Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Badania marketingowe najskuteczniejszych form reklamy w Internecie cz. II

Badania marketingowe - SEO

Najpopularniejsze badania marketingowe, które mają na celu sprawdzenie skuteczności SEO, jest skorzystanie z narzędzi Google Analytics. Zaletami narzędzi są: darmowy dostęp w pełnej polskiej wersji językowej, integracja z narzędziami AdWords, współpraca z rozmaitymi aplikacjami e-commerce, możliwość generowania ponad 80 różnych raportów dotyczących ruchu na stronie (w tym na podstawie popularności pozycjonowanych słów kluczowych) czy funkcja umożliwiająca stworzenie własnych segmentów użytkowników na podstawie kilku kryteriów (według źródła wejścia – słów kluczowych, dzięki którym potencjalny klient wszedł na stronę, długości przebywania na stronie czy liczby odwiedzanych podstron.

Łącznie aplikacja umożliwia zebranie nawet do 5 milionów odsłon każdego miesiąca i bezustanną aktywność na stronie użytkowników (najczęstsze godziny, dni, najpopularniejsze słowa kluczowe, czas poświęcony na przeglądanie wybranej podstrony itp.). Decydując się na pozycjonowanie, należy pamiętać, że jest to nie tylko proces długotrwały, ale także wymagający bezustannych działań dążących do poprawy pozycji w wyszukiwarce. Zaniechanie działań już po kilku tygodniach może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, gdyż brak aktywności szybko zostanie dostrzeżony przez algorytmy Google i roboty indeksujące.

Badania marketingowe - e-mailing 

Kampania e-mailingowa może być skuteczną formą reklamy w Internecie, o ile będziemy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, których nieprzestrzeganie może przekreślić szansę na sukces. Jak nazwa wskazuje, reklama przekazywana jest do potencjalnych klientów drogą elektroniczną, co eliminuje konieczność dobierania odpowiednich słów kluczowych pod kątem użytkownika. Aby jednak ten rodzaj reklamy odniósł sukces, należy wybrać interesującą nas grupę docelową pod względem zainteresowania produktem/usługą. Jak to zrobić? Istnieją dwie sprawdzone metody, którym warto się bliżej przyjrzeć.

Newsletter

Newsletter ma tę zaletę, że tworzony jest na podstawie bazy adresowej, udostępnianej nam przez samych użytkowników. Wystarczy posiadać na własnej witrynie opcję rejestracji w celu pełnego korzystania z oferty, a użytkownik będzie zmuszony do pozostawienia adresu e-mail. Oczywiście w trakcie rejestracji należy umożliwić klientom rezygnację z newslettera, choć opcję tę można również załączyć w pierwszej wiadomości, która pojawi się automatycznie po zaakceptowaniu zarejestrowanego konta.

Newsletter jest o tyle bezpieczną formą reklamy, że mamy większą pewność tego, że zainteresuje klienta. W końcu pojawił się na naszej stronie, a więc już wcześniej wykazał chęć zakupu. Newsletter powinien zawierać zarówno zwięzły tekst prezentujący określone towary, jak również przejrzystą oprawę graficzną.

Nie może być rozsyłany codziennie, aby nie zrazić do siebie odbiorców – jedna wiadomość na tydzień (lub optymalnie dwa) powinna wystarczyć – w innym wypadku roboty indeksujące Google mogą potraktować nasze działania jako spam, co może mieć przykre konsekwencje w postaci zablokowania skrzynki pocztowej.

Kampania e-malingowa z zewnątrz

Przy zakładaniu darmowej poczty elektronicznej użytkownicy najczęściej pomijają takie formalności jak zapoznanie się z regulaminem. Tymczasem zazwyczaj znajdziemy tam informację (ustawioną domyślnie na Tak) o chęci otrzymywania materiałów reklamowych. Zabieg ten oczywiście jest celowy, gdyż kluczowe portale na świecie (również w Polsce) sprzedają bazy adresowe zewnętrznym klientom, a dokładnie firmom marketingowym, które następnie przesyłają użytkownikom rozmaite oferty produktowe.

Tego rodzaju kampanie na dłuższą metę nie mają racji bytu – owszem, można utrwalić określoną markę w świadomości konsumenta, jednak niewielki odsetek odbiorców zainteresuje się kampanią e-mailingową na tyle, by przejść do sklepu i dokonać zakupu. Wręcz przeciwnie – od dawna takie praktyki utożsamiane są ze spamem, głównie ze względu na brak świadomości zaakceptowania nadsyłanych reklam.

Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy przedsiębiorstwo wykupuje bazę mailingową sprofilowaną pod wybraną tematykę. Tego rodzaju dane są jednak nieporównywalnie droższe i trudniej dostępne dla firm pragnących w szybki i skuteczny sposób zarobić na reklamie internetowej. W takiej sytuacji można np. rozpocząć współpracę z przedsiębiorstwami zajmującymi się podobną tematyką, choć w dobie sporej konkurencji na rynku zadanie może okazać się znacznie bardziej utrudnione.

Badania marketingowe - skuteczność kampanii e-mailingowej

Dużą zaletą rozsyłania reklam za pośrednictwem poczty elektronicznej jest szybkość. W ciągu kilku godzin można dotrzeć nawet do 100 tysięcy odbiorców, o ile – jak wspomniano wcześniej – ich profil odpowiadać będzie oferowanym przez nas towarom. W tym przypadku również przyda się narzędzie Google Analytics, które zbiera liczbę wejść bezpośrednio z poziomu nadesłanej wiadomości. Na podstawie liczby wysłanych e-maili oraz faktycznego zainteresowania produktem można wraz z kolejną kampanią bardziej precyzyjnie dotrzeć do odbiorców – w ten sposób zaoszczędzimy czas dzięki mniejszej liczbie wiadomości, ale i pojawi się mniejsze prawdopodobieństwo potraktowania naszych działań jako spam.

Badania marketingowe – banery reklamowe

Kampanie banerowe prowadzone są na stronach internetowych, blogach, forach czy serwisach internetowych. Przez kolejne lata ewoluowały do coraz to bardziej wymyślnych form – część z nich jest nieinwazyjna dla użytkownika, zaś inne są na tyle uciążliwe, że dały podstawy do stworzenia wtyczek typu AdBlock, które po zainstalowaniu w przeglądarce internetowej całkowicie blokują wyświetlanie reklam na stronach. W praktyce i tak z metody tej korzysta niewielki odsetek internautów. Mogą być dostosowane do profilu strony – co w praktyce zwiększa szansę na kliknięcie – lub być publikowane w serwisach ogólnotematycznych w celu pozyskania nowych klientów.