Pracownik, któremu powierzono z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu. Problem objaśnia specjalista prawny HaloPrawo.pl
W przypadku mienia powierzonego mamy do czynienia z pewnym domniemaniem prawnym.
Domniemanie prawne stanowi szczególnego rodzaju normę prawną, która składa się z przesłanki i wniosku domniemania. Norma ta nakazuje uznać bez przeprowadzania dowodu fakt określony we wniosku domniemania, jeżeli zostanie udowodniony fakt stanowiący przesłankę domniemania.
Przesłankami domniemania przy mieniu powierzonym są:
powstanie szkody wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania przez pracownika zobowiązania zwrotu lub rozliczenia się z powierzonego mienia,
prawidłowość powierzenia mienia.
Jeżeli powyższe przesłanki są spełnione, przepisy prawa nakazują uznać, że naruszenie zobowiązania jest następstwem okoliczności zależnych od pracownika, a więc okoliczności przez niego zawinionych.
Odpowiedzialność pracownika za mienie powierzone
Co istotne, pracownik, który miał pod swoją pieczą mienie powierzone w prawidłowy sposób, ponosi odpowiedzialność, choćby nawet nie podpisał deklaracji o przyjęciu tej odpowiedzialności w znaczeniu technicznym.
Ważna jest bowiem rzeczywista zgoda pracownika na przyjęcie odpowiedzialności, wynikająca wprost lub pośrednio z uzgodnienia rodzaju pracy w umowie o pracę. Musi być ona wyrażona na tyle wyraźnie, by nie budziła wątpliwości. Warto podkreślić również to, by powierzenie mienia nastąpiło w taki sposób, aby pracownik wszedł w jego rzeczywiste posiadanie i mógł nim dysponować w warunkach zapewniających możliwość zabezpieczenia mienia przed dostępem osób nieupoważnionych i utrzymania mienia w stanie zgodnym z jego przeznaczeniem, a następnie dokonać jego zwrotu lub wyliczyć się z niego.
Odpowiedzialność pracownika jest niezwykle ważną kwestią nie tylko dla samego pracownika, ale również i dla pracodawcy. Regulacja tej strefy to podstawa efektywnej i komfortowej współpracy, dlatego warto ją unormować.