Wdrożenie PPK w firmach zostało podzielone na cztery etapy. Największe przedsiębiorstwa przystąpiły do programu już w połowie ubiegłego roku. W 2020 roku PPK objęło również średnie i małe firmy. Zbliża się termin, w którym należy podpisać umowy o zarządzanie. Jakie kroki podjąć, aby wprowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe w zakładzie pracy?
Wdrożenie PPK w małych firmach
Pracownicze Plany Kapitałowe to program oszczędzania na przyszłą emeryturę. Środki gromadzone na koncie uczestnika naliczane są głównie z jego wynagrodzenia. Wprowadzenie PPK w firmach podzielone zostało na etapy. Średnie i małe firmy zostały objęte tym obowiązkiem odpowiednio 1 stycznia 2020 roku oraz 1 lipca 2020 roku. W związku z pandemią zostały jednak przesunięte terminy podpisania umów z instytucjami finansowymi w średnich firmach – są one takie same jak dla małych podmiotów.
Umowa o zarządzanie i prowadzenie PPK
Jak już wspomniano wcześniej, średnie i małe zakłady pracy mają taki sam termin podpisania umów o zarządzanie i prowadzenie PPK. Obecnie te terminy przedstawiają się następująco:
Termin podpisania umowy o zarządzanie PPK | Termin podpisania umowy o zarządzanie PPK | |
Firmy średnie (zatrudnienie od 50 do 250 pracowników) | 27 października 2020 rok | 10 listopada 2020 rok |
Firmy małe (zatrudnienie od 20 do 50 pracowników) | 27 października 2020 rok | 10 listopad 2020 rok |
Umowa o zarządzanie jest zawierana pomiędzy podmiotem zatrudniającym a instytucją finansową, a jej treść dotyczy głównie sposobu wymiany informacji oraz określa warunki zarządzania środkami na kontach uczestników programu. Umowa o prowadzenie zawiera dodatkowo listę osób w imieniu i na rzecz których prowadzone będą rachunki oszczędnościowe, a także warunki gromadzenia i zarządzania środkami uczestnika.
Wybór instytucji finansowej
W związku z tym, że zostało niewiele czasu na wdrożenie PPK w firmie, każdy pracodawca powinien pochylić się nad tym tematem jak najszybciej. Kluczowy tu jest wybór instytucji finansowej zarządzającej programem w imieniu pracowników. Wszystkie instytucje zajmujące się obsługą programu można znaleźć na stronie: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html
Konsekwencje niezawarcia umowy
W przypadku niezawarcia umów w terminie ustawa przewiduje konsekwencje dla pracodawcy. W art. 106 ustawy o PPK można przeczytać, że niedotrzymanie terminu zawarcia umowy o zarządzanie PPK podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego. Art. 107 ustawy o PPK przewiduje grzywnę w wysokości od 1000 zł do 1 000 000 zł za niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku związanego z:
- zawarciem umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracownika;
- dokonywaniem wpłat do instytucji w wyznaczonym terminie;
- zgłaszaniem wymaganych przez ustawodawcę danych (karze podlega także zgłaszanie nieprawdziwych danych, składanie nieprawdziwych wyjaśnień lub odmową udzielenia)
- prowadzeniem dokumentacji związanej z obliczaniem wpłat.
Warto pamiętać o dopełnieniu wszystkich obowiązków nałożonych na pracodawcę przez ustawodawcę. Zaniedbania mogą bowiem skutkować sporymi konsekwencjami finansowymi.