Własny sklep internetowy to wciąż bardzo dobry pomysł na biznes. By jednak przynosił on oczekiwane zyski, konieczne jest dotarcie z nim do potencjalnych klientów, realnie zainteresowanych danymi produktami – a do tego niezbędna jest jego promocja. Więc jak wypromować sklep internetowy?
Google Ads dla sklepów internetowych
Jednym z popularniejszych sposobów promocji sklepu internetowego są reklamy Google Ads, dawniej znane jako Google Adwords. W ramach kampanii Google Ads reklamy sklepu mogą być wyświetlane zarówno w wyszukiwarkach, jak i na innych portalach internetowych. W przypadku reklam Adwords płatność naliczana jest wyłącznie za kliknięcie reklamy. To niewątpliwa zaleta tej formy promocji, choć należy mieć na uwadze, że nieprawidłowo skonfigurowana kampania może pociągać za sobą wysokie koszty, które nie przełożą się na zwiększenie zysków ze sprzedaży.
W ramach płatnej kampanii Google Ads można zdecydować się na:
- reklamę tekstową, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania,
- reklamę wyświetlaną na serwisach zewnętrznych,
- reklamę Google Shopping – w wynikach wyszukiwania wyświetla się konkretny produkt z ceną, krótkim opisem i bezpośrednim linkiem prowadzącym do karty produktowej.
Jakie są zalety promowania sklepu internetowego za pomocą kampanii Google Ads? Oprócz wspomnianej już płatności tylko za kliknięcia, wśród plusów tej formy promocji wymienia się:
- dużą różnorodność formatów reklamowych,
- mnogość portali dostępnych w ramach jednej kampanii,
- dostęp do przydatnych statystyk,
- możliwość śledzenia ścieżki konwersji,
- natychmiastowe wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania.
Do wad tego rozwiązania należy natomiast zaliczyć potencjalne ryzyko poniesienia nieefektywnych kosztów oraz uzależnienie możliwości dotarcia do użytkownika od wysokości budżetu.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Kolejną metodą promocji sklepu internetowego jest pozycjonowanie. Składa się na nie szereg działań, które pozwalają na zwiększenie widoczności serwisu oraz wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, a przede wszystkim – generowanie konwersji w postaci zakupów. Pozycjonowanie sklepu internetowego nie jest zadaniem prostym, jednak umożliwia stałe pozyskiwanie nowych użytkowników, bez konieczności podwyższania budżetu na związane z tym działania. W ramach procesu pozycjonowania wykonuje się wiele czynności, które składają się na: optymalizację techniczną witryny, optymalizację contentową oraz działania link buildingowe.
Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie sklepu internetowego? Wśród głównych zalet tej metody promowania wymienia się:
- możliwość wyświetlania się w wynikach wyszukiwania na setki fraz kluczowych powiązanych z ofertą,
- rosnąca liczba klientów bez konieczności zwiększania budżetu,
- długo utrzymujący się efekt, nawet przy zaprzestaniu prowadzenia działań,
- wzbogacenie serwisu w treści wartościowe dla klientów.
Chcąc wypromować sklep internetowy przez pozycjonowanie, należy jednak uzbroić się w cierpliwość – nierzadko pierwsze efekty pojawiają się dopiero po kilku miesiącach działań. Ponadto do prowadzenia skutecznych działań potrzebna jest fachowa wiedza i umiejętności, co często oznacza konieczność współpracy z agencją lub samodzielnym specjalistą SEO.
Content marketing dla sklepów internetowych
Choć content marketing może być jednym z elementem procesu pozycjonowania, zastanawiając się nad najlepszą formą promocji sklepu internetowego, warto poświęcić mu nieco więcej uwagi. Content marketing, czyli marketing treści, polega na dostarczaniu użytkownikom wysokiej jakości, wartościowych i właściwie zoptymalizowanych tekstów, grafik czy materiałów wideo.
W ramach działań content marketingowych zalecane jest między innymi prowadzenie bloga z artykułami poradnikowymi i eksperckimi. Przy odpowiedniej optymalizacji, pomogą one zwiększyć widoczność serwisu i przyciągnąć do sklepu nowych użytkowników. Ponadto przygotowywane teksty mogą być kierowane do potencjalnych klientów na różnym etapie zakupu – zarówno tych, którzy jeszcze nie określili dokładnie swoich potrzeb, jak i tych, którzy są zainteresowani ofertą sklepu.
Działania content marketingowe pozwalają na edukowanie klientów, pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych, sprzyjają nawiązywaniu relacji, umożliwiają prezentowanie oferty w różnorodny sposób, a przy tym wspierają pozycjonowanie całej witryny. Content marketing jest jednak dość czasochłonny i wymaga pewnej kreatywności, więc nie każdy może realizować tego typu zadania we własnym zakresie. W takiej sytuacji także można zdecydować się na współpracę z agencją lub copywriterem.
Reklama sklepu internetowego w mediach społecznościowych
Popularną i chętnie wykorzystywaną metodą promocji sklepu internetowego jest też reklamowanie go w serwisach społecznościowych. Samo stworzenie profilu i publikowanie postów już nie wystarczy – w ramach działań promocyjnych warto więc zarezerwować odpowiedni budżet na płatną reklamę. Dolny limit budżetowy w tym przypadku nie istnieje, lecz należy mieć świadomość, że im jest on wyższy, tym większy jest zasięg reklamy. Kolejną opcją są posty sponsorowane – pozwalają zwiększyć ich zasięg, a tym samym dotrzeć do wskazanej grupy odbiorców.
Do zalet promowania sklepu internetowego w serwisach społecznościowych zalicza się przede wszystkim możliwość dotarcia do wielu użytkowników przy jednoczesnym precyzyjnym określeniu grupy docelowej. Social media ułatwiają również komunikację z klientami, a dzięki wprowadzaniu kolejnych udogodnień – takich jak moduły sprzedażowe – umożliwiają tworzenie ofert czy sprzedaż za ich pośrednictwem.
Głównym minusem tego rozwiązania jest natomiast niski zasięg organiczny – by go zwiększyć, konieczne jest przeznaczenie na ten cel odpowiedniego budżetu. Prowadząc działania w social mediach, należy brać także pod uwagę potencjalne ryzyko pojawienia się negatywnych komentarzy czy opinii – choć nie zawsze są one uzasadnione, mogą niekorzystnie wpłynąć na wizerunek firmy.
Promocja sklepu internetowego, zwłaszcza funkcjonującego w mocno konkurencyjnej branży, nie jest łatwym zadaniem. Istnieje jednak co najmniej kilka sprawdzonych sposobów – Google Ads, pozycjonowanie, content marketing czy działania w social mediach – które pozwolą zwiększyć nie tylko liczbę użytkowników odwiedzających serwis, ale przede wszystkim osiągane zyski.