Poradnik Przedsiębiorcy

Storytelling - główne zasady tworzenia historii marki

Czy można opowiedzieć o sieci komórkowej tak, żeby wzruszyć? Jak opowiadać o samochodach, żeby poruszać tłumy? Storytelling to najstarsze narzędzie komunikacji międzyludzkiej. W samym marketingu pojęcie to istnieje już 120 lat. Na czym polega jego skuteczność? Jaki jest sekret tworzenia historii, które nakłaniają innych do działania? Starają się tego dokonać marketerzy wielu marek, ale tylko nielicznym się to udaje.

Storytelling to nic innego jak budowanie więzi, dzięki działaniom wpływającym na emocję i wyobraźnię. Jakie więc są główne zasady budowania takich więzi? Istnieją trzy reguły, których zawsze warto się trzymać, podejmując się tworzenia marketingu narracyjnego. 

Storytelling a budowanie więzi

W dzisiejszym świecie wchodzenie w interakcje z innymi to właściwie konieczność. Budujemy stałe związki z przyjaciółmi, rodziną, ze współpracownikami. Również marka, aby zyskać moc oddziaływania, nie może pozostać samotna wyspą.

Jeśli więc widzisz w swoich klientach prawdziwych ludzi, z którymi możesz budować więzi, najlepszym sposobem na to jest właśnie storytelling. Może on pomóc w stworzeniu emocjonalnej więzi z produktem, marką czy jej ideą.

Zazwyczaj oferty wielu firm są do siebie podobne. Dlatego klient mając wybór między nimi, gubi się w gąszczu propozycji. To właśnie dobrze opowiedziana historia marki lub osoby z nią związanej sprawia, że odbiorca identyfikuje się tylko z jedną z nich.

Przykładem idealnego budowania więzi przez markę jest producent samochodów Honda. Barwne opowieści o samych założycielu Hondy, anegdotki, wypowiedzi pracowników i ich pasja tworzą historię, która sprawia że lubimy samą markę i przy wyborze samochodu wybieramy tą, której opowieść najbardziej nas urzekła.

Emocje w storytellingu

Od dłuższego czasu nie cichną rozważania na temat emocji w reklamie. Czy granie na emocjach swoich odbiorców jest etyczne? Czy jest fair wobec nich? W storytellingu emocje powinny być jego główną częścią. Naszą historią powinniśmy wzruszać, zaskakiwać, ciekawić.

Najczęstszą emocją wykorzystywaną w marketingu narracyjnym jest wzruszenie. Spoty (tak zwane wyciskacze łez) stają się zazwyczaj najbardziej popularne oraz najszybciej rozprzestrzeniają się wirusowo po sieci.

Jednak za grą na emocjach klientów powinno zawsze stać coś więcej niż chęć zarobku. Wiele silnych marek przez taki właśnie rodzaj promocji propaguje wyższe idee.

Ponad dziewiętnaście milionów internautów zobaczyło reklamę nieznanej sieci komórkowej z Tajlandii Dawanie to najlepsza komunikacja. Większość widzów nie wiedziała nawet, że to reklama. Po jej obejrzeniu markę zna cały świat.

Oczywiście, emocji trzeba używać ostrożnie. Najważniejsze w tej taktyce jest to, aby uważnie obserwować swojego słuchacza i jego reakcje. Kiedy będziesz widział, że twoje działania nie przynoszą pożądanych efektów, w dalszych częściach opowieści dokładaj do niej nowe emocje.

Storytelling a autentyczność

W opowiadaniu historii nie możesz zapomnieć przede wszystkim o autentyczności. Opowiadaj o swojej marce jej własnym głosem i pamiętaj o prawdzie. W dobie mediów społecznościowych klienci szybko sprawdzą wiarygodność twojej historii.

Storytelling nie służy jedynie do opowiadania, ale do ważnego przekazu, który chcesz sprzedaż. Mogą to być ważne idee, wartości lub istotne cechy charakteru Twojej marki ale każda tworzona przez Ciebie opowieść musi mieć przesłanie, musi do czegoś prowadzić.

Więzi, emocje i autentyczność. Trzy proste słowa, tak popularne i tak mało kojarzone z reklamą, jednak od dłuższego czasu stanowi ważną jej część. Warto się oprzeć na tych wartościach, budując silną markę i tworząc jej historię.