Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Rozwój kompetencji pracowników - jaką formę wybrać?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Firma nie może działać bez zespołu. Jeżeli więc ma osiągnąć sukces i rozwijać się na rynku, należy zadbać o kompetencje pracowników. Wielu z nas stawia na rozwój - nie tylko osobisty, lecz także zawodowy. Chcemy uczyć się nowych rzeczy, poszerzać umiejętności. Stanie w miejscu dla wielu z nas jest równoznaczne z porażką i w momencie, kiedy się zatrzymujemy, szukamy nowych dróg, którymi chcielibyśmy pójść. Naszym zadaniem jest to, by firma dobrze prosperowała. Aby tak się stało, musi posiadać wykwalifikowany zespół, który poradzi sobie z każdą sytuacją. W związku z tym, że ludzie są filarem, należy dbać o to, by stale się rozwijali. Rozwój kompetencji jest niezwykle istotny. Pytanie jednak brzmi, jaki sposób rozwoju kompetencji wybrać. Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Rozwój kompetencji pracowników - formy

Wiemy już, jak istotny jest rozwój kompetencji dla pracowników i że właściwie nie ma możliwości sukcesu firmy bez wykwalifikowanej kadry. Jakie formy rozwoju kompetencji można wybrać?

Szkolenia i kursy

Szkolenia i kursy to jedne z najpopularniejszych form rozwoju kompetencji pracowników. Na początku zazwyczaj odbywa się szkolenie wprowadzające - pracownik jest nowy, nie wszystko wie, nie wszystko potrafi, może zdarzyć się również tak, że jego wiedza jest przede wszystkim teoretyczna i brak mu praktyki. W związku z tym przeprowadzane są z nim szkolenia, które wprowadzają go w tajniki pracy i pozwalają odpowiednio wykonywać swoje obowiązki.

Następnie przychodzi czas na szkolenia, które mogą rozszerzać posiadane kompetencje. W pewnym momencie można zauważyć, że pracownik używa wszelkich znanych mu sposobów pracy, ale to za mało. Wówczas warto zapoznać się z innymi sposobami, rozszerzyć już posiadaną wiedzę i uczestniczyć w szkoleniach, które to ułatwią.

Inną formą szkolenia może być również poznawanie zupełnie nowych umiejętności. Często dzieje się tak, gdy używane sposoby zaczynają zawodzić lub nie przynoszą już tak dobrych efektów. Praca nie była zła, jednak dużo się zdezaktualizowało i kolejne szkolenie wydaje się konieczne, by naprawić oraz podnieść jakość pracy.

Szkolenia mogą przyjmować różne formy, głównie jednak wyróżnia się szkolenia zamknięte i otwarte. Pierwsze są organizowane dla konkretnej grupy odbiorców, zazwyczaj z jednego miejsca pracy, są zamawiane, a ich zakres jest ustalany ze zleceniodawcą. Szkolenia otwarte z kolei organizowane są dla osób z różnych branż czy firm i oczekiwania uczestników nie są tak dokładnie analizowane jak w przypadku szkoleń zamkniętych. Takie spotkania pozwalają nie tylko na rozwój kompetencji, lecz także nawiązanie branżowych znajomości.

Szkolenia obejmują zarówno kompetencje twarde, czyli przekazanie konkretnej wiedzy, na przykład na temat programu, jak i kompetencje miękkie, w tym na przykład umiejętność komunikatywności, radzenia sobie w trudnych sytuacjach itd.

Konferencje

Innym sposobem na rozwój umiejętności jest udział w różnego rodzaju branżowych konferencjach - nie tylko jako słuchacz, lecz także jako prelegent. W takiej sytuacji musimy się dokładnie przygotować do przekazania wiedzy i ćwiczymy umiejętności miękkie. Bycie uczestnikiem pomaga nam w zdobyciu wiedzy teoretycznej, która również jest potrzebna do prawidłowego wykonywania swoich obowiązków.

Mentoring

Szczególnie w przypadku osób, które awansują na wyższe stanowisko, pomocny w rozszerzeniu kompetencji jest mentoring. Mentor, czyli osoba doświadczona, często starsza, przekazuje swoją wiedzę, odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości, pomaga odnaleźć się na nowym stanowisku i daje cenne wskazówki. Przekazywana wiedza często bardzo wpływa na rozwój osobisty i zawodowy.

Elastyczność stanowisk

Jednym ze sposobów na rozwój kompetencji pracowników jest przechodzenie ze stanowiska na stanowisko w obrębie swojego działu. Dzięki temu możemy nabyć wiele kompetencji, znacznie rozszerzyć swoją wiedzę, a dodatkowo pomagać sobie wzajemnie. Dzielimy się wiedzą oraz umiejętnościami, sami wciąż się ucząc. Choć nie jest to popularny sposób na rozwój, bywa stosowany i przynosi zamierzone rezultaty.

Coaching

Wielu z nas jest sceptycznie nastawiona do coachingu, ze względu na to, jak bardzo stał się popularny. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że prowadzony przez profesjonalistę może być naprawdę wartościowy. Przede wszystkim polega on na rozwoju już posiadanych umiejętności. Coach pomaga nam wyznaczyć cel i drogę do jego osiągnięcia. Dzięki temu każde nasze działania wydają nam się sensowniejsze, nawet w momentach znużenia wiemy, że robimy je po coś. Coach pomaga nam zmobilizować się do osiągnięcia sukcesu.

Doradca

Doradca może nam pomóc, kiedy zatrzymamy się w jednym miejscu i nie będziemy już widzieć alternatywnych rozwiązań, co zahamuje nasz rozwój. Dzięki rozmowie z doradcą możemy wyciągnąć wnioski z już zaistniałych sytuacji, spróbować odnaleźć inną drogę rozwiązania problemu i pójść do przodu.

Studia podyplomowe

Dobrą drogą do rozwoju kompetencji pracowników jest również posłanie ich na studia podyplomowe, które pozwolą im zwiększyć wiedzę teoretyczną i praktyczną w danej dziedzinie.

Pracodawcy mają wiele możliwości rozwoju kompetencji zatrudnionych pracowników i jeśli uda im się znaleźć odpowiedni, skuteczność zespołu z pewnością się zwiększy, a firma będzie lepiej prosperować. Ludzie to kapitał, w który zdecydowanie warto inwestować.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów