Pierwszą rzeczą, z którą styka się potencjalny nabywca produktów w sieci, są nazwy sklepów internetowych. Te chwytliwe, łatwe do zapamiętania, gwarantują sukces i rozpoznawalność wśród klientów.
Wybór odpowiedniej nazwy dla sklepu internetowego to jedna z najważniejszych decyzji marketingowych, które musi podjąć właściciel witryny. Dobrze dobrana stanowi markę sklepu, którą klienci z pewnością zapamiętają na długie lata.
Nazwy sklepów a funkcje
Nazwy sklepów internetowych spełniają wiele istotnych z punktu widzenia marketingu funkcji. Główną z nich jest przyciągniecie uwagi potencjalnego klienta. Z tego powodu coraz więcej witryn internetowych stawia na te dowcipne, łatwo kojarzące się oraz takie, które nietrudno odnotować w pamięci. Jeżeli klient zdoła zapamiętać nazwę, z pewnością zajrzy na stronę i dokona na niej zakupów.
Nazwa jest jednocześnie hasłem prowadzącym do działalności, które przesądza o konkurencyjności. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów działających w internecie. Wiele z nich zawiera zbliżoną do siebie ofertę produktów, a nazwy sklepów pozwalają je od siebie odróżnić.
Wybór nazwy sklepu a opinia osób trzecich
Jak tworzyć atrakcyjne nazwy sklepów internetowych?
Jak już wiemy, nazwy sklepów internetowych nie powinny być przypadkowe, gdyż ich zadaniem jest przede wszystkim wyróżnienie witryny na tle wielu innych, podobnych. Dlatego do procesu wymyślania nazwy powinno podejść się niezwykle uważnie. Trzeba tutaj pamiętać, że nie może to być jedynie element burzy mózgów pomiędzy krzyżówką a kubkiem kawy, ale efekt przemyślanej, wielotorowej strategii.
- Pierwszym etapem jest dokładna analiza rynku, na którym zamierza się działać. Należy przede wszystkim zebrać jak najdokładniejsze informacje na temat jego specyfiki, uwzględniając tutaj również dane na temat grupy docelowej, a także branży, w której zamierzamy działać. W tym momencie dobrze jest przyjrzeć się wnikliwie konkurencji i ich nazwom. To pozwoli poznać, jakiego rodzaju określenia wydają się najbardziej popularne i chwytliwe wśród konsumentów.
- W momencie ankietowania i zbierania danych, warto jest zgromadzić jak najwięcej informacji na temat potencjalnych nabywców produktów. Nie chodzi tutaj jedynie o ich zwyczaje zakupowe i spisy najbardziej popularnych towarów, ale także o to, w jaki sposób spędzają oni wolny czas, co lubią i jakie są ich zainteresowania. To pozwoli nam ich poznać. Taki research jest szczególnie ważny w przypadku tych właścicieli sklepów internetowych, którzy zamierzają oferować produkty o charakterze hobbistycznym, gdzie brak odpowiedniej wiedzy może skutkować klęską.
Poznanie swoich przyszłych odbiorców pomoże również w uniknięciu wpadki przy wybraniu niewłaściwej nazwy, szczególnie takiej, która w języku stosowanym przez grupę może oznaczać coś niewłaściwego lub obraźliwego. Zapoznanie się z nazwami sklepów należących do konkurentów pozwoli z kolei uniknąć kłopotów związanych z używaniem takiej samej lub zbliżonej marki do tej, która jest stosowana przez inne witryny.
- Po przeprowadzeniu badań można pokusić się o zebranie pomysłów na najlepszą nazwę sklepu internetowego. Na tym szczeblu nie wolno odrzucać nawet tych najdziwniejszych, ponieważ z połączenia kilku z nich mogą powstać bardzo ciekawe i wpadające w ucho kombinacje. Na sam koniec etapu weryfikacji można zdecydować się na jedną propozycję nazwy, która naszym zdaniem najbardziej będzie odpowiadała profilowi działalności i służyła mu prawdopodobnie przez długi czas.
Nazwy sklepów - na co zwrócić szczególną uwagę?
Nazwy sklepów powinny być proste i wpadać w ucho. Jednocześnie świetnym zabiegiem jest skonstruowanie takiej marki, która szybko zapada w pamięć. Pozwoli to zakodować ją w umysłach potencjalnych nabywców właściwie bez żadnych dodatkowych nakładów kierowanych na marketing.
Nazwa powinna odzwierciedlać również charakter firmy. Przed wyborem odpowiedniej, warto wypowiedzieć ją kilkanaście razy, żeby poznać jej brzmienie. Jeżeli to, co słyszymy, jest dobre i nam odpowiada, jest to właściwe. Dlaczego to takie ważne? Nazwa firmy będzie prawdopodobnie wymieniania przez właściciela lub jego pracowników kilkadziesiąt razy dziennie, jeżeli już na etapie jej wybierania powstaje dysonans między jej brzmieniem a charakterem działalności, nie jest ona dobrą opcją. Firma będzie kojarzona pod wybraną przez właściciela marką. Jeżeli ten po jakimś czasie rozmyśli się, będzie potrzebował czasu, aby ją zmienić, szczególnie w świadomości konsumentów.
Nazwa sklepu internetowego - weź poprawkę na konkurencję
Zastanawiając się nad odpowiednią nazwą dla swojego sklepu internetowego nie możesz być obojętnym na działania konkurencji. Analizując działania konkurencyjnych przedsiębiorstw zwróć uwagę nie tylko na to, co działa, ale i czego unikać. Błędy popełniane przez rywali mogą być darmową lekcją, z której powinieneś skorzystać konstruując własną nazwę sklepu. Sukcesy zaś mogą stać się podpowiedzią dotyczącą oczekiwań klientów. Nie warto jednak traktować sukcesów konkurencji w sposób zbyt dosłowny, oryginalność pomysłu będzie prawdopodobnie pierwszą rzeczą która zwróci uwagę na Twój biznes i zapadnie w pamięć klientów.
Co warto wziąć pod uwagę przy wyborze nazwy sklepów?
Marka przede wszystkim powinna kojarzyć się z firmą, którą reprezentuje, być krótka, łatwa do zapamiętania oraz wymawiania. Dodatkowo musi również wywoływać pozytywne skojarzenia, wyróżniać sklep, a także zapadać w pamięć. O jej przydatności świadczy również jej uniwersalność, gdyż taka nazwa winna być atrakcyjna na początku działalności, ale również po upływie dziesięciu czy dwudziestu lat.
Bardzo dobrym pomysłem na nazwę jest połączenie marki z obszarem działania firmy. Są one dosyć pozytywnie przyjmowane przez potencjalnych nabywców, ponieważ kojarzą się nie tylko z silnymi podstawami, ale też i przyjaznym podejściem.
Ciekawym wyjściem jest wybranie humorystycznej nazwy. Takiej, która będzie krótka, ale i oryginalna, przy jednoczesnym zawarciu informacji na temat tego, czym firma się zajmuje. Klientów przyciągają nazwy sklepów, które się wyróżniają. Dlatego z takim powodzeniem ostatnio tworzy się marki, które opierają się na grach słów. Te, o ile nie są obraźliwe lub powszechne, mogą wzbudzić zainteresowanie potencjalnych nabywców.
Podobnie można pozwolić sobie na stworzenie nazwy firmy na podstawie skojarzeń albo zabaw słownych. Wystarczy wypisać wszystkie kojarzące się, nawet w luźny sposób, słowa związane z branżą, w której działa firma. Drogą eliminacji zostaną wykluczone te z nich, które nie są wystarczająco interesujące. W końcowym etapie powinno zostać kilka o najbardziej chwytliwym brzmieniu. Kiedy je wykorzystamy, na pewno powstanie nazwa, która przyciągnie uwagę potencjalnych nabywców. Bardzo ważne jest to, aby nazwy sklepów miały pokrycie z domeną internetową. W przypadku sklepu internetowego jest to jedna z najistotniejszych kwestii. Domena internetowa jednocześnie staje się wizerunkiem, znakiem rozpoznawczym e-sklepu. Pamiętajmy więc o tym, aby przed wymyśleniem nazwy sklepu, sprawdzić dostępność domeny.