Czy w związku z zaostrzeniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych i wprowadzeniem RODO pracodawca ma jakieś dodatkowe obowiązki?
Anna, Konstancin
Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy dotychczas pracodawca wywiązywał się z czynności, jakie nakłada na niego ustawa o ochronie danych osobowych, czyli:
- wprowadzona została polityka bezpieczeństwa ochrony danych osobowych;
- obowiązuje w firmie zasada wydawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych, czyli czy wydawane są uprawnienia dostępu do poszczególnych zbiorów danych osobowych przetwarzanych w firmie z uwzględnieniem faktycznych potrzeb na danym stanowisku pracy;
- były podpisywane umowy powierzenia danych osobowych z instytucjami;
- był powołany Administrator Bezpieczeństwa Informacji ABI;
- wypełniano w firmie obowiązki informacyjne.
Jeżeli powyższe obowiązki były spełnione, to obecnie, w związku z RODO, pracodawca musi przede wszystkim:
- pamiętać o proaktywnym podejściu, polegającym na tym, żeby już na etapie projektowania zmian (czy to w strukturze organizacyjnej, czy to w organizacji procesów w firmie) częścią strategii była ochrona danych osobowych;
- wprowadzić rejestr czynności przetwarzania danych (nie każdego dotyczy), czyli dokument, w którym widnieć będą:
- nazwa i dane kontaktowe administratora danych oraz dane kontaktowe IODO, jeżeli został powołany;
- cel przetwarzania danych osobowych;
- zakres przetwarzanych danych;
- opis kategorii osób, których dane dotyczą;
- opis kategorii odbiorców, którym dane zostały lub zostaną udostępnione bądź powierzone;
- planowany okres przechowywania danych;
- krótki opis zastosowanych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych.
- kontynuować wydawanie, cofanie i kontrolowanie upoważnień do przetwarzania danych;
- kontynuować zawieranie umów powierzenia oraz skontrolować pod względem zmian RODO zapisy dotychczas podpisanych umów;
- kontynuować wypełnianie obowiązków informacyjnych;
- odwołać ABI i powołać Inspektora Ochrony Danych Osobowych (nie każdego dotyczy);
- informować o naruszeniu bezpieczeństwa danych osobowych.
W zakresie tego, jakie dane od kandydatów czy pracowników pracodawca może przechowywać i inne kwestie powiązane z przepisami Kodeksu pracy, zostały doprecyzowane w przepisach prawa pracy.