Filarami przedsiębiorstw są ludzie w nich zatrudnieni. Ich kompetencje i umiejętności pozwalają odnieść sukces i przynieść zyski. Pracownicy, szczególnie specjaliści, są ciągle poszukiwani na rynku pracy. Co oczywiste, jeśli już przyciągniemy do siebie kandydata, chcemy go zatrzymać na jak najdłużej. Poza tym musimy mieć w sobie coś, co sprawi, że taka osoba będzie chciała u nas pracować i będzie to traktowała poważnie, wykaże zaangażowanie. Dzięki odpowiedniemu EVP kandydat może zdecydować, że to właśnie w tej firmie chce wykonywać swoje obowiązki. Co oznacza ten skrót? Odpowiemy w niniejszym artykule.
Czym jest EVP?
EVP to Employer (czy też Employee) Value Proposition, czyli unikalne wartości pracodawcy. Czym one są? To pozytywne skojarzenia z firmą oraz jej wartości. Oddziałują one na kandydata, który na ich podstawie decyduje się aplikować do firmy, a jeśli już w niej pracuje - zostać w niej.
Ważne, by wartości te były unikalne i przede wszystkim prawdziwe - skopiowanie pięknie brzmiących haseł lub EVP innego pracodawcy z pewnością nie jest dobrym posunięciem. Poza tym powinno się pamiętać o tym, że to nie tylko hasła - to również wybór grafik, tekstu, miejsc do komunikacji z kandydatem, dostosowany do ich profilu.
Ogólnie mówiąc, im marka ma silniejszą pozycję, tym bardziej jest atrakcyjna dla kandydatów. Na siłę wpływa również EVP. Dobrze wypracowane pomoże w motywacji pracowników i ich zaangażowaniu w pracę oraz przyciągnie swoją atrakcyjnością kandydatów.
Uznaje się, że EVP jest kluczowym elementem w budowaniu marki pracodawcy, czyli w employer brandingu. Wyznaczenie wartości może pozwolić firmie odnaleźć swoje silne strony, ale nie tylko - można również zauważyć, co musimy naprawić, nad czym popracować.
Na czym powinno opierać się EVP?
Uznaje się, że koncepcja EVP powinna opierać się na 5 filarach.
-
Prawdziwość - to oczywiste, że kandydat po rozpoczęciu pracy zweryfikuje to, czego dowiedział się o firmie przed rekrutacją i w jej trakcie. Dlatego też wartości muszą być prawdziwe, nie być tylko hasłem. Kłamstwo nie przyciągnie i nie zatrzyma pracowników.
-
Osiągalność - wartości wyznaczone przez pracodawcę powinny być również osiągalne. Jeżeli już na starcie wiemy, że nie są możliwe do zrealizowania, przestajemy wierzyć w ich prawdziwość.
-
Stabilność - pracownicy cenią sobie stabilność, nie tylko zatrudnienia, lecz także pracodawcy i jego marki. Dlatego warto wyznaczyć również stabilne wartości.
-
Niepowtarzalność - na rynku znajdzie się wiele firm o podobnym profilu działalności do naszego. Poza tym w dzisiejszych czasach kandydat ma dostęp do przedsiębiorstw na całym świecie. W związku z tym warto się wyróżnić, nie powielać, znaleźć coś niepowtarzalnego.
-
Atrakcyjność - wartości powinny być również atrakcyjne, powinny wzbudzać w kandydatach pozytywne odczucia i dobrze się kojarzyć. Lubimy współpracować z firmami, z którymi mamy dobre skojarzenia.
Jak wyznaczyć EVP?
Przede wszystkim, jeśli chcemy wyznaczyć unikalne wartości naszej firmy, musimy dokładnie zastanowić się nad tym, co sprawia, że wyróżniamy się na rynku, że kandydaci powinni zwrócić na nas uwagę.
Tutaj warto również pomyśleć nad tym, dlaczego pracownicy pracujący z nami od wielu lat, nadal są z nami, co sprawia, że chcą wykonywać dla nas pracę, co jest dla nich istotne i sprawiło, że są zaangażowani. W tym przypadku nie można się tylko zastanawiać - po prostu zapytajmy. Porozmawiajmy z pracownikami, przekonajmy się, co najbardziej podoba im się w pracy, dlaczego cenią atmosferę.
Już na tym etapie możemy dowiedzieć się, że jest coś, co sprawia, że wyróżniamy się na tle innych firm z naszej branży. Rozmowa z pracownikami i branie ich zdania pod uwagę w tej kwestii jest naprawdę istotne!
Pamiętajmy, by nie kopiować EVP innych przedsiębiorców. Tylko unikalne wartości mogą przyciągnąć do nas kandydatów!
Jeśli nie wypracujemy własnych wartości, tak naprawdę będą to tylko puste słowa, a kandydaci i pracownicy szybko zorientują się, że jesteśmy nieszczerzy.
Niestety takie zachowanie mogą nam tylko zaszkodzić i z pewnością nie warto nawet przez chwilę się nad nimi zastanawiać.
Ryzyko EVP
Oczywiście EVP niesie również ze sobą ryzyko. Dużym plusem wyznaczenia unikalnych wartości jest możliwość przyciągnięcia dzięki nim wartościowych pracowników i zatrzymanie ich w swojej firmie. Jakie więc są minusy?
Jeśli nieprawidłowo rozwiążemy tę kwestię, zapomnimy o wcześniej wspomnianych filarach, skopiujemy wartości od innych, okażemy się nieatrakcyjni w oczach kandydatów. Nie tylko oni stracą czas, lecz także my jako przedsiębiorcy. Dodatkowe rekrutacje to również dodatkowe koszty.
Kłamstwo jest zawsze ryzykowne, gdyż pracownicy szybko je odkryją. Nie warto na nim opierać swoich wartości, to z pewnością nie przyniesie niczego dobrego. Pracownicy nie chcą tkwić w ułudzie, jak tylko odkryją fałsz, odejdą.