz także wszelkiego rodzaju zdjęcia, grafiki, infografiki, animacje czy gify. Dobra treść to niewątpliwie ogromny atut, który można z powodzeniem wykorzystywać w działaniach promocyjnych. Warto jednak zastanowić się, czy tę treść warto upubliczniać jedynie na swoich stronach (witrynie, blogu lub portalach społecznościowych) - czy też warto udostępnić ją w innych serwisach oraz w social media.
W ten sposób dochodzimy do podziału dystrybucji w marketingu na dwa główne rodzaje. Otóż dystrybucja w marketingu jest:
-
Wewnętrzna - kiedy tworzony content umieszczany jest na stronie własnej. To dobra inwestycja we własną stronę, jednak obciążona kosztami i niezbyt skuteczna w perspektywie pozycjonowania.
-
Zewnętrzna - kiedy treści trafiają do innych serwisów niż własny - witryny tematyczne, strony partnerskie, a także social media - choć tutaj sprawa nie jest już tak oczywista. Choć dystrybucja zewnętrzna generuje lepsze efekty SEO, to jednak tracisz kontrolę nad swoją treścią.
Dystrybucja w marketingu - czy jej dwa rodzaje można ze sobą łączyć?
Teoretycznie jest to możliwe, lecz w praktyce bywa z tym dosyć trudne. Wydawcy rzadko decydują się na formy wiązane - chcą mieć jasność co do tego, jakiego rodzaju dystrybucja w marketingu została wybrana. Jeśli jednak nie masz problemu z możliwością połączenia sposobów dystrybucji, możesz zastosować jedną z dwóch strategii.
-
Pierwsza - zakłada tworzenie unikatowego contentu w kilku wersjach, podobnych do siebie pod względem tematycznym i merytorycznym. Treści będą publikowane w różnym czasie i w różnych miejscach - zarówno na serwisach zewnętrznych, jak i na twoich stronach.
-
Druga - dotyczy możliwości podzielenia contentu. Na serwisach zewnętrznych pojawia się zajawka - kilka akapitów, fragment infografiki. Czytelnicy całość treści mogą przeczytać dopiero po przejściu na twoją stronę.
Zalety i wady dystrybucji w marketingu
Wybór dystrybucji wewnętrznej lub zewnętrznej musi być w znacznym stopniu uzależniony od indywidualnych potrzeb oraz możliwości. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma liczne plusy, ale też i wady. Przedstawimy najważniejsze walory i mankamenty rodzajów dystrybucji w marketingu, jednak wybór musisz podjąć sam, stawiając sobie pytanie o cele, które chcesz osiągnąć.
Wewnętrznadystrybucja w marketingu:
-
plusy: inwestowanie w rozwój własnej strony internetowej, skierowanie promocji na własny serwis, duży wpływ dobrych treści na konwersję, swoboda decydowania o kształcie treści, brak kosztów publikacji, możliwość kontrolowania opinii o treści.
-
minusy: niski efekt SEO - przede wszystkim związany z brakiem możliwości pozyskania linków z wartościowych stron, częsty wymóg dodatkowej promocji treści.
Zewnętrznadystrybucja w marketingu:
-
plusy: zwiększona popularność treści (ściśle uwarunkowana popularnością serwisu, na którym zostaje umieszczona), zwiększenie prestiżu, dobry efekt SEO - związany także z linkami, które będą umieszczone na stronie zewnętrznej.
-
minusy: brak kontroli nad opiniowaniem treści, ograniczenia narzucane często przez wydawców, koszty publikacji, mniejsza konwersja.
Dystrybucja w social media
Na początku tekstu zaznaczyliśmy, że social media nie są jednoznacznie związane z dystrybucją wewnętrzną. Można polemizować, jednak dystrybucja contentu za pośrednictwem serwisów społecznościowych różni się z pewnym stopniu od dystrybucji wewnętrznej prowadzonej na witrynach internetowych czy blogach.
Jeśli umieszczasz własną treść na własnej stronie lub profilu w serwisie społecznościowym, to jest to niewątpliwie dystrybucja wewnętrzna. Treść w zależności od ustawień może być oglądana przez wszystkich użytkowników serwisu. Może być lajkowana czy komentowana, lecz może być także udostępniana, podawana dalej. Jeśli dzieje się to w sposób niekontrolowany przez ciebie - jest to dystrybucja wirusowa. Przyjmuje ona pewne cechy dystrybucji zewnętrznej, jednak często nie można jednoznacznie określić renomy profilów, które ją udostępniają.
Kiedy dystrybucja w marketingu social media jest przez ciebie kontrolowana i opłacana, wtedy należy mówić o dystrybucji wymuszonej. Zalicza się do niej płatną promocję własnych treści (a więc jest to typowe dla dystrybucji wewnętrznej) - jednak należy wyróżnić pewną odmianę promocji, która przyjmuje cechy dystrybucji zewnętrznej. Mowa tutaj o zatrudnianiu w promocji treści influencerów, czyli osoby posiadające znaczący wpływ na własną społeczność w social media. Dzięki temu twoja treść jest udostępniona na innym profilu, najczęściej skupiającym wokół siebie dużą społeczność.
Musisz określić, jaki sposób dystrybucji jest najdogodniejszy dla tworzonej przez ciebie treści. Pamiętaj o istotnym znaczeniu mediów społecznościowych i o perspektywach, jakie stwarzają dla dystrybucji.