Coraz modniejszą profesją na rynku pracy staje się copywriting wciąż mylony z zawodem dziennikarza. Copywriter to inaczej “tekściarz”, który pisze artykuły na wskazany temat, opisy produktów, tworzy hasła marketingowe i głównie zajmuje się słowem pisanym pod kątem działań marketingowych. Czy popularność tego zawodu idzie w parze z wysokimi zarobkami?
Copywriter - zakres obowiązków
Zadania copywritera będą różnić się w zależności od wybranej przez niego branży. Zakres obowiązków tekściarza jest dość szeroki i wymaga przede wszystkim kreatywności. Do podstawowych działań copywritera należy:
-
opracowanie tekstów reklamowych - np. scenariuszy reklam i filmów reklamowych, sloganów, ulotek, zaproszeń, czy katalogów marketingowych,
-
praca nad strategią marketingową firmy, opracowanie działań reklamowych, proponowanie nowych założeń realizacyjnych,
-
nadzór nad tekstem - copywriter sprawdza czy słowo pisane zostało użyte prawidłowo i w założonym znaczeniu np. na ulotce, ponadto w przypadku stworzenia scenariusza do reklamy - tekściarz ma za zadanie czuwać na tym czy aktorzy prawidłowo interpretują kwestie.
Copywriter - wymagania
Poniżej przedstawiamy najistotniejsze i najczęstsze wymagania, jakie stawiają pracodawcy kandydatom na copywriterów:
-
wykształcenie - preferowane studia wyższe o profilu dziennikarskim lub filologicznym,
-
doświadczenie potwierdzone w przygotowanym portfolio,
-
biegłość w namingu (tworzeniu nowych nazw i haseł),
-
umiejętność jasnego i zwięzłego wyrażania emocji,
-
znajomość psychologii reklamy,
-
zainteresowanie trendami.
Kompetencje miękkie w profilu copywritera to przede wszystkim:
-
kreatywność, spontaniczność, pasja twórcza
-
umiejętność pracy w grupie
-
samodyscyplina, dobra organizacja czasu,
-
odporność na stres, umiejętność pracy pod presją czasu.
Copywriter - zarobki - etat
Miesięczne zarobki copywritera wynoszą od 1000/1500 zł netto do nawet 4000 zł na rękę.
Wysokość wynagrodzenia za pracę copywritera różni się ze względu na:
-
płeć,
-
doświadczenie,
-
wykształcenie,
-
wielkość firmy,
-
rodzaj umowy.
Na potrzeby oszacowania zarobków, przyjmuję następujący profil kandydata na stanowisko copywritera:
-
ukończone wyższe wykształcenie,
-
co najmniej dwuletnie doświadczenie,
-
zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę.
Dane opracowane zostały na podstawie ankiet wypełnionych na portalach typu pracuj.pl.
Copywriter - zarobki - zlecenia
Trudno znaleźć oficjalne dane, z których jasno wynika stawka za 1000 znaków, jednak można zwrócić uwagę na wypowiedzi samych copywriterów:
Paweł:
3 zł za 1000 znaków nie jest wygórowaną ceną. Cenisz się na tyle, na ile zasługujesz. Na niskie stawki 1zł - 2 zł za 1000 znaków mogą sobie pozwolić ci, którzy mają inne źródła utrzymania.
Ania:
5zł za 1000 znaków - dotyczy pisania "precli" czy jakiś zapełniaczy, które mają tylko pozycjonować stronę, często nawet nie muszą być poprawne ani składne.
Agata:
Za mniej niż 5 zł za 1000 zsp nie warto pracować, to już wyzysk nie praca.
Copywriter - wysokość zarobków w zależności od województwa i miasta
Zarobki copywritera a województwa
-
mazowieckie 3500 zł
-
małopolskie 3000 zł
-
dolnośląskie 2800 zł
-
wielkopolskie 2600 zł
-
pomorskie 2500 zł
-
śląskie 2000 zł
-
łódzkie 2000 zł
Zarobki copywritera a miasta
-
Warszawa 3500 zł
-
Kraków 3000 zł
-
Gdańsk 2900 zł
-
Wrocław 2850 zł
-
Poznań 2800 zł
-
Katowice 2050 zł
-
Łódź 1950 zł
Praca copywritera - benefity, premie, rodzaje umów
-
około 60% osób na stanowisku copywritera nie otrzymuje premii
-
najczęstszymi benefitami na stanowisku tekściarza są: bilety na wydarzenia kulturalne, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenia na życie,
-
najczęstszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę, natomiast warto zaznaczyć, że bardzo często copywriterzy są wolnymi strzelcami (freelancerami) i pracują we własnych firmach
-
w tej profesji nie dominuje jedna płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni wybierają zawód copywritera,
-
niezaprzeczalnym atutem pracy tekściarza jest możliwość pracy zdalnej.