Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Wideo marketing - poznaj jego wszystkie cechy (cz. 2)

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Wideo marketing zdobywa dominującą pozycję na rynku. Nic dziwnego bowiem treści prezentowane w tej formie mają większą siłę przekonywania niż słowo pisane. Nie należy przy tym mylić omawianego pojęcia z reklamą telewizyjną – kluczowe różnice zaprezentowaliśmy w poprzedniej części cyklu. Tym razem zajmiemy się przedstawieniem najważniejszych cech WM oraz zwrócimy uwagę na najistotniejsze czynniki przemawiające za wzrostem jej skuteczności w kolejnych latach.

Wideo marketing - cechy

Jak już wspomniano w poprzedniej części, wideo marketing silnie wpływa na emocje odbiorców. Jednak w przeciwieństwie do reklamy nie jest to jedyny element mający przekonać widzów. Obustronna komunikacja, nastawienie na rzetelne zaprezentowanie produktu/usługi oraz otwartość na odbiorców to elementy, które mają większą siłę przebicia niż klasyczne reklamy, nastawione wyłącznie na jednostronne atakowanie komunikatami o zabarwieniu emocjonalnym. Skoro już o emocjach mowa, to warto wyróżnić najważniejsze z nich, dzięki którym pozycja WM cieszy się rosnącym uznaniem wśród przedsiębiorców oraz potencjalnych klientów.

Zaufanie do marki a wideo marketing

Produkt/usługa zaprezentowana w formie wideo cieszy się większym zaufaniem. Odbiorca ma świadomość, że nie jest to reklama, w której określone dobro prezentowane jest przez wynajętego aktora. W wideo marketingu udział biorą ludzie związani z daną branżą lub marką, a nierzadko również klienci oraz niezależni eksperci, którzy z czystym sumieniem mogą polecić (lub odradzić) promowany towar. Użytkownicy bardziej ufają tego rodzaju przekazom, gdyż nie ma w nich przekłamania, sztucznych uśmiechów i wyuczonej mowy ciała, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistą reakcją na prezentowany produkt. Warto pamiętać, że dzięki wspomnianej już możliwości komunikacji obustronnej czy oceny produktu/usługi, zaufanie do marki wzrasta jeszcze bardziej i z tego zdają sobie sprawę producenci.

Wideo marketing a pewność robienia wspólnych interesów

Wideo marketing wpływa pozytywnie nie tylko na stosunki z potencjalnymi klientami, lecz również partnerami biznesowymi. Poszukując informacji o renomie firmy, najczęściej wchodzimy na oficjalną stronę przedsiębiorstwa, fora tematyczne lub serwisy społecznościowe. Z reguły jednak rzetelne informacje są mocno ograniczone, zaś mieszane opinie klientów mogą okazać się mało przekonujące. Inna sprawa to prezentacja wideo, na której znajdziemy opinie klientów lub niezależnych ekspertów. Klienci indywidualni oraz przedsiębiorcy poszukujący rzetelnych informacji zostaną w ten sposób pozbawieni wszelkich wątpliwości, co wpłynie pozytywnie na przyszłe relacje biznesowe – nie ma tu mowy o przekłamaniu, gdyż wideo marketing ułatwia przedstawienie profilu firmy/marki w sposób godny zaufania, a przy tym możliwy do zweryfikowania przez odbiorców.

Ciekawość marki a wideo marketing

Wideo marketing to strategia długofalowa. Oznacza to, że nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do nagrania i opublikowania jednego klipu wideo. Aby zachęcić klientów do dalszych odwiedzin, a tym samym zwiększenia sprzedaży produktu/usługi, należy skoncentrować się na całym cyklu materiałów – lub stworzyć jeden obszerny, a następnie podzielić go na kilka/-naście części. W tej właśnie formie WM będzie nie tylko rozwijał zaufanie do marki, ale również wzbudzi ciekawość nieprzekonanych dotychczas odbiorców. Może bowiem zdarzyć się sytuacja, gdy prezentowana część materiału nie wzbudzi ciekawości u potencjalnych klientów, ale już druga spotka się ze zwielokrotnioną oglądalnością.

Warto w tym miejscu wybrać odpowiedni rozmiar klipu – optymalna długość wynosi od 3 do 5 minut. Krótszy materiał może nie utrwalić się w świadomości widzów, natomiast dłuższe mogą na dłuższą metę nużyć – internauci preferują krótkie i rzeczowe filmiki. Kiedy już mamy dobrze przemyślany cykl klipów wideo, należy obowiązkowo przed zakończeniem wybranej części wrzucić "zajawkę" (teaser), zdradzający szczegóły kolejnej części – powinien trwać nie dłużej niż kilkanaście sekund i w skondensowanej formie wypunktować najważniejsze elementy, jakie poruszymy w kolejnym materiale. Warto również pamiętać o regularności w dodawaniu kolejnych filmów, co zdecydowanie pomoże w skutecznym pozycjonowaniu naszych produkcji w wyszukiwarkach. Do kolejnych części warto jest dodawać linki odnoszące do poprzednich części, aby odbiorca miał w jednym miejscu dostęp do wszystkich opublikowanych dotychczas materiałów.

Wideo marketing a nastawienie na rozrywkę

Kreatywność to nie jedyny element, który warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu rozbudowanej strategii wideo marketingu. W zależności od branży lub charakteru produktu/usługi, można zastanowić się nad umieszczeniem elementów humorystycznych. Mogą to być różnego rodzaju śmieszne filmiki czy animacje. Warto wcześniej zbadać grupę docelową, gdyż nie zawsze nasycenie materiałów humorem jest pożądane u odbiorców. Taka forma przekazu jest lepiej rozpoznawalna, ale istnieje ryzyko nietrafienia z żartem, co może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Wideo marketing – przyszłość marketingu internetowego?

Nadchodzące miesiące będą dla WM korzystne. Jak podała firma badawcza ReelSEO, spośród 600 przebadanych osób, zajmujących się profesjonalnie marketingiem, aż 82% skutecznie wykorzystało wideo marketing w ubiegłym roku. Z kolei 41% dorosłych użytkowników w Stanach Zjednoczonych regularnie przegląda treści wideo i liczba ta rośnie każdego miesiąca. Internauci są coraz bardziej “leniwi”, dlatego wolą przeglądać materiały wideo niż czytać prezentowane przekazy. Należy podkreślić, że również treści wideo mogą na dłuższą metę znudzić odbiorców. Aby tego uniknąć warto publikować krótkie klipy, składające się przynajmniej z kilku części. Taki zabieg zmotywuje do większej aktywności, a przy tym wpłynie na zwiększenie ruchu w obrębie strony/kanału.

Szacuje się, że tylko w 2014 roku za pośrednictwem aplikacji mobilnych zostanie przesłanych ponad 50 miliardów wiadomości. Rosnąca pozycja takich aplikacji jak WhatsApp, Skype czy Viber wynika z silnej potrzeby komunikacji i wymiany informacji pomiędzy użytkownikami. Żyjąc w pośpiechu nie mamy czasu czytać długich przekazów, dlatego najskuteczniejszą formą wymiany treści są mikroblogi oraz klipy wideo. W kolejnych latach zainteresowanie filmikami, które można uruchomić błyskawicznie za pomocą smartfona lub tabletu będzie rosnąć, a wraz z nimi zwiększy się znaczenie wideo marketingu w sieci.

Każdego dnia przeciętny internauta szuka rozwiązań z niemal każdej dziedziny. To właśnie mentalność uczestników sieci stała się podstawą do powstawania filmików instruktażowych. Różnej maści poradniki w formie wideo dotyczące niemal każdego aspektu życia co dzień biją nowe rekordy popularności. Porady kulinarne, pomoc w przejściu gier wideo, sposoby wiązania krawatu, a nawet wskazówki włączania pralki – to tylko przykłady codziennych zapytań w serwisach pokroju YouTube, na które odpowiedzi można znaleźć w ułamku sekundy. Wideo marketing opierający się na rzetelnym opisie funkcjonowania promowanego produktu/usługi to jeden z głównych czynników, motywujących odbiorców do zakupu.

Na koniec warto dodać, że niemały wpływ na rosnącą popularność idei wideo marketingu ma samo słowo "wideo". Badania przeprowadzone przez Experian Digital Marketing Trend Report udowodniły, że dodając omawiane słowo do wiadomości e-mail, współczynnik klikalności zwiększał się w 2012 roku od 7 do 13% - sytuacja ta dotyczyła również sytuacji, w których wiadomości niekoniecznie zawierały klipy wideo.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów