Copywriting i content marketing - na czym polega?
Według większości istniejących źródeł copywriter jest autorem tekstowej części reklamy - zarówno prasowej, telewizyjnej, jak i radiowej. Zadaniem copywritera (nazywanym często z francuskiego concepteur-redacteur, czyli pomysłodawca-redaktor) jest przede wszystkim produkowanie treści, polegające zazwyczaj na kilkukrotnym powielaniu tej samej informacji, ale w różnych słowach i kontekstach.
Aby stworzyć profesjonalnie wyglądającą stronę internetową, budującą spójny wizerunek firmy, warto skorzystać z usług ekspertów w tej dziedzinie. Copywriter to osoba zajmująca się pisaniem krótkich i zwięzłych tekstów pozycjonerskich. Ogólnie mówiąc - ktoś o lekkim piórze.
Copywriter - współpraca
Przed spotkaniem ze specjalistą w zakresie copywritingu należy się odpowiednio przygotować w celu doprecyzowania szczegółów zlecenia. Przede wszystkim trzeba się zastanowić nad tym, czy oczekuje się tekstu o charakterze informacyjnym, reklamowym, poradnikowym, czy bardziej merytorycznym. Im więcej szczegółowych informacji zostanie przekazanych copywriterowi, tym większe będzie zadowolenie ze współpracy.
Kolejnym krokiem jest ustalenie samych szczegółów jego pracy. Do najważniejszych elementów należą takie kwestie jak:
- liczba zamawianych tekstów oraz ich długość,
- określenie profilu odbiorcy,
- intensywność występowania określonych tzw. słów kluczowych.
Na polskim rynku copywriting wciąż nie jest popularną usługą, dlatego też przed wyborem odpowiedniej agencji należy poznać szczegóły związane ze współpracą. Przy wyborze klient powinien kierować się również liczbą i zakresem poprawek wprowadzanych do tekstu. Profesjonaliści mogą sprawić, że korzystanie z copywritingu może należeć do przyjemnych doświadczeń.
Można spotkać się z opinią, że do tego zawodu trzeba się urodzić. Niewątpliwie talent literacki jest istotnym elementem, jednak wiedza z zakresu reklamy i marketingu czy psychologii zachowań klientów jest również niezbędna. Ponadto najważniejsza są kreatywność, motywacja i niekonwencjonalne pomysły. Bez kreatywności osoba taka skazana jest z góry na porażkę. Aby być lepszym copywriterem, można podpatrywać różne środowiska - ich żargon czy zwyczaje tam panujące. W ten sposób można trafić w oczekiwania danej grupy docelowej.
Copywriting - ile kosztuje?
Co prawda agencje reklamy podają ogólny cennik copywritingu, ale wszystko zależy od zakresu tych usług. Zazwyczaj ustala się to indywidualnie. Istotnym czynnikiem przy ustalaniu ceny jest także profil odbiorcy - im bardziej wymagający tym, usługa staje się droższa. Bierze się również pod uwagę samą formę lub przeznaczenie tekstów. Może to być mailig dedykowany, informacje prasowe, artykuły tematyczne, teksty informacyjne czy opisy produktów lub kategorii w sklepie internetowym. Ceny na rynku są bardzo zróżnicowane - wahają się od 30 złotych za 1800 znaków ze spacjami, nawet do 200 zł za stronę. Z kolei za stworzenie newslettera możemy dostać około 300 złotych.
Jak zostać copywriterem?
Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta: wystarczy zacząć pisać. I to jak najwięcej. Jeżeli wprawimy się już w sztuce pisania testów, to swoje usługi można zaoferować firmom pozycjonerskim bezpośrednio lub poprzez portale ze zleceniami. Warto pamiętać o tym, aby zbudować własne portfolio z tekstami, które będzie prezentowane przyszłym zleceniodawcom.
W wielu ogłoszeniach zleceń dla copywriterów pojawia się zapis o preferowanym wykształceniu dziennikarskim lub polonistycznym. Jednak, nie każdy copywriter musi je posiadać, aby tworzyć teksty tak naprawdę nie potrzebujesz takiej profesji. W internecie, często obowiązują inne zasady pisania i czasem po studiach biologicznych czy technicznych, jeśli posiadasz umiejętność tworzenia tekstów, możesz okazać się niezbędny, np. dla portali tematycznych. Oczywiście warto też doszkalać swoje umiejętności, jako copywriter czytając książki o sztuce pisania czy rozwijając się w obszarze SEO.
Gdzie copywriter powinien szukać zleceń?
Kiedy stworzysz już swoje portfolio i poczujesz się pewnie w tworzeniu tekstów możesz poszukać profesjonalnych zleceń lub zaoferować swoje usługi. W internecie istnieją portale poświęcone specjalnie do nawiązania tego typu współpracy, takie jak goodcontent.pl, freelancer.com, getak.pl czy oferia.pl. Jedne służą do wystawienia swojej wizytówki, inne do oferowania gotowych tekstów, a kolejne do wyszukiwania zleceń pasujących do naszego profilu treści.
Większość firm właśnie w ten sposób współpracuje z copywriterami. W formie zlecenia na teksty. Nieliczne z nich zatrudniają własnych copywriterów.