Nie da się zaprzeczyć, że wygląd w życiu każdego człowieka odgrywa ważną rolę. Z jego pomocą budujemy przecież pierwsze wrażenie, które w efekcie przekłada się na sposób postrzegania nas przez otoczenie. Producenci kosmetyczni doskonale wyczuli potrzebę konsumentów dbania o aparycję, a dostępność oferowanych przez nich produktów jest ogromna. W dobie różnorodnych opakowań, zapachów i konsystencji trudno jednak przyciągnąć uwagę klienta, by potem wspólnie zbudować i utrzymać więź lojalności. Jak zatem sprawnie prowadzić działania marketingowe i PR w branży beauty, by zapewnić sobie pozycję lidera na rynku?
Znaczenie polskiego rynku kosmetycznego
Szacuje się, że aż połowę produktów na rynku pielęgnacyjnym stanowią polskie marki. Rodzimy rynek nieustannie prężnie się rozrasta i jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Największy wzrost produkcji i sprzedaży kosmetyków był widoczny po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, kiedy z roku na rok odnotowywano coraz większe wskaźniki popytu i podaży. Obecnie w kraju działa około 100 dużych i średnich przedsiębiorstw oraz 300 małych i bardzo małych producentów. Taki wynik pozwala nadać Polsce miano lidera na skalę europejską.
Zainteresowanie konsumentów polskimi kosmetykami owocuje powstawaniem nowych marek, które prześcigają się w zabieganiu o uznanie klientów. Odpowiednie działania PR w branży beauty podyktowane są w dużej mierze przez dającą o sobie znać konkurencję. To ona wymusza bowiem na producentach czujność w zakresie aktualnych trendów i dopasowanie swojej oferty pod gusta i oczekiwania konsumentów.
Eko PR w branży beauty
Na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć wyraźną tendencję kultu ekologicznego. W myśl zdrowego stylu życia powstaje również coraz więcej marek kosmetyków naturalnych, które obecnie zyskują uznanie. Krajowy rynek kosmetyczny wyceniany jest na ok. 23 miliardy złotych, z czego 110 milionów stanowi polska branża kosmetyczna.
Pomimo wzrostu popularności kosmetyków eko, niesłabnącej konkurencji ze strony globalnych marek i rosnącej wciąż liczbie polskich producentów naturalnych kosmetyków, dużym wyzwaniem jest zachwycić swoją ofertą klienta. Istota odpowiednich działań marketingowych i PR w branży beauty jest w tym przypadku kluczowa.
Ważne!
Z badań przeprowadzonych przez Naturativ wynika, że przy wyborze kosmetyków naturalnych najczęściej kierujemy się: unikaniem ryzyka (65 proc.), troską o środowisko i zwierzęta (18 proc.), zgodnością z wyznawanymi zasadami i filozofią życia (17 proc.).
PR w branży beauty a internet
Głównym kanałem komunikacji większości marek jest internet. Podobnie jest w przypadku branży kosmetycznej, w której prym wiodą nie tylko portale i fora, lecz przede wszystkim platformy społecznościowe. Dzięki nim marki mają okazję do promocji i dotarcia do wybranej grupy docelowej. Ze względu na duże zasięgi i sprawne dobranie odbiorców, najczęściej stosowanymi narzędziami PR w branży beauty są Facebook i Instagram.
Zasady skutecznego prowadzenia profilu na Facebooku:
-
Regularna częstotliwość ukazywania się postów.
-
Unikalny content.
-
Naturalna, bezpośrednia forma komunikacji.
Zasady skutecznego prowadzenia profilu na Instagramie:
-
Estetyka obrazków wzbudzająca zainteresowanie.
-
Zachowanie głównej tematyki.
-
Stosowanie hashtagów.
-
Reakcja z odbiorcami.
Jak wdrożyć strategię działań PR w branży beauty?
Dobrze, jeśli aktywność w kanałach społecznościowych idzie w parze z przemyślaną strategią PR. Prowadzone działania wizerunkowo-promocyjne muszą być zgodne z opracowaną strategią PR. Koncepcja komunikacji marki już od samego początku musi być spójna i przejrzysta.
-
Media relations - podstawą każdego PR-owca jest umiejętność budowania trwałych i pozytywnych relacji z dziennikarzami. Pierwszym krokiem do tego jest przeprowadzenie dokładnej analizy mediów. Im większa wiedza na temat serwisu i dziennikarza, tym większa szansa na dotarcie do odpowiednich osób i zainteresowanie ich tematem.
-
Influencer marketing - rola rekomendacji jest dziś bardzo duża. W dobie wszechobecnego internetu prym wiodą trendsetterzy, z którymi często nasi klienci się utożsamiają i darzą ich sympatią. Polecenie kosmetyku przez ulubionego blogera czy youtubera będzie dużo skuteczniejsze niż najlepsze miejsce na sklepowej półce.
-
Planowanie do przodu - działania zaplanowane w przód sprzyjają pomyślnej komunikacji marki. PR w branży beauty powinien przede wszystkim uwzględniać publikacje o zorganizowanych wydarzeniach, targach czy eventach związanych z twoją marką.
Ważne!
Wyznacznikiem dobrej strategii jest zawsze jakość. Dystrybuowanie spersonalizowanych komunikatów do ściśle określonego grona będzie dużo skuteczniejszym działaniem niż kierowanie uniwersalnych treści do niesprecyzowanej szerokiej bazy odbiorców.