Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Reklama podprogowa - informacja podprogowa w nowych szatach

Pewnie nieraz słyszałeś o czymś takim jak informacja podprogowa. Pierwsze skojarzenie to reklama podprogowa, która została formalnie zakazana. Ostatnio jednak coraz częstsza jest reklama natywna. Rodzi ona dyskusję, czy nie jest młodszą siostrą zakazanej reklamy podprogowej i czy nie należy zabronić również jej stosowania. Dowiedz się, czym tak naprawdę jest reklama natywna i jakie mechanizmy wykorzystuje.

Reklama podprogowa a pierwsze przekazy podprogowe

Żeby dobrze zrozumieć sens informacji, przekazu podprogowego, należy w krótkich słowach wytłumaczyć, czym w ogóle jest percepcja podprogowa.

Ważne!

Percepcja podprogowa (lub subliminalna) następuje wtedy, gdy ludzki mózg pozbawiony jest świadomości spostrzegania przekazu, który na niego oddziałuje. Przekaz podprogowy może być bodźcem wzrokowym lub słuchowym. Kiedy mózg nie rejestruje świadomie tych bodźców? Przede wszystkim wtedy, gdy są zbyt krótkie lub gdy towarzyszą innym, znacznie silniejszym bodźcom.

Pierwsze opisy zastosowania reklamy opartej na przekazie podprogowym (tzw. reklama podprogowa) pochodzą już z końca XIX w. , jednak więcej zaczęto o tej metodzie mówić w latach 50. XX w. James Vicary opisał wówczas eksperyment przeprowadzony na widzach kin w jednym z amerykańskich miast.

Na taśmie filmowej obok “normalnych” obrazów wklejono w odstępach minutowych pojedyncze klatki z napisami “Jesteś głodny? Jedz popcorn!” oraz “Jesteś spragniony? Pij Coca-Colę!”. Sam Vicary stwierdził, że reklama doprowadziła do wzrostu sprzedaży popcornu i coca-coli w znajdujących się w pobliżu kina sklepach o kolejno 57 i 18%.

Reklama podprogowa - fakty i mity

Rok później, w roku 1958, specjalna komisja zweryfikowała wyniki eksperymentu Vicary’ego i zarzuciła mu oszustwo. Media i opinia publiczna miały jednak inne zdanie na temat reklam podprogowych. Twierdzono, że reklama podprogowa to spisek wielkich koncernów, które chcą manipulować umysłami ludzkimi i nieświadomie wpływać na nie. Zasiana została panika przed reklamowymi przekazami podprogowymi. W Polsce prowadzenie reklamy podprogowej zakazane jest na mocy ustawy o radiofonii i telewizji.

Badania psychologów potwierdzają jednak, że siła, z jaką reklama podprogowa oddziałuje na umysły ludzkie to w dużej mierze mit. Potwierdził to m.in. eksperyment Bogusława Kwarciaka z Uniwersytetu Jagiellońskiego, oparty na metodzie zastosowanej wcześniej przez Vicary’ego. Na dodatkowych klatkach filmu pokazany był jednak lód na patyku. Okazało się, że po zakończeniu seansu na lody nabrało ochoty jedynie 4% poddanych eksperymentowi.

O ile reklama podprogowa, a konkretnie jej niesamowita skuteczność, to fantastyka, o tyle samo zjawisko percepcji podprogowej jest jak najbardziej prawdziwe.

Czym jest reklama natywna?

Reklama natywna (ang. native advertising) to termin, który w Polsce na szerszą skalę pojawił się 3-4 lata temu. Czym jest reklama natywna? Najogólniej można stwierdzić, że jest to odpowiedź na irytujące odbiorców reklamy i konsekwencja stosowania przez użytkowników internetu programów typu AdBlock. Żeby dotrzeć do klientów, specjaliści od reklamy musieli przeskoczyć tę barierę, a konkretniej - użyć fortelu.

Trudno o jednoznaczną i spójną definicję reklamy natywnej, jednak dla lepszego zrozumienia jej istoty wskażemy na jej najważniejsze cechy i podamy kilka przykładów.