Działania public relations stanowią spore wyzwanie w każdej branży. Obecnie ze względu na mnogość narzędzi pozwalających na budowanie wizerunku i rozpoznawalności firmy trudno wybrać te odpowiednie dla sektora, w którym funkcjonuje nasza marka. Zatem jak będzie wyglądał PR w branży gastronomicznej? Czym różnią się działania public relations w gastronomii od tych stosowanych w pozostałych sektorach?
PR ważny w każdej branży
Public relations, czyli budowanie wizerunku to praca, która właściwie nigdy się nie kończy. Każda marka stara się stale podnosić wskaźnik rozpoznawalności i pozytywnego jej odbioru. Wszystkie działania prowadzące do wzrostu znajomości brandu możemy nazwać PR-em. Dodatkowo w ramach takich działań wizerunkowych dbamy o odpowiednią komunikację z klientami – stale doskonalimy sposób rozmowy z odbiorcami we wszystkich kanałach komunikacji, a w kryzysowych sytuacjach gasimy pożary związane z naruszeniem wizerunku marki.
Szczegółowe informacje, czym jest i jakie są cele public relations, znajdziesz w artykule:
Public relations - jakie są jego główne założenia?
Działania PR w branży gastronomicznej pozwalające na budowanie wizerunku
PR w branży gastronomicznej działa oczywiście na podobnych zasadach, jak w innych branżach, aczkolwiek można tutaj wyróżnić specyficzny charakter popularnych działań wizerunkowych:
Kontakt z mediami
Jest to jedna z najpopularniejszych form działań PR, w ramach której możemy:
-
wysyłać specjalistyczne artykuły zawierające wypowiedź eksperta – czyli redagowanie ich w taki sposób, aby ukazywały ekspercki charakter twojej marki. W takim artykule można opisać na przykład na podstawie doświadczenia firmy sposoby na rozwiązanie typowych problemów występujących w gastronomii.
-
tworzyć artykuły poradnikowe, które zainteresują przede wszystkim media lifestylowe i ich czytelników, ze względu na sezonowy charakter materiałów, czyli np. publikacje na temat diety pasującej do pory roku, w ramach której osadzone zostają produkty twojej marki.
-
zaproszenie branżowych mediów na tzw. śniadania prasowe. Warto zaprosić kilku wybranych dziennikarzy na takie śniadanie, aby przedstawić ofertę i pozwolić na rzeczywiste przetestowanie produktów lub usług marki. Tego rodzaju spotkania są idealną okazją na nawiązywanie wartościowych i długotrwałych relacji z dziennikarzami.
Współpraca z blogosferą – influencer marketing
Aktualnie blogerów piszących o jedzeniu, których pasją jest gotowanie i zdrowe odżywianie, jest naprawdę wielu. Dlatego firmy działające nad PR-em w branży gastronomicznej mają spory wybór, z którego powinny korzystać. Tutaj należy jednak zaznaczyć, że dobór blogerów do współpracy oraz ustalenie jej charakteru są szczególnie ważne.
Poniżej znajduje się przykład takiego prezentowania produktu przez markę DAN CAKE, która na swojej stronie zamieściła specjalną sekcję reklamującą współpracę z autorką bloga kulinarno-podróżniczego Ongolala.
Media społecznościowe
Ciekawy sposób prowadzenia profilów w mediach społecznościowych także ma wpływ na budowanie rozpoznawalności marki. Treści angażujące i zachęcające odbiorców do podjęcia kontaktu, które spójne są z całym jej wizerunkiem, to klucz w działaniach PR prowadzonych w social mediach.
To narzędzie public relations najlepiej opisać na konkretnym przykładzie. Wszystkie materiały reklamowe, jak i sposób komunikacji z klientami stanowią spójną całość i zgodne są ze strategią we wrocławskiej marce Pasibus. Ich wyraźny wizerunek marki wyluzowanej, swobodnej w komunikacji i nastawionej na klienta i jego oczekiwania przejawia się w angażujących postach. Mianowicie często marka pyta swoich użytkowników o propozycje nazw dla nowych burgerów pojawiających się w ofercie, a także informuje na bieżąco o różnych ciekawostkach z życia firmy.
W ramach luźnego i często kumpelskiego charakteru komunikacji marka zamieszcza także zabawne posty reagujące na bieżące święta i wydarzenia. Poniżej przykład komunikatu zamieszczonego w Prima Aprilis.
Content marketing a działania PR w branży gastronomicznej
Działania PR-owe doprawione akcentami marketingowymi – tak w gastronomiczny sposób moglibyśmy próbować opisać to, jak dobrze wykorzystywać content marketing w budowaniu wizerunku. Wszystkie wyżej wymienione formy współpracy opierają się o dobrze opracowane treści dostarczane przez markę. To znaczy w celu promocji zmuszona jest ona niejako do dostarczania wartościowej treści, czyli takiej, która jest przydatna dla klienta. Oprócz wspomnianych już form dostarczania treści o firmie istnieją dodatkowe sposoby na budowanie cennego contentu, jak np. blog firmowy czy tworzenie materiałów wideo, które w szybki i przystępny sposób będą przybliżały klientom daną markę.