0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Jak skrócić czas ładowania strony internetowej?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Kiedy projektujesz strony internetowe, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, które wpływają na ich użyteczność. Łatwość korzystania z witryny i pozytywne doświadczenia użytkownika to podstawowe cechy każdej popularnej strony WWW. Równie ważna jest prędkość ładowania strony. Jak ją skrócić?

Ładowanie się strony internetowej – co to znaczy?

Czas ładowania strony internetowej liczy się od momentu przejścia internauty na stronę (np. z wyszukiwarki) do pojawienia się wszystkich plików (grafik, filmów itd.) i funkcjonalności. Uznaje się, że najlepszy czas ładowania się strony nie przekracza 2 sekund. Internauta, który zbyt długo czeka na pojawienie się zdjęć czy materiałów wideo, może wrócić do strony wyszukiwania i wybrać konkurującą witrynę. Według statystyk spowolnienie o 3 sekundy obniża konwersję nawet o połowę. Aby tego uniknąć, należy zadbać o przyspieszenie strony. Pozytywne wyniki może przynieść czas krótszy nawet o ułamki sekundy. Szybkie ładowanie się strony doceniają internauci – taka witryna lepiej konwertuje.

Informacja o szybkości strony – gdzie ją znaleźć?

Podstawowe dane sprawdzisz w Google Analytics (wybierz: Zachowanie -> Szybkość witryny). Znacznie więcej wartościowych informacji dadzą Ci raporty z Google PageSpeed Insights i GTmetrix.

Najczęściej polecane jest darmowe narzędzie Google, czyli Google PageSpeed Insights. Wystarczy, że w odpowiednie pole wkleisz adres witryny, którą chcesz przeanalizować, a narzędzie wskaże odpowiednie parametry. Dowiesz się nie tylko, jak szybka jest Twoja strona, lecz także co warto zmienić, aby zmniejszyć czas jej ładowania. Narzędzie przyznaje maksymalnie 100 punktów. Od 0 do 49 punktów dostają witryny, które ładują się bardzo wolno. W przedziale od 50 do 89 punktów mieszczą się te strony, których szybkość ładowania można określić jako przeciętną. Najwyższy poziom od 90 do 100 punktów zarezerwowany jest dla najszybszych witryn.

Jak skrócić czas ładowania strony internetowej?Możesz skorzystać również z bezpłatnego narzędzia GTmetrix (część funkcjonalności jest płatna). Narzędzie tworzy raport na podstawie wytycznych Google PageSpeed Insights i zasad YSlow, które jest narzędziem analitycznym opracowanym przez twórców przeglądarki internetowej Yahoo. Wnioski są bogatsze od PageSpeed Insights m.in. o wykorzystanie CDN (Content Delivery Network) i użycie domen pozbawionych plików cookies (ang. cookie-free domain). 

Jak skrócić czas ładowania strony internetowej?

Szybkość ładowania strony a konkretne urządzenia

Czas, po którym cała strona stanie się widoczna, wynika m.in. z mocy obliczeniowej urządzenia. Wszystko zależy od tego, z jakiego sprzętu korzysta internauta, ale uznaje się, że komputery stacjonarne i laptopy ładują strony szybciej niż urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony. Wpływ na czas ładowania strony internetowej się witryny ma również jakość połączenia internetowego, która w przypadku telefonów jest powiązana z zasięgiem operatora telefonii komórkowej.

Każdy użytkownik urządzeń z dostępem do Internetu może wpłynąć na czas ładowania witryny. Warto co jakiś czas usuwać zbędne pliki cookies z pamięci przeglądarki internetowej i czyścić komputer z niepotrzebnych plików. W tym drugim pomoże taki program jak CCleaner.

Dlaczego szybkie ładowanie się strony jest ważne?

  1. Główny powód to zadowolenie użytkowników. Szybka strona, na której wkrótce po przejściu z wyszukiwarki pojawią się najważniejsze informacje, zachęca internautę do konwersji i powrotu za jakiś czas.
  2. Szybkość ładowania się strony to jeden z ważnych czynników rankujących, które wpływają na pozycjonowanie w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce. Google bierze pod uwagę szybkość ładowania strony, kiedy jego algorytmy obliczają, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania powinna pojawić się Twoja witryna.
  3. Prędkość strony to jeden z tzw. czynników jakości, które bierze pod uwagę system Google Ads. W tym kontekście szybkość strony oznacza po prostu większy zwrot z inwestycji (ROI) w reklamy, a tym samym – mniejsze koszty promocji w wyszukiwarce.

Jak przyspieszyć czas ładowania strony internetowej? Poznaj 9 niezawodnych sposobów

  1. Wybierz szybki hosting z serwerami, których parametry pozwolą na sprawne ładowanie się Twojej witryny. Czas reakcji serwera (Time To First Byte, w skrócie TTFB) to standardowo od 200 do 500 ms, ale im ten czas krótszy, tym lepiej. Idealnie byłoby wybrać hosting na serwerach, które wyróżnia TTFB na poziomie 100 ms.
  2. Uatrakcyjniaj treść lekkimi zdjęciami, ilustracjami, infografikami i grafikami. Jaka waga plików graficznych jest odpowiednia? Przyjmuje się, że to nie więcej niż kilkaset kilobajtów. Parametry możesz zmienić w programie do obróbki graficznej, np. Adobe Photoshop. Korzystasz z banku zdjęć? Świetnie! Większość stocków umożliwia pobranie plików o różnej wadze i rozmiarach.
  3. Zwracaj uwagę na rozszerzenia plików. Zdjęcia powinny mieć postać *jpeg, a grafiki – *png.
  4. Sięgnij po lazy loading, czyli celowe ustawienie wolnego ładowania. To skrypt, który należy umieścić w kodzie strony. Na czym polega lazy loading? W zasadzie żadna witryna internetowa nie mieści się na jednym ekranie, ale wymaga scrollowania. Above the fold to górna część strony, którą użytkownik widzi bez przewijania w dół. Poniżej znajduje się część below the fold. Wolniejsze ładowanie sprawia, że zawsze renderują się tylko te pliki graficzne i wideo, które znajdują się w części witryny oglądanej akurat przez internautę.
  5. Osadzać pliki video z zewnętrznych platform. Często tzw. embedded video pochodzą z serwisu YouTube.
  6. Zmniejsz ilość kodu. Usuń komentarze i zbędne skrypty. Wyszukiwarka nie musi wówczas przy każdym działaniu czytać wielu zbędnych linijek kodu.
  7. Postaw na przechowywanie arkuszu stylów CSS poza plikiem HTML. Odnośnik do arkusza umieść po prostu w sekcji w kodzie strony.
  8. Skorzystaj z CDN (content delivery network, czyli sieć dystrybucji treści) – systemu rozproszonych serwerów, których zadaniem jest dostarczenie internaucie treści z najbliżej położonego serwera.
  9. Jeżeli Twoja strona oparta jest na WordPressie, przyjrzyj się zainstalowanym wtyczkom. Usuń niepotrzebne i uśpione wtyczki, a te najcięższe zastąp lżejszymi alternatywami. Zawsze aktualizuj wtyczki i sam motyw WordPress. Czyść bazę danych, np. ze starych wersji wpisów lub nieużywanych grafik.

Wyniki narzędzi do analizy czasu ładowania się Twojej witryny dały Ci do myślenia? Potraktuj nasz artykuł jako checklistę. Sprawdź, w jaki sposób możesz przyspieszyć swoją stronę WWW i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom internautów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów