Rekruterzy w trakcie procesu rekrutacyjnego starają się wyłowić takiego kandydata, który będzie posiadał odpowiednie umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Coraz większe znaczenie nabierają również postawy i predyspozycje aplikujących osób. Zdarza się, że specjaliści od HR otrzymują od swojego szefa całą listę cech, którymi powinien się charakteryzować idealny pracownik. Czego od zatrudnionych osób oczekują pracodawcy?
Idealny pracownik - cechy
W ramach projektu „Postawy Pracownicze” zostało przeprowadzone badanie, które miało na celu stworzenie zestawu cech idealnego pracownika. Odpowiedzi pracodawców wskazują, że kandydat powinien:
-
być odpowiedzialny – 79%,
-
wywiązywać się ze swoich zobowiązań – 77%,
-
zaangażować się w wykonywane obowiązki – 76%,
-
charakteryzować się komunikatywnością – 76%,
-
przejawiać chęć współpracy – 74%,
-
być lojalny wobec pracodawcy – 62%,
-
dobrze radzić sobie ze stresem – 67%,
-
być otwarty na zmiany - 65%,
-
posiadać umiejętność podejmowania autonomicznych decyzji - 63%,
-
być kreatywny - 62%,
-
przejawiać postawę innowacyjną - 55%.
Zastanawiający jest fakt, że kreatywność i innowacyjność, powszechnie uznawane za cechy pożądane przez pracodawców, zostały ocenione tak nisko w powyższym rankingu. Najważniejsza pozostaje odpowiedzialność oraz sumienność i angażowanie się w powierzone obowiązki. Szefowie chcą polegać na zatrudnionych pracownikach.
Ważna jest także dla przedsiębiorców komunikatywność oraz chęć współpracy. Umiejętność pracy w grupie jest szczególnie istotna, gdyż coraz częściej w miejscu pracy osoby zatrudnione działają w różnych zespołach pracowniczych. Przyjęcie projektowego trybu pracy wymusza współdziałanie z kolegami, którzy posiadają najlepsze kwalifikacje do wykonania danego przedsięwzięcia. Grupy zadaniowe nie są tworzone w oparciu o koleżeńskie więzi, a o kompetencje i wiedzę pracowników.
Cechy idealnego pracownika – studenta lub absolwenta
Wyniki badania wskazują, że wiedza merytoryczna oraz znajomość języków obcych jest ważna dla pracodawców, ale aż 90% firm w procesie rekrutacyjnym zwraca uwagę na umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce. Oznacza to, że większą szansę na rynku pracy mają ci studenci i absolwenci, którzy podczas studiów zdobywali swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Przedsiębiorcy doceniają także działalność w organizacjach studenckich czy stowarzyszeniach naukowych.
Pracodawcy chętniej zatrudniają absolwentów, którzy posiadają dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne oraz kompetencje osobiste, do których należą:
-
efektywna komunikacja,
-
radzenie sobie ze stresem,
-
łatwość budowania nowych relacji interpersonalnych,
-
umiejętność rozwiązywania problemów,
-
samodzielność w realizacji przedsięwzięć,
-
przejawianie inicjatywy,
-
umiejętność planowania i organizowania własnego czasu pracy.
Idealny pracownik – czyli jaki?
Wyniki przedstawionych badań wskazują, że obecnie pracownicy muszą mieć bardzo dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne. Osoby zatrudnione powinny także umieć radzić sobie ze stresem i odnaleźć się w sytuacji kryzysowej. Umiejętność podejmowania autonomicznych decyzji i samodzielność są także aprobowane przez pracodawców. Mniejsze znaczenie ma natomiast kreatywność i innowacyjność, chociaż w gospodarce opartej na wiedzy to właśnie te cechy powinny stanowić podstawowe kryterium wyboru na dane stanowisko pracy.