Czym są beacony?
Beacony to niewielkich rozmiarów nadajniki, których sygnał radiowy odbierają urządzenia znajdujące się obecnie w ich zasięgu. Dopiero wykorzystanie odpowiednich aplikacji umożliwia odczytanie wysyłanych danych. Nie łączą się one bowiem zarówno z innymi beaconami, jak i z internetem.
Beacony skonstruowane są w technologii Bluetooth, z tego względu ich wykorzystanie wymaga każdorazowego uruchomienia takiego trybu przesyłania danych w telefonie.
Jak stosować beacony w praktyce?
Zastosowanie beaconów w praktyce może odbywać się na wiele sposobów. Korzystają z nich między innymi organizacje kultury, duże i małe przedsiębiorstwa. Koszt takiej technologii jest porównywalnie niski wobec długości czasu jego funkcjonowania. Z tego względu powoli wzrasta liczba przedsiębiorstw sięgających po nie w swoich strategiach marketingowych.
W jaki sposób i gdzie można więc zastosować beacony w praktyce?
Muzea
Beacony w muzeum z powodzeniem mogą zastąpić drukowane wersje map oraz samych przewodników. Dzięki właściwościom tej technologii dla odwiedzających otwierają się nowe możliwości zwiedzania. Poprzez beacony mogą być bowiem przesyłane informacje o oglądanych dziełach, nawigowanie do kolejnych elementów zwiedzania, a nawet oferowanie rozmaitych quizów i zabaw.
Galerie handlowe
Galerie handlowe również są bardzo dobrym miejscem do wykorzystywania beaconów. Popularne marki coraz częściej decydują się na ten rodzaj marketingu. Zabiegi tego typu mają na celu sprowadzenie klienta do swojego sklepu, a czasem nawet do bezpośrednio określonego w nim działu.
Lokalne sklepy
Lokalne użycie beaconów może pozwolić na dotarcie z dopasowaną ofertą do najbardziej pożądanych klientów czyli tych, którzy mogą stać się nimi na stałe. Dzięki temu często odwiedzający mogą liczyć na propozycję produktów dobranych do klienta, natomiast nowych kupujących warto zachęcić atrakcyjnymi rabatami.
Kampanie reklamowe
Na technologii beaconów można też oprzeć nietypową kampanię reklamową. Z racji tego, że beacony nie są jeszcze tak popularne, to temat ten wciąż budzi zainteresowanie. Wykorzystał to McDonald, który stworzył w Turcji dzięki beaconom kampanię promującą nową linę kaw. Akcja w bardzo pozytywny sposób wpłynęła na wzrost sprzedaży, przez co sieć restauracji postanowiła zorganizować ją ponownie, jednak zamiast nowej kawy reklamowana była wprowadzana na rynek kanapka.
Beacony - konfrontacja za i przeciw
Jak każda nowa technologia wkraczająca do życia codziennego, beacony posiadają szereg zalet, ale i kilka wad, które również warto znać i mieć je na uwadze.
Najpopularniejsze zalety beaconów
Sprawdzenie dostępności towaru
Jest to niewątpliwie jeden z elementów, które mogą ułatwić proces zakupowy. Sprawdzenie dostępności towaru z poziomu aplikacji w telefonie jest czasami szybsze i bardziej dogodne niż szukanie pracownika, który dopiero wtedy mógłby sprawdzić informacje w sklepowym systemie.
Kupony rabatowe
Zaoferowanie rabatu na podstawie lokalizacji zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania nowego klienta. Oczywiście kupon rabatowy można zamienić na inny element promocyjny, aby wzbudzić zainteresowanie potencjalnego konsumenta (na przykład atrakcyjny program lojalnościowy).
Personalizacja
Personalizowanie ofert jest możliwe dzięki zbieraniu danych o aktywności użytkowników. W ten sposób klient otrzymuje ściśle dopasowaną do jego potrzeb propozycję. Jak powszechnie wiadomo, im lepsze dopasowanie produktu do użytkownika, tym większe prawdopodobieństwo finalizacji procesu zakupowego,
Bezprzewodowe płatności
PayPal Beacon umożliwia płatności z wykorzystaniem beaconów. Dzięki wykorzystaniu aplikacji podczas pobytu w sklepie, można zapłacić za zakupy bez wyciągania gotówki lub karty. Dla wielu osób tego typu rozwiązanie to przyszłość na rynku płatności.
Wady beaconów, o których warto wiedzieć
Brak świadomości o ich istnieniu
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia beaconów, a co za tym idzie należy poinformować część społeczeństwa o takiej technologii lub kierować swoje działania na określoną grupę docelową.
Uruchamianie Bluetooth
Dla niektórych osób wadą może być możliwość korzystania z beaconów wyłącznie w sytuacji, gdy telefon posiada włączony moduł Bluetooth. Z tego względu ogranicza się zasięg potencjalnych klientów, którzy mają otrzymać powiadomienie na swój smartfon.
Beacony to powiew przyszłości w marketingowym świecie zmagania się o nowego klienta. Jak każda technologia ma swoje zalety, natomiast należy również pamiętać o wykorzystywaniu jej z umiarem, aby nie naruszać poczucia bezpieczeństwa klienta.