Poradnik Przedsiębiorcy

Nisza rynkowa w e-commerce - jak ją odnaleźć?

W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił znaczny wzrost liczby sklepów internetowych. Pomimo intensywnego rozwoju e-commerce, większość sklepów ma do siebie bardzo zbliżoną ofertę, co prowadzi do bardzo dużej konkurencji i wiecznej pogoni za klientem. Czy istnieje zatem możliwość, aby otworzyć swój sklep internetowy bez konieczności ogromnej walki z istniejącymi już na rynku konkurentami? Tak, wystarczy odpowiednia nisza rynkowa, w ramach której będziesz dostarczał swoje usługi lub towary.

Czym jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa to niewielki i słabo zagospodarowany segment rynku, skupiający wąską grupę odbiorców. Mówiąc prościej - to słabo zagospodarowany obszar rynku. Nisza rynkowa ma jedną, główną zaletę - jest mała konkurencja, a co za tym idzie - mniejsze koszty marketingu i promocji. Również koszty logistyczne są mniejsze niż w przypadku większych rynków, a rentowność biznesu jest większa ze względu na sprecyzowane i specyficzne potrzeby klienta. Oczywiście mniejszy jest też rynek zbytu twoich usług lub towarów, ale powinieneś jednak pamiętać, że posiadanie zbyt małego rynku docelowego może stać się wadą . Dlaczego? Otóż może być on tak mały, że nie będzie można na nim swobodnie utrzymać firmy.

Nisza rynkowa a możliwości przedsiębiorcy

Aby odnaleźć niszę, w której można będzie sprzedawać swoje produkty, na początku powinieneś zastanowić się, na czym się znasz, w czym jesteś dobry i co Cię interesuje. Twoja wiedza i umiejętności z danego zakresu będą na pewno kluczowe jeśli chodzi o profil działalności firmy. Bez nich nie ma mowy o jakimkolwiek sukcesie, bo na dłuższą metę nie da się dobrze robić czegoś, na czym do końca się nie znasz. Jeśli dodatkowo będzie to twoją pasją, to tylko lepiej - będziesz lepiej znał produkt i oczekiwania klientów, a praca nie będzie dla ciebie nudną koniecznością. Dobrym posunięciem jest rozmowa z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, gdyż to właśnie oni, na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń, mogą podpowiedzieć ci pomysł na własną działalność.

Segmentacja rynku a określenie niszy rynkowej

W trakcie określania, co może stanowić niszę rynkową powinieneś również przeprowadzić segmentację rynku. Polega ona na podziale rynku na fragmenty, ze względu na określone kryteria. Głównymi kryteriami są:

  • kryteria geograficzne, np. kraj, województwo, miasto;

  • kryteria demograficzne, np. płeć, wiek, wykształcenie, zawód;

  • kryteria psychograficzne, np. zainteresowania, styl życia;

  • kryteria behawioralne, np. status użytkownika, jego reakcja na okazje zakupowe.

 

Głównymi celami segmentacji są analiza potrzeb klientów, które tak naprawdę tworzą rynek zbytu oraz wypozycjonowanie produktu, czyli nadanie mu takich cech, jakich oczekują klienci. Zastanów się również, jak często klienci będą korzystać z twojego sklepu internetowego, gdyż powracający co jakiś czas klient będzie gwarancją stałego zysku.

Analiza konkurencji

Rynek niszowy jest bardzo mały, ale nie oznacza to, że jest pozbawiony konkurencji. Kiedy już wiesz, co chciałbyś robić, sprawdź, czy na rynku są już firmy oferujące podobne usługi czy produkty. Nie skupiaj się tylko na Internecie - sprawdź również to, co znajduje się poza nim. Zastanów się, w czym możesz być lepszy i co pozwoli ci osiągnąć nad nimi przewagę. Czasami małe rzeczy mogą zadziałać na twoją korzyść, jak np. szybsza wysyłka towaru, milsza obsługa klienta. Podczas zakładania biznesu opartego o sprzedaż internetową to właśnie klient jest najważniejszy i to właśnie o nim należy pamiętać podczas otwierania swojej działalności.