Poradnik Przedsiębiorcy

Usługi marketingowe GTU 12 jako dodatkowe oznaczenie sprzedaży w JPK_V7

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu kampanii marketingowych. Otrzymujemy od agencji reklamowych gotowe spoty reklamowe oraz projekty logo i banerów naszych klientów, a następnie rozpowszechniamy ich marki w internecie. Jednocześnie prowadzimy badania rynku w zależności od potrzeb klienta i dostosowujemy działania marketingowe dla docelowej grupy odbiorców na różnego rodzaju eventach, wysyłając ulotki i broszury. Czy świadcząc usługi marketingowe GTU jako dodatkowe oznaczenie należy umieszczać na fakturach? Jeżeli tak, to jaki kod GTU jest w tym przypadku właściwy?

Łukasz, Kraków

 

Oznaczenie grup towarów i usług, tzw. GTU, ma zastosowanie wyłącznie przy ściśle określonych rodzajach świadczonych usług. W przypadku gdy przedmiotem sprzedaży są usługi marketingowe, właściwym kodem jest GTU 12. W związku z tym, że pojęcie „usług marketingowych” może być rozumiane bardzo szeroko, ustawodawca zawęził ich zakres, uzależniając je od PKWiU działalności podatników.

Przy świadczeniu usług marketingowych GTU 12 jest kodem stosowanym w sytuacji, gdy zakres działań zawiera się w PKWiU 73.11.12, czyli są to usługi dotyczące marketingu bezpośredniego i reklamy bezpośredniej.

W przepisach nie została wymieniona definicja marketingu bezpośredniego i reklamy bezpośredniej. W praktyce przyjmuje się, że mianem marketingu bezpośredniego określa się działania polegające na bezpośrednich komunikatach kierowanych do starannie wybranych grup lub pojedynczych klientów, efektem czego jest wzrost rozpoznawalności marki oraz sprzedaż towarów i usług konkretnym nabywcom. Przykładem marketingu bezpośredniego jest prowadzenie sprzedaży wysyłkowej lub telemarketing.
W pytaniach i odpowiedziach dostępnych na stronie Ministerstwa Finansów w sprawie JPK_V7 z deklaracją w punkcie dotyczącym kodu GTU 12 znajduje się informacja, że usługi o charakterze niematerialnym, w tym usługi marketingowe, należy rozumieć względnie szeroko, biorąc pod uwagę faktyczną treść świadczonej usługi.

W związku z powyższym świadczone usługi marketingowe polegające na rozpowszechnianiu marek klientów w internecie, jak również działania marketingowe prowadzone na eventach, w tym również wysyłanie ulotek i broszur do docelowej grupy odbiorców klientów pana Łukasza, mogą być określone jako marketing bezpośredni. Dlatego też wystawiając fakturę dotyczącą sprzedaży usług, trzeba zastosować kod GTU 12.

Świadcząc usługi badania rynku lub opinii publicznej, również należy stosować kod GTU 12.

Czy podczas świadczenia usług marketingowych GTU jest jedynym oznaczeniem, jakie powinno się stosować?

Plik JPK_V7 zawiera szczegółowe oznaczenia dotyczące przedmiotów sprzedaży (GTU), wystawianych rodzajów dokumentów sprzedaży oraz specyficznych rodzajów transakcji. W przypadku świadczenia usług marketingowych na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej (osób prywatnych) sprzedaż musi zostać nabita na kasie fiskalnej. W takiej sytuacji łączny raport okresowy z kasy powinien posiadać dodatkowe oznaczenie „RO”.

Jeżeli natomiast kontrahent zwróci się z żądaniem wystawienia faktury do paragonu, wówczas dokument ten musi również zostać oznaczony dodatkowym kodem „FP”.

Ponadto od 1 stycznia 2021 roku zostanie wprowadzona jeszcze jedna zmiana dotycząca sprzedaży paragonowej. Mianowicie w przypadku gdy sprzedaż prowadzona jest na rzecz firmy i zostanie wystawiony paragon fiskalny zawierający NIP nabywcy, który zostanie potraktowany przez pana Łukasza jako faktura uproszczona, będzie trzeba wykazać ją w części ewidencyjnej JPK_V7 analogicznie jak zwykłą fakturę VAT.

Więcej informacji związanych z oznaczeniami dokumentów w JPK_V7 znajduje się w artykule: Oznaczenia dokumentów zakupu i sprzedaży w JPK_V7M i JPK_V7K.

Faktura sprzedaży a usługi marketingowe GTU 12 jako obowiązkowe oznaczenie w JPK_V7

Użytkownicy systemu wFirma.pl, którzy posiadają pakiet Menedżer sprzedaży lub Księgowość online z rozbudowanym magazynem, mogą zaoszczędzić czas, nadając właściwy kod GTU 12 usłudze w magazynie jednorazowo. W przypadku posiadania pakietu Księgowość online bez dodatku magazynu kod GTU należy dodawać za każdym razem ręcznie. Dzięki temu w momencie wystawiania faktury, na której zostanie wybrana z magazynu pozycja usług marketingowych, kod zostanie dodany automatycznie.

Kod GTU 12 nie jest widoczny na wydruku faktury – po jej wystawieniu zostaje wykazany bezpośrednio w części ewidencyjnej pliku JPK_V7.

W pierwszej kolejności należy wybrać poszczególne GTU występujące w ramach prowadzonej działalności. Wskutek tego działania podczas dodawania produktu w magazynie lista dostępnych kodów będzie spersonalizowana dla danej firmy. W tym celu trzeba przejść do zakładki: USTAWIENIA » PODATKI » RODZAJ TRANSAKCJI W JPK_V7 » GTU, zaznaczyć na liście kod dotyczący usług niematerialnych – w tym usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej oraz usługi marketingowe GTU 12, i zapisać.

Dzięki temu w momencie dodawania usługi w magazynie poprzez zakładkę: MAGAZYN » PRODUKTY » DODAJ PRODUKT w polu GTU będzie dostępna możliwość wyboru GTU 12. Ponadto jako TYP należy wybrać z listy opcję „Usługa”.

W momencie wystawiania faktury sprzedaży poprzez zakładkę: PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ / WERSJĘ ROBOCZĄ FAKTURY wystarczy, że zostanie wybrany produkt z magazynu, a system automatycznie przypisze odpowiedni kod GTU (w przypadku świadczenia usług marketingowych jest to GTU 12).

 

Szczegółowe omówienie przypisywania kodów GTU do towarów i usług można znaleźć w artykule: Kody grup towarów i usług – GTU w JPK_V7.