Z roku na rok rośnie liczba osób robiących zakupy przez Internet. Nic w tym dziwnego – to rozwiązanie wygodne, optymalizowane przez przedsiębiorców i coraz bardziej dopracowane pod kątem asortymentu, obsługi klienta i wysyłki. Co należy wiedzieć o kliencie e-sklepów? Jaki jest statystyczny klient sklepu internetowego? Ciekawe wnioski na ten temat przygotowała firma Cuponation.
Jak często Polacy kupują przez Internet?
Czego szuka klient w sklepie online? Czy istotne są dla niego zniżki, a może łatwość poruszania się po platformie sklepowej? Na te i inne pytania postanowiła odpowiedzieć firma Cuponation przeprowadzająca dokładne obserwacje konsumentów zainteresowanych e-commerce. Badaniu poddano nie tylko polskich klientów, ale i tych pochodzących ze Szwecji, Włoch, Norwegii, Francji, Finlandii oraz spoza Europy – z Indii i Brazylii. Z badań wynika, że Polacy są skorzy do robienia zakupów drogą internetową, a decyduje się na to ponad 70% osób korzystających z tej formy 1-5 razy na miesiąc, a 27% przyznaje, że wykonuje je aż 6-10 razy w ciągu miesiąca. Najaktywniejsi internauci kupujący w sieci 11-15 razy w miesiącu to 2% przebadanych respondentów.
Zniżki, kupony i inne promocje
Czy klient sklepu internetowego to poszukiwacz promocji? Okazuje się, że tak. Aż 69% ankietowanych deklaruje, że różne formy promocji są dla nich atrakcyjne i chętnie z nich korzystają. Wciąż liderem w tej dziedzinie jest Finlandia, w której to aż 9 na 10 użytkowników Internetu chętnie poluje na okazje. Polacy najchętniej wykorzystują kupony czy rabaty zamawiając odzież, artykuły związane z rozrywką oraz elektronikę. Odpowiedziało tak kolejno 53% osób, 16% oraz 12%. Dla 6% ankietowanych promocje są istotne przy rezerwowaniu podróży, a dla 13% przy innych transakcjach, które bliżej nie zostały przez nich określone.
Kim jest statystyczny klient sklepu internetowego?
Choć zakupy są coraz bardziej popularne we wszystkich grupach wiekowych i niezależnie od płci, to w skłonności do kupowania przez Internet przodują kobiety. Statystyczny klient, a właściwie klientka e-sklepu to pani w wieku 26-35 lat. Firma Cuponation pytając w badaniu o płeć zanotowała, że aż 76% respondentek to kobiety. To jednak wciąż niewielka dysproporcja porównując się do Finlandii – tam aż 98% klientów sklepów online stanowią panie. Mimo że na rodzimym rynku różnica nie jest aż tak porażająca, to przewaga kobiet powinna stanowić sygnał dla marketerów i sprzedawców. Może warto komunikaty kierować głównie do kobiet, a kampanie marketingowe „szyć” pod damskie preferencje?
Prócz dominacji pań wśród klientów e-sklepów istotną informacją jest także wiek konsumentów. Prawie połowa z nich to osoby młode, w wieku 26-35 lat. To klienci, którzy są dobrze zaznajomieni z nowinkami technicznymi, bez trudu poruszają się w sieci i czują się tam swobodnie. Są też zazwyczaj bardziej ufni do zakupów internetowych niż osoby starsze. Ważne w tej grupie wiekowej jest także ustatkowanie finansowe. To grupa, która dysponuje środkami na robienie zakupów i chętnie decyduje się, by dokonywać ich przez Internet. Z kolei grupy 20-25 lat oraz 36-50 zebrały po 25% udziału w zakupach online.