Od 2015 roku istnieje możliwość skontrolowania, czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT. Jak sprawdzić, czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT i kiedy w zasadzie jest to konieczne?
Czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT? - Portal Podatkowy
Pierwszym miejscem, gdzie można skontrolować nabywcę pod kątem rejestracji VAT, jest portal Ministerstwa Finansów. W odpowiednie pola wprowadza się NIP kontrahenta.
Pytający może otrzymać jeden z trzech dostępnych komunikatów:
Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT,
Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.
Nie jest jednak możliwe sprawdzenie, od kiedy kontrahent jest zarejestrowany do VAT.
Usługa sprawdzania statusu VAT kontrahenta jest dostępna w ramach nowego kanału komunikacji administracji podatkowej z podatnikami.
Do kogo skierowana jest usługa sprawdzania czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT?
Usługa sprawdzania czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT, skierowana jest przede wszystkim do sprzedawców towarów w ramach odwrotnego obciążenia (towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o VAT). Wynika to z faktu, że od 1 lipca 2015 roku została wprowadzona zmiana w zakresie tego mechanizmu, która określa, że można zastosować procedurę odwrotnego obciążenia, o ile nabywca jest czynnym podatnikiem VAT. W rezultacie wychodząc naprzeciw podatnikom, Ministerstwo Finansów umożliwiło sprawdzenie statusu kontrahenta za pomocą dedykowanego systemu.
Ulga na złe długi a sprawdzenie czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT
Ulga na złe długi to kolejna rzecz, w której przypadku warto sprawdzić, czy kontrahent jest zarejestrowany do VAT.
Zgodnie z przepisami przedsiębiorca może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, a więc nie została uregulowana przez kontrahenta w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu płatności wykazanego na fakturze. Jest to tak zwana ulga na złe długi.
Jednak aby skorzystać z powyższej ulgi na złe długi, również konieczne jest spełnienie określonych warunków. Bardzo ważne, aby na dzień złożenia deklaracji, w której wykazuje się ulgę, nabywca był czynnym podatnikiem VAT niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Można to sprawdzić właśnie na stronie Ministerstwa Finansów.
Uwaga! Podatnicy nadal mogą korzystać z weryfikacji statusu kontrahenta za pomocą zaświadczenia z urzędu skarbowego bądź telefonicznie. |