0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Płatności w e-commerce - bezpiecznie, szybko i tanio

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Sklep internetowy rządzi się podobnymi prawami, jak tradycyjny sklep - chodzi przede wszystkim o samą transakcję. Jest sprzedawca, który oferuje pewien produkt, a klient go kupuje i płaci. W branży e-commerce jest dokładnie tak samo, z tą tylko różnicą, że pieniędzy za usługę nie otrzymujemy bezpośrednio. Wszystko odbywa się drogą internetową. Pieniądze w wirtualny sposób przelane zostają z konta klienta na konto sklepu. Wydawałoby się, że istnieje szereg zagrożeń z tym związanych, jednak nie do końca ta obawa jest uzasadniona. Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego, należy zadbać nie tylko o odpowiednie oprogramowanie, ale również zwrócić szczególną uwagę na system płatności w e-commerce, ponieważ od tego zależy bezpieczeństwo transakcji.

Rodzaje płatności w e-commerce

Możliwości jest wiele i należy zapoznać się z wszystkimi, aby móc dopasować je do swoich preferencji. Trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim naszych potencjalnych klientów. Jeżeli są to osoby starsze, najlepiej będzie postawić na najprostszy i najmniej skomplikowany system płatności. W momencie kiedy nasza oferta skierowana jest do ludzi młodych, którzy cenią sobie wygodę i szybkość, to wybierzmy np. płatność przy pomocy SMS-a. Poniżej przedstawiamy kilka rodzajów dokonywania płatności w e-commerce, jakie możemy zaproponować klientowi:

 

  1. przelewy- nazywane także szybkimi przelewami. To metoda płatności, która cieszy się największym powodzeniem i jest najczęściej stosowana w e-commerce. Cała transakcja przebiega sprawnie i nie wymaga zbyt dużego zaangażowania, dlatego nawet osoba starsza jest w stanie sobie poradzić z dokonaniem zapłaty. Klient loguje się do swojego banku, autoryzuje płatność, ale wszystkie inne dane są wypełniane automatycznie, nie ma mowy o pomyłce. Księgowanie odbywa się natychmiastowo, dlatego zakupiony produkt może zostać wysłany od razu po dokonaniu przelewu.
  2. portfel elektroniczny - nazywany jest również e-portfelem. Internauta musi zalogować się u wybranego dostawcy, następnie otrzymuje konto, na które wpłaca pieniądze. Dalsze postępowanie wygląda jak zwykła zapłata za usługę. W każdej chwili, kiedy dokonujemy zakupu, możemy skorzystać z portfela i przekazać pieniądze z naszego konta na inne. Cała transakcja odbywa się bardzo szybko i pieniądze zostają natychmiastowo przelane. Usługa najczęściej jest darmowa, w niektórych przypadkach może wiązać się z jednoprocentową prowizją. Ten rodzaj płatności działa dokładnie tak, jak tradycyjny portfel tylko wirtualnie:
    • wpłaty i wypłaty środków - dokładnie tak, jak fizyczne wkładanie i wyciąganie gotówki
    • przypinanie kart płatniczych - czyli tradycyjne trzymanie karty w portfelu
    • przesyłanie środków finansowych między różnymi e-portfelami - w rzeczywistości jest to przekazywanie gotówki między osobami lub przekładanie ich do innego portfela
  3. płatność SMS - z tego rodzaju płatności  w e-commerce korzystają najczęściej osoby młode, które nie rozstają się ze swoim smartfonem. Możemy się również spotkać z takim systemem w sklepach internetowych, w których mamy ograniczone możliwości przeglądania oferty. Jeżeli chcemy dowiedzieć się więcej na temat konkretnych produktów, wysyłamy SMS-a o podanej na stronie treści i otrzymujemy kod dostępu na określony czas.
  4. płatności kartą- w odróżnieniu od dokonywania codziennych płatności, forma ta jest jeszcze mało popularna i stosunkowo rzadko praktykowana. Jesteśmy społeczeństwem ostrożnym i boimy się podawać komukolwiek numer karty w dodatku wraz z kodem. Mało kto jednak wierzy, że jest to najbezpieczniejsza forma płatności przez internet. Chroni ona przed obciążeniami zwrotnymi na koszt sprzedającego.

 

Systemy płatności w e-commerce - porównanie

Jak widać, w Polsce istnieje wiele systemów płatności w e-commerce. Nie wszystkie jednak platformy posiadają integracje z najlepszymi z nich. Przy wyborze oprogramowania należy więc zwrócić szczególną uwagę, czy posiada ono możliwość obsługi interesującego nas systemu płatności. W ten sposób unikniemy dalszych problemów, związanych z opłacaniem usług lub towarów naszej firmy, i na starcie zapewnimy jej bezpieczeństwo. Poniżej przedstawione zostały najpopularniejsze i najlepsze według rankingów systemy płatności internetowych:

  • Dotpay - bez wątpienia jeden z najlepszych systemów. Cieszy się dużym uznaniem i popularnością wśród użytkowników internetu. Na rynku istnieje od 2001 roku, zdążył więc zyskać sobie zaufanie klientów. Dotpay daje możliwość dokonywania płatności wieloma kanałami i tym samym każdy jest w stanie dopasować rodzaj płatności do swoich upodobań. Obsługuje karty płatnicze takie jak Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Diners Club International, JCB, MasterCard Mobile, E-portfele PayPal i Ukash, E-przelewy z 22 banków oraz wiele płatności mobilnych. Istnieją jednak prowizje, których wysokość jest zależna od wysokości obrotów firmy, wartości transakcji oraz rodzaju działalności. Waha się ona od 1% do 2,2%. Ważne jest również to, że obsługa chętnie pomaga rozwiązywać wszelkie problemy i jest dostępna w dni robocze w godzinach 8-16.

  • Przelewy24 - również ciekawy system płatności, tym bardziej, że jest jedną ze spółek firmy DialCom24, która tworzy oprogramowania przeznaczone dla szerszego grona klientów biznesowych i indywidualnych. To zwiększa możliwości tego systemu, co podnosi jego wartość zarówno w oczach sprzedawców, jak i klientów. Przelewy24 oferuje przelewy internetowe aż z 32 banków, obsługuje karty płatnicze VISA, MasterCard, Diners Club, JCB, PolCard oraz E-portfele i płatności mobilne. Prowizje są mniejsze, niż w przypadku Dotpay - wynoszą od 1.4 do 1.9%. Również obsługa jest niezwykle szybka i działa sprawnie, co na pewno ułatwia współpracę. Po wysłaniu formularza drogą elektroniczną w przeciągu godziny otrzymuje się odpowiedź.

  • Transferuj.pl - cieszy się dobrą opinia, jednak oferta tego systemu nie jest aż tak bogata jak dwóch poprzednich. Czymś jednak musi przyciągać klientów, skoro tak wiele przedsiębiorstw chętnie z niej korzysta - wysokim bezpieczeństwem transakcji oraz łatwością zarządzania płatnościami, które jest możliwe w autorskim systemie Transferuj.pl. Kanały płatności są podobne do tych używanych przez Przelewy24 i Dotpay: e-przelewy z 35 banków, e-portfel PayPal, płatności mobilne oraz obsługa kart płatniczych Elavon, VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, Diner’s Club, JCB. Dla niektórych minusem mogą być zbyt wysokie prowizje. Koszty jednak są bardzo czytelnie podane w tabelkach, więc firma nie ukrywa żadnych dodatkowych opłat. Korzystając z Transferuj.pl, musimy liczyć się prowizją w wysokości 1,9-2,7%. Kolejną wadą jest zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź od firmy. Do plusów natomiast należy zaliczyć bardzo dokładne i szczegółowe informacje, przesyłane w odpowiedzi na pytania klientów.

  • PayU - najmłodszy pośrednik płatności w e-commerce, z najmniejszym doświadczeniem i najuboższą ofertą. Nie brzmi to zachęcająco, jednak nie warto skreślać go od razu. Wśród klientów wzbudza duże zaufanie, ponieważ korzysta z niego sklep internetowy Allegro, przez który zakupy robi codziennie tysiące internautów. W tym systemie jest możliwie wykonanie przelewu z 22 banków oraz skorzystanie z rat internetowych PayU. System obsługuje karty płatnicze VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro. Zachęcający jest fakt, że prowizja dla nowych użytkowników przez pierwsze 3 miesiące wynosi 0%, jednak po tym czasie trzeba pamiętać, że później może wzrosnąć do 2,2-2,5%. W przypadku rat PayU prowizja wynosi przez cały okres umowy 0%.

  • Payeezy - platforma ta oferuje najpopularniejsze formypłatności, czyli szybkie przelewy, e-portfele czy karty płatnicze. Portal stale się rozwija i w tym momencie daje możliwość płatności za usługi w 29 walutach. Brak w nim opłaty abonamentowej, a wysokość prowizji ustalana jest indywidualnie z klientem. Istnieją również bonusy po podpisaniu umowy, dopasowywane do potrzeb klienta i konsultowane z nim.

Płatności w e-commerce - wskazówki dla niezdecydowanych

Zdajemy sobie sprawę, że wybór może nie być łatwy. Dla jednych liczą się niskie prowizje, dla innych bezpieczeństwo, a dla niektórych bogata oferta i szeroki wybór kanałów płatności w e-commerce. Aby dokonać odpowiedniego wyboru powinno się zwrócić szczególną uwagę na następujące aspekty:

  • opinie klientów o danej platformie - ważne jest, aby portal cieszył się dobrymi ocenami i komentarzami. Wybierz zaufanego partnera, a zaoszczędzisz sobie problemów.

  • dostępne metody płatnicze - powinny być dostępne przynajmniej te najbardziej popularne i te, które mają szanse na rozwój w najbliższej przyszłości. E-przelewy są obecnie na szczycie tej listy, jednak ich godnymi konkurentami stają się e-portfele, płatność kartą czy płatności mobilne.

  • jasno i przejrzyście opisane opłaty - prowizje są najczęściej nieuniknione, warto jednak jest o nich wiedzieć wcześniej, niż w momencie dokonywania transakcji.

  • integracja ze sklepem - jak już wcześniej wspomniano, należy sprawdzi, czy dany system płatności można zintegrować z naszą platformą dla sklepu internetowego.

  • bezpieczny i łatwy proces wdrożenia - musisz upewnić się, czy otrzymasz wsparcie firmy przy implementacji oraz czy w trakcie użytkowania będziesz mógł skorzystać z pomocy fachowców.

  • przyjazny system raportowy - spis zrealizowanych transakcji oraz zaksięgowanych płatności powinien być uporządkowany i przejrzyście zestawiony. Dzięki stałej weryfikacji, łatwiej Ci będzie kontrolować płatności oraz zarządzać swoim budżetem.

Upewnij się, że system zapewnia bezpieczeństwo i stały monitoring. Nie możesz ciągle zastanawiać się, czy pieniądze Twoje i Twoich klientów są bezpieczne i nic im nie zagraża.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów