Poradnik Przedsiębiorcy

Grupy sprzedaży - inne oblicze marketingu na Facebooku

Czy myślisz, że skutecznie wykorzystujesz Facebook w działaniach marketingowych swojej firmy? Często w social media marketingu uprawianym na tym największym serwisie społecznościowym pomijana jest rola grup. W szczególności grupy sprzedaży mogą się okazać dla twojego biznesu bardzo użyteczne - zwłaszcza, że Facebook poczynił niedawno pewne ułatwienie w ich odszukaniu i kreowaniu. Dowiedz się zatem, jak wykorzystać dla twojej firmy potencjał zawarty w grupach na Facebooku!

Grupy sprzedaży na Facebooku

Od niedawna, gdy wejdziesz na swój fanpage na Facebooku, w panelu po lewej stronie, w sekcji Ulubione, możesz zobaczyć niewielką zieloną ikonę z umieszczonym obok napisem Grupy sprzedaży. Po kliknięciu pojawia się okno, na którym widzisz listę grup sprzedażowych położonych w pobliżu twojej obecnej lokalizacji. Przy każdym rekordzie znajduje się przycisk Dołącz do grupy. Oczywiście możesz zmieniać lokalizację na umieszczonej obok mapie, a Facebook będzie odnajdował grupy sprzedaży dla konkretnego regionu lub miejscowości.

Czym w ogóle są grupy sprzedaży? Najprościej tłumacząc, to rodzaj grup na Facebooku skupionych głównie na kupnie/sprzedaży/wymianie towarów lub usług. Od pewnego czasu portal stara się możliwie uprościć korzystanie z nich - na początku 2015 r. w grupach sprzedaży pojawiły się specjalne przyciski Sprzedaj coś, które pozwalają na łatwe utworzenie oferty sprzedażowej danego produktu. Dzięki temu mini kreatorowi bez problemu możesz zamieścić w swoim ogłoszeniu nazwę i opis produktu, jego cenę oraz określić formę przesyłki lub dostarczenia. Dodatkowo w prosty sposób można również edytować post z ofertą i oznaczyć, że został sprzedany.

Jak tworzyć grupy sprzedaży?

Na samym początku musisz utworzyć na Facebooku grupę. W panelu po lewej stronie, w sekcji Grupy, klikasz na Utwórz grupę. Wówczas pokaże ci się okno, takie jak widzisz na załączonym screenie. Zamieszczasz w formularzu nazwę grupy sprzedaży oraz pierwszych członków - osoby, do których zostanie wysłane zaproszenie dołączenia do niej. Ustalasz, czy ma być ona publiczna, zamknięta czy tajna. Gdy już utworzyłeś grupę, na jej stronie głównej kliknij znajdujący się w prawym górnym rogu przycisk z trzema kropkami i wybierz opcję Edytuj ustawienia grupy. Następnie, klikasz Wybierz typ grupy, wybierasz pozycję Kupno, sprzedaż, handel i zatwierdzasz. Na koniec zapisujesz wprowadzone zmiany.

Grupy sprzedaży - korzyści

Zastanawiasz się pewnie, jakie korzyści przyniesie twojej firmie grupa sprzedaży. Przede wszystkim jest to dla ciebie dodatkowy kanał sprzedażowy - choć pamiętaj, że grupa nie będzie pełniła funkcji sklepu, a czegoś w rodzaju broszury ofertowej czy tablicy ogłoszeń. Możesz skonstruować wokół grupy zdefiniowaną społeczność odbiorców - jej stworzenie sprawdza się np. w sytuacjach, gdy chcesz skierować konkretny produkt (najczęściej promocyjny) do określonego wąskiego grona swoich klientów. Ponadto, możesz wykorzystać także inne walory płynące z utworzenia grupy na Facebooku.

Korzystne dla twojego biznesu mogą być także inne rodzaje grup, nie tylko te poświęcone stricte sprzedaży. Dzięki nim możesz np. budować skutecznie swój wizerunek jako eksperta w danej branży. Wystarczy wówczas utworzyć grupę tematyczną, na której będziesz co jakiś czas zamieszczał porady, recenzje. Umieszczaj tam odsyłacze do swoich stron, jednak pamiętaj, aby nie nadużywać autopromocji. Grupy sprawdzają się także do zbierania opinii na temat produktów lub usług - możesz na przykład utworzyć grupę dla twoich stałych klientów, którzy będą wymieniali się z tobą spostrzeżeniami związanymi z aktualną ofertą lub istniejącymi potrzebami klienteli/rynku.

Jeśli chodzi o budowanie wizerunku firmy, możesz to robić również skutecznie na innych grupach, niekoniecznie tworzonych przez ciebie. Wyszukaj te, które są lokalne lub tematyczne i staraj się być na nich aktywny jako specjalista, doradca, znawca branży. Jeśli publikowane przez ciebie treści okażą się pomocne dla użytkowników, możesz liczyć na to, że przyniesie to twojej firmie wymierne korzyści. Warto zatem zwrócić uwagę na potencjał marketingowy drzemiący w grupach na Facebooku i odpowiednio wykorzystać go do własnych celów.