Od 1 stycznia 2018 roku wszyscy czynni podatnicy podatku VAT obowiązani są składać comiesięcznie plik JPK_VAT. W praktyce często zdarza się, że sprzedawca towaru bądź usługi nie dopełnił pewnych czynności natury formalno-administracyjnej, nie rejestrując się do podatku VAT bądź też tracąc status czynnego podatnika VAT. Wysłanie pliku JPK_VAT zawierającego faktury wystawione przez podmiot niezarejestrowany do VAT powoduje, że nabywca najprawdopodobniej otrzyma komunikat z systemu Ministerstwa Finansów informujący o nieprawidłowościach w zakresie odliczenia podatku naliczonego (tzn. wynikającego z faktur zakupu). Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca traci prawo do pomniejszenia podatku należnego? Czy powinien on skorygować deklarację podatkową za dany okres rozliczeniowy i jednocześnie sporządzić korektę JPK_VAT?
Powiadomienie JPK_VAT z Ministerstwa Finansów
Wysłanie JPK_VAT zawierającego pozycje z odliczeniem podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez podatników nieposiadających statusu czynnego podatnika VAT, niesie za sobą ryzyko otrzymania powiadomienia z Ministerstwa Finansów. Treść takiej informacji (zazwyczaj wysyłanej automatycznie e-mailem) bardzo często sugeruje, że podatnik popełnił błąd i winien skorygować swoje rozliczenie. Oto przykład takiego powiadomienia: Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w wyniku czynności analitycznych przeprowadzonych na złożonym przez Państwa Jednolitym Pliku Kontrolnym [dalej: JPK_VAT] za luty 2018 r. w rejestrze zakupów stwierdzono ujęcie faktur/y VAT wystawionej przez podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT na dzień wystawienia faktury: NIP Kontrahenta 1234567899. W związku z powyższym Ministerstwo Finansów zwraca się z uprzejmą prośbą o weryfikację poprawności rozliczenia i złożenie odpowiedniej korekty pliku JPK_VAT oraz tożsamej korekty deklaracji VAT. Jeżeli jednak w Państwa ocenie rozliczenie jest prawidłowe, prosimy o złożenie we właściwym dla Państwa urzędzie skarbowym pisemnie stosownych wyjaśnień lub o kontakt w tej sprawie z właściwym urzędem skarbowym w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia (…).
Odliczenie VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany do VAT w świetle orzecznictwa krajowego i unijnego
Krajowe organy podatkowe, stojąc na straży fiskalizmu i interesów budżetu państwa, często stronią od przyznawania możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez podmiot, który w momencie wystawienia faktury nie jest czynnym VAT-owcem, ograniczając tym samym podstawowe prawo podatnika wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Kwestionowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego zazwyczaj poparte jest treścią art. 88 ust 3a ustawy o VAT, który mówi o tym, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy:
- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku,
- wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością, potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności,
- faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,
- wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Organy argumentują również, przytaczając treść art. 86 ust. 2 pkt 1, z którego wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, czy dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usługi, że faktury te powinny być wystawione zgodnie z przepisami przez podmiot będący czynnym podatnikiem podatku VAT.
Krajowe organy podatkowe często sprzeciwiają się odliczaniu podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany
Przykładem takiego stanowiska jest m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lipca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2-4012.118.2017.1.ASZ. Organ odmówił odliczenia podatku naliczonego, przytaczając powyższe regulacje z ustawy o VAT, jednocześnie zarzucając podatnikowi brak należytej staranności i wysuwając następującą tezę, iż:
(...)w interesie osób prowadzących działalność gospodarczą leży podjęcie działań, które wyeliminowałyby ryzyko współpracy z nierzetelnymi podmiotami, ponieważ to podatnik ponosi negatywne konsekwencje odliczenia podatku naliczonego z faktury nie odzwierciedlającej rzeczywistej transakcji, tzn. nie chodzi wyłącznie o przedmiot dostawy, ale również o podmiot transakcji.
Orzecznictwo unijne dla podatników
W takich sytuacjach warto jednak powoływać się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej:TSUE). Co prawda wiążące dla sądów krajowych są jedynie orzeczenia TSUE wydane w konkretnej sprawie (wykładnia przepisów unijnych w wyniku tzw. pytania prejudycjalnego wystosowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny lub Naczelny Sąd Administracyjny w razie niejasności pojawiających się przy interpretowaniu regulacji unijnych), w praktyce organy podatkowe respektują również orzeczenia TSUE wydane wcześniej dla analogicznych stanów faktycznych. Jednym z najnowszym orzeczeń TSUE w aspekcie odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przed podmiot niezarejestrowany do VAT jest wyrok w sprawie C-101/16 z 19 października 2017 r. dotyczący spółki rumuńskiej, jednakże aktualny również na gruncie prawa polskiego.
Rozwiązanie problemu w praktyce
Otrzymanie powiadomienia w związku z nieprawidłowościami w JPK_VAT wymaga podjęcia stosownych działań. W pierwszej kolejności należy zweryfikować poprawność danych w pliku kontrolnym z zapisami na dokumentach źródłowych. Zwyczajnie może okazać się, że popełniono błąd przy wprowadzaniu danych do programu księgowego. Jednakże, gdy dane są poprawne, a wskazany kontrahent to podmiot niezarejestrowany do VAT, należy skontaktować się z właściwym miejscowo urzędem skarbowym. W rozmowie z urzędnikiem należy przedstawić swoje stanowisko w sprawie, tzn. stwierdzić, że wszelkie działania zostały podjęte w dobrej wierze, transakcja w rzeczywistości miała miejsce, a plik JPK_VAT oraz deklaracja za dany okres rozliczeniowy nie zostanie skorygowana. Urzędnik najprawdopodobniej poprosi o przesłanie swojego stanowiska w sprawie na wskazany adres mailowy oraz dołączenie dodatkowych dokumentów potwierdzających dokonanie transakcji z danym kontrahentem, takich jak faktury, umowy handlowe, potwierdzenia zapłaty za dostarczone towary/usługi czy korespondencję z kontrahentem. Odpowiedź do organu podatkowego można wystosować zgodnie z poniższym przykładem.
Przykład 1.
Przykład treści wiadomości do urzędu skarbowego w sprawie odmowy złożenia korekty deklaracji i JPK_VAT w związku z odliczeniem podatku z faktury wystawionej przez podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT:
Dzień dobry,
w nawiązaniu do rozmowy telefonicznej z pracownikiem Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu informuję, że w moim przekonaniu przysługiwało mi prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury nr 1/2018 z 2.02.2020 r. od kontrahenta Zakład Ogólnobudowlany Adam Nowak (skan faktury w załączniku wraz z potwierdzeniami zapłaty i umową na wykonanie ogrodzenia betonowego).
W rzeczywistości transakcja miała miejsce, a fakt niedopełnienia obowiązków natury formalnej przez kontrahenta w mojej ocenie oraz w świetle orzecznictwa TSUE nie może pozbawiać mnie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym informuję, że nie będę składać korekty deklaracji oraz JPK za luty 2020.
Decyzja o korekcie bądź odmowie skorygowania deklaracji oraz JPK_VAT – analiza ryzyka
W praktyce może okazać się również, że podatnik jest w pełni świadomy nieprawidłowości w swojej dokumentacji, np. zaksięgował faktury, które zostały wystawione przez podmiot niezarejestrowany do VAT, a dodatkowo organ może udowodnić, iż nie dokumentują rzeczywistych transakcji gospodarczych (tzw. „puste faktury”). W takim wypadku warto rozważyć, czy korzystniejsze nie będzie przyjęcie rozwiązania polegającego na korekcie deklaracji za dany okres rozliczeniowy wraz z JPK_VAT niż ewentualna kontrola podatkowa, która może okazać się znacznie bardziej brzemienna w skutkach aniżeli konieczność dopłaty podatku wynikającego ze złożonej korekty deklaracji VAT. Podatnik powinien pamiętać również o tym, że odmowa korekty, a nawet skorygowanie rozliczeń zgodnie z powiadomieniem JPK_VAT nie wyklucza w terminie późniejszym podjęcia przez organ podatkowy czynności zmierzających do weryfikacji poprawności jego rozliczeń. Tym niemniej, każdy podatnik powinien dążyć do zachowywania w takich sytuacjach należytej staranności. Jedną z form takiej aktywności może być sprawdzenie kontrahenta w zakresie statusu w podatku VAT, korzystając z wyszukiwarki udostępnionej przez Ministerstwo Finansów pod adresem: https://ppuslugi.mf.gov.pl/_/ w zakładce „Sprawdź podmiot w VAT”.
JPK_VAT a faktura wystawiona przez podmiot niezarejestrowany do VAT - najważniejsze informacje
Jak uniknąć ryzyka związanego z ujęciem faktura VAT wystawionej przez podmiot niezarejestrowany do VAT?
Co zrobić gdy otrzymało się powiadomienie z MF w sprawie ujęcia w JPK_VAT faktur VAT od podmiotu niezarejestrowanego do VAT?
Jakie ryzyko może nieść nie ustosunkowanie się do powiadomienia?