Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak zdobyć pozytywne opinie o produktach w sklepie internetowym?

W dobie internetu zakupy stały się znacznie prostsze. Większość towarów można zamówić online, bez wychodzenia z domu, a konsumenci przed wyborem mają możliwość sprawdzenia, jakie opinie o produktach sprzedawanych w danym sklepie internetowym krążą po sieci.

Otwiera to oczywiście wiele możliwości dla sprzedawców, którzy dzięki odpowiednim zabiegom mogą i potrafią znacząco zwiększyć swoją sprzedaż. Jednak równie dobrze, w przypadku niewłaściwie prowadzonego sklepu internetowego i kiepskich kontaktów z klientami, konsumenci mogą wyrazić swoje niezadowolenie poprzez umieszczenie niepochlebnych opinii w sieci. Jak w takim razie zaskarbić sobie przychylność klienta i sprawić, żeby jego opinie o produktach oferowanych w naszym e-sklepie były tak dobre, jak to tylko możliwe?

O czym warto pamiętać przy tworzeniu skutecznej oferty?

Opinie o produktach zaczynają powstawać w głowach odbiorców już w trakcie pierwszego kontaktu z witryną sklepu internetowego. Najczęściej oglądanymi stronami sklepu są oczywiście strony produktowe. Dlatego należy dbać o to, żeby to co się na nich znajduje było w jak największym stopniu przekonujące dla odbiorcy.

Warto zacząć od sprawy podstawowej, czyli dobrego zdjęcia towaru, a najlepiej kilku zdjęć wykonanych pod różnymi kątami, tak żeby klient mógł sobie wyrobić opinię na temat prezentowanego asortymentu. Kupując artykuł w sieci, nie mamy możliwości wzięcia go do ręki i dokładnego przyjrzenia się mu. Dlatego tak istotne są zarówno dobre zdjęcia, jak i opis produktu (w tym parametry techniczne), który winien być rzetelny, dokładny i zgodny ze stanem faktycznym, a także interesujący i wskazujący na najbardziej istotne cechy towaru oraz uwypuklający jego zalety.

Jednak najlepszy nawet opis i najatrakcyjniejsze zdjęcia nie zastąpią tego, czego obecnie klienci szukają najczęściej – opinii o produktach wyrażanych przez innych konsumentów. Od lat znany jest dobrym sprzedawcom fakt, że niezadowolony klient zniechęci o wiele więcej potencjalnych konsumentów naszych produktów, niż zadowolony nam ich przysporzy. Natura ludzka jest niestety taka, że negatywnymi informacjami znacznie częściej dzielimy się z otoczeniem, niż tymi dobrymi.

Według najnowszych badań opinie o produktach innych konsumentów są istotne dla około 3/4 potencjalnych klientów i mogą znacząco wpłynąć na ich decyzję o zakupie.

Jak zatem zadbać o pozytywne opinie o produktach w naszym sklepie i gdzie klienci najczęściej ich szukają?

Dobre opinie o produktach a rzetelny sprzedawca

Dobry sprzedawca doskonale zna swoje produkty, w tym ich dobre i słabe strony, a także ewentualne przyczyny, dla których zdarzają się reklamacje. Klienci często pytają o subiektywne zdanie sprzedającego o towarze, o opinie jakie mieli na jego temat inni konsumenci czy o to, który z produktów nam poleca. Szczera, ale i wyważona opinia może przekonać klienta do zakupu.

W przypadku e-sklepu nie będzie to bezpośrednia rozmowa, jak w sklepie stacjonarnym, ale do dyspozycji są inne kanały komunikacji, z których klienci chętnie korzystają: e-mail, live chat czy kontakt telefoniczny.

Z drugiej strony na opinie o produktach sprzedawanych w e-sklepie ma również wpływ zdanie o samym sklepie oraz jego obsłudze.

Opinie o produktach przekażą nam inni klienci

Kupując towar, często zasięgamy opinii o nim wśród znajomych, szukamy także w sieci wypowiedzi innych klientów na temat danego sklepu i oferowanych w nim artykułów, szczególnie jeśli jest to droższy zakup.

Jako sprzedawcy nie mamy możliwości bezpośredniego oddziaływania na opinię konsumentów o naszym produkcie, ale jest kilka rzeczy, które mogą na nią wpłynąć:

  • wysoka jakość oferowanego towaru,

  • szybka wysyłka do klienta (obecny standard to 24 godziny),

  • opis produktu zgodny ze stanem faktycznym,

  • profesjonalna obsługa klienta,

  • dobry kontakt posprzedażowy, powodujący pozytywny obraz firmy,

  • szybkie, bezproblemowe rozpatrywanie ewentualnych reklamacji.

Jeśli zadbamy o te punkty, zwiększamy znacząco szanse, że opinie konsumentów o naszej firmie, a tym samym opinie o produktach z naszego sklepu będą pozytywne.