Prowadząc sklep internetowy trzeba liczyć się z tym, że koniecznym będzie włożenie sporej ilości czasu w jego zaistnienie w sieci. Początkujący przedsiębiorcy jednak już na etapie tworzenia swojej strony popełniają wiele błędów, które mogą echem odbić się na ich zyskach. Co zatem zrobić aby nie odstraszyć klientów, a wręcz przeciwnie - przyciągnąć ich uwagę? Jakie działania podjąć, aby to właśnie nasz sklep stał się tym najczęściej odwiedzanym i polecanym? Jakie błędy w e-commerce mogą być szczególnie groźne?
Wygląd strony
Większość konsumentów to typowi wzrokowcy, dla których pierwsze wrażenie po otworzeniu strony jest bardzo istotne. De facto pierwsze sekundy decydują o tym, czy potencjalny klient na niej pozostanie czy postanowi ją opuścić.
Negatywnie na odbiorcę mogą wpływać nie tylko sama kolorystyka strony internetowej sklepu, ale również rozkład informacji, które się na niej znajdują lub ich nadmiar. Strona powinna być czytelna i nie zawierać zbędnych informacji, które zamiast zainteresować potencjalnego klienta, przyniosą odwrotny efekt.
Błędy w e-commerce - zbyt wysokie ceny
Ogólnie wiadomym jest fakt, że wysokie ceny odstraszają i zniechęcają potencjalnych nabywców. Prowadząc sklep internetowy należy o tym pamiętać (zwłaszcza w początkowej fazie biznesu), gdyż głównym celem przedsiębiorcy jest pozyskanie jak największej grupy lojalnych klientów. W związku z tym ceny nie mogą być zbyt wygórowane. Dopiero na kolejnych etapach rozwoju firmy przedsiębiorca może pozwolić sobie na stopniowe podwyżki.
Niska jakość obsługi klienta
Często brak kontaktu “face to face” z klientem powoduje, że jakość obsługi spada. Kupujący na odpowiedź telefoniczną, czy też mailową dotyczącą produktu lub zamówienia, nierzadko muszą oczekiwać przez kilka dni.
Koniecznym w tej sytuacji jest położenie szczególnego nacisku na szybkie odpowiedzi na zapytania potencjalnych nabywców. Dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie osoby, do której głównych obowiązków należałby kontakt z klientem.
Długotrwała rejestracja
W wielu e-sklepach proces rejestracji jest żmudny i wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Jest to jedną z przyczyn rezygnacji z zakupów. Tworząc stronę internetową sklepu, należy pamiętać o tym by rejestracja była łatwa i zajmowała niewiele czasu. Najlepiej byłoby, aby cały proces zakupowy zamykał się do 4, maksymalnie 5 kroków. Dodatkowo warto pokazać użytkownikowi z ilu kroków składa się proces realizacji transakcji.
Niska jakość zdjęć sprzedawanych produktów
Prowadząc e-sklep w dalszym ciągu należy iść z duchem czasu i korzystać z coraz to nowszych technologii. Aby przyciągnąć uwagę fotografie powinny być profesjonalne, dlatego jeżeli samemu nie posiada się odpowiedniego sprzętu warto by skorzystać z usług fachowca w tej dziedzinie. Ostatnim hitem w zakresie fotografii produktowej są zdjęcia 3D pozwalające obejrzeć towar z każdej strony.
Błędy w e-commerce - awarie serwisów
Koniec końców jest to najbardziej irytujący powód porzucenia koszyka przez kupujących. Jak wynika z przeprowadzonych badań do awarii stron internetowych e-sklepów dochodzi dość często. Wśród nich wymienia się również powolne działanie serwisów.
Brak wyszukiwarki produktów
Kolejny z grzechów głównych przedsiębiorców prowadzących e-sklepy to brak wyszukiwarki oferowanych produktów. Większość klientów wchodząc na stronę internetową jest nastawiona na zakup konkretnego towaru, w związku z czym aby usprawnić odnalezienie pożądanych artykułów należy po pierwsze posiadać wyszukiwarkę, po drugie wyposażyć ją w odpowiednie filtry, które pozwolą na wybór rodzaju produktu, ustalenie zakresu cenowego itp.