Świat mody jest specyficzną branżą, w której działania marketingowe zostały zdeterminowane w głównej mierze przez dynamikę zmieniającego się rynku. Jest on również potwierdzeniem tezy, że o atrakcyjności danego produktu nie świadczy już tylko jakość i cena, lecz przede wszystkim wizerunek. W wyścigu do serca klientów może wygrać tylko ta marka, która posiada silny i wyrazisty charakter, a to z kolei pozwala jej nie tylko wybić się na tle konkurencji, lecz także skutecznie ją zdegradować. Nie bez powodu zatem o kampaniach PR w branży fashion mówi się, że powinny być jak dobrze skrojony strój, który wywoła zachwyt i wyróżni z tłumu. W poniższym artykule omówimy, jak wygląda realizacja strategii public relations dla branży modowej.
PR w branży fashion - od czego zacząć?
Tworzenie kampanii PR w branży fashion jest trudnym procesem, który wymaga przede wszystkim zrozumienia specyficznego rynku rządzącego się swoimi prawami. Realizacja i skuteczność strategii nie byłaby możliwa, gdyby w swoim początkowym stadium - czyli planowaniu - nie uwzględniała kilku istotnych elementów. Każdy, kto jest odpowiedzialny za budowanie wizerunku marki w branży modowej, powinien uwzględnić takie elementy jak:
-
Analiza środowiskowa - Zacznij od zbadania sytuacji wyjściowej, czyli przeprowadź audyt wśród otoczenia. Dowiedz się, jak działa konkurencja, co jest obecnie na topie, sprawdź główne kanały komunikacji, przeprowadź monitoring mediów, zdefiniuj potrzeby konsumentów i rynku.
-
Cele kampanii - Określ założenia, które ma realizować kampania. Ustal kluczowy przekaz, oszacuj, jaki wizerunek chcesz stworzyć i wytycz rezultat, jaki chcesz osiągnąć.
-
Pomysły - Najbardziej kreatywne idee rodzą się nieoczekiwanie, podczas burzy mózgów czy niezobowiązującego spotkania. Czerp inspiracje zewsząd i dobrze przemyśl realizację stworzonej koncepcji.
-
Narzędzia i kanały - Przemyśl dobór najlepszych narzędzi, za pomocą których będzie realizowana kampania.
-
Budżet - Oszacuj, jak wysokie będą koszty w związku z realizacją strategii. Weź pod uwagę wszystkie źródła kosztów.
-
Plan kampanii - Zbierz razem wszystkie dane i dokładnie zarysuj działania i przebieg kampanii, uwzględniając główny cel, rozwiązanie problemu i zaplecze organizacyjne.
Narzędzia motorem sukcesu
Żadna dobrze zrealizowana strategia PR nie może istnieć bez właściwego doboru narzędzi i kanałów komunikacji. Specyfika świata mody pod tym względem oferuje naprawdę szeroki wachlarz możliwości, co w konsekwencji jest niewątpliwym wyróżnikiem i atutem tej branży. Zanim jednak przejdziemy do wyboru konkretnych narzędzi, dobrze jest na początku określić jakiego rodzaju mają one być - tradycyjne, społecznościowe lub może bezpośrednie?
Wśród najpopularniejszych, a zarazem najskuteczniejszych, wyróżnić można przede wszystkim:
-
organizację pokazów mody,
-
tworzenie lookbooków i trendbooków,
-
współpracę z influencerami,
-
showroomy,
-
spotkania prasowe,
-
wysyłki kreatywne,
-
kanał na YouTubie,
-
zaangażowanie stylisty.
Aby kampania PR w branży fashion była skuteczna, warto jednak zastosować omnichannel, czyli wielokanałowość, przez co zwiększa się jej szansa na bycie oryginalną i zaskakującą.
Wzrok - najważniejszy ze zmysłów
Wiodącą cechą kampanii PR w branży fashion jest stylistyka, stąd też nie bez powodu za kluczowy zmysł w odbiorze komunikatów PR uznaje się wzrok. To właśnie przyciągający uwagę obraz, którego fundamenty oparte są o aktualne trendy, cechy kulturowe i określoną estetykę, wysuwa się na pierwszy plan i tym samym stanowi główny przekaz do określonej grupy odbiorców. Tekst w tym wypadku jest dopełnieniem całości komunikatu. Dlatego też tak ważne w kampanii public relations dla branży modowej jest stworzenie solidnego portfolio produktowego w odniesieniu do różnych stylizacji, które rozbudzi wyobraźnię i wywoła chęć posiadania danego przedmiotu przez klientów.
3 najczęściej popełniane błędy w kampaniach PR w branży fashion
-
Nie w czas - Branża modowa jest specyficzna w porównaniu do innych, ze względu na to, jak ważną rolę odgrywa w niej czas. Sezonowość produktów czy nowe trendy to tylko jedne z czynników, które wpływają na realizację kampanii. Warto znać również kalendarz branżowy i mieć świadomość ważnych terminów, nawet najlepsza kampania PR może bowiem przejść bez echa, jeśli będzie realizowana w nieodpowiednim dla niej czasie. Zasada timingu dotyka także działań media relations. Brak świadomości największego obłożenia w prasie czy nieuwzględnienie planów redakcyjnych może skutkować spadkiem publikacji.
-
Krótkofalowa perspektywa działania - Budowanie wizerunku marki w oparciu o strategię Public Relations opiera się przede wszystkim na długofalowym wdrażaniu koncepcji. Błędnym założeniem zatem jest fakt, że sukces zostanie osiągnięty za pomocą jednorazowych działań. Tylko sukcesywnie, metodą małych kroków można osiągnąć założony wcześniej cel o odpowiednim postrzeganiu marki. Pośpiech i niewielkie koszta z nim związane są niewskazane dla realizacji idei PR w branży fashion.
-
Brak oszacowania realiów - Prawidłowo opracowana strategia to za mało, kiedy dynamika rynku wymusza dopasowanie się do niego i całkowitą zmianę koncepcji. Kluczowym elementem jest obserwacja środowiska, zmian w trendach czy upodobań konsumentów i wyciąganie na tej podstawie wartościowych wniosków. Taka analiza sytuacji pozwoli na znalezienie nowych, efektywnych rozwiązań.
Działania Public Relations a świat mody - podsumowanie
Tworzenie i realizacja strategii PR w branży fashion to niewątpliwie trudne zadanie. Silna konkurencja oraz nieustannie podlegający zmianom rynek powodują, że tak naprawdę nie ma jednego szablonu, który mógłby być złotym środkiem na stworzenie uniwersalnej kampanii. W dobie różnorodnych narzędzi potrzebnych do zrealizowania strategii public relations dla branży modowej, ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia i kreatywność osób planujących kampanie. Niezmienna pozostaje jedynie zasada “Wyróżnij się albo zgiń”, która determinuje, czy dana realizacja marketingowa będzie jak dobrze skrojony strój - idealnie dopasowany, wprawiający w zachwyt i na ustach wszystkich.