Skąd klienci przybywają do sklepu internetowego i dlaczego na jednej stronie zostają, a inną szybko opuszczają? Odpowiedź jest złożona. Część klientów zaczyna zakupy od wyszukiwarki, innych zainteresuje reklama, na niektórych wpływa rekomendacja osoby, którą obserwują w social media. Jeśli strona spełni ich oczekiwania w kwestii asortymentu i funkcjonalności, zakupy staną się faktem. Zarówno na widoczność, jak i wygodę użytkownika wpływa pozycjonowanie e-sklepu.
Co daje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Sklep internetowy działa po to, żeby sprzedawać. Za każdym produktem kryje się wartość, ale nawet najlepszej jakości produkt, potrzebuje marketingu. Rozpoznawalność ma ogromne znaczenie w każdym biznesie, nie tylko online. Można ją zdobywać na wiele sposobów. Jednak mając wiedzę o tym, że Google jest jednym z pierwszych źródeł informacji o produktach, pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce jest koniecznością, jeśli chcemy mówić o dobrych wynikach sprzedaży.
Pozycjonowanie witryny e-commerce poprawi jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a wraz z nią wzrośnie sprzedaż, popularność sklepu, ruch na stronie i czas spędzany na przeglądaniu oferty. Dzięki optymalizacji strona stanie się szybka, łatwa w nawigacji i przystosowana do urządzeń mobilnych.
Jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie szerokie (znane też jako pozycjonowanie na długi ogon – long tail) nie tylko podniesiesz pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania Google, ale zyskasz lepszą jakość ruchu i niższy współczynnik odrzuceń. Użytkownik za pomocą kilkuwyrazowych pytań precyzuje swoją potrzebę – wie, czego chce. Jeśli znajdzie to na stronie, spędzi na niej więcej czasu, co prawdopodobnie zakończy się zakupem. Wyniki pozycjonowania będą stabilne i szybsze niż ma to miejsce w przypadku pozycjonowania tradycyjnego. Czy wszystkie sklepy mogą korzystać z tego typu pozycjonowania? Jeśli na stronie jest bardzo mało treści (np. opisów produktów), albo jest ich więcej, ale są niskiej jakości, dodane raz i nieakutalizowane, pozycjonowanie szerokie nie przyniesie efektów.
SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Optymalizacja sklepu internetowego dotyczy wewnętrznej struktury strony, układu poszczególnych elementów, użyteczności i treści, w tym słów kluczowych. Obejmuje również czynniki wewnętrzne, takie jak, chociażby linki zewnętrzne. Poniżej wybrane elementy wpływające na pozycjonowanie sklepu internetowego.
-
Słowa kluczowe – muszą odpowiadać zawartości strony i potrzebom grupy docelowej.
-
Content – przydatne dla użytkowników informacje w opisach produktów i na blogu czy opinie klientów pozycjonują stronę.
-
Prędkość – czas wpływa na użytkowników i jest czynnikiem rankingowym Google, strona internetowa powinna załadować się maksymalnie w ciągu 3-4 sekund.
-
Responsywność – coraz większe znaczenie urządzeń mobilnych w e-commerce oraz pierwszeństwo w indeksowaniu stron mobilnych przez Google powoduje, że dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych jest niezbędne w kontekście SEO i UX.
-
Linkowanie wewnętrzne – umieszczanie linków odsyłających do podstron przyspiesza indeksowanie serwisu przez Google (zaindeksowane strony mają szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania) i usprawnia poruszanie się po sklepie.
Działania wspierające pozycjonowanie e-sklepu
Pozycjonowanie sklepu internetowego to jeden ze sposobów na zwiększenie sprzedaży. Warto wprowadzić dodatkowe rozwiązania. Jakie? Długoterminowe (np. takim też jest SEO sklepu internetowego) oraz działania, których efekty widać od razu (np. reklama).
Niezdecydowanych klientów do sklepu ponownie przyciągnie reklama. Na przykład poprzez remarketing Google Ads dotrzesz do osób, które już były na stronie. Newsletter jest doskonałym narzędziem angażującym klientów. Jednak nie tylko klienci zgłaszają chęć otrzymywania newslettera, dlatego warto segmentować bazę i przygotowywać wiadomości zgodne ze stopniem zaangażowania odbiorców. W e-commerce sprawdzają się social media, zwłaszcza Facebook, Instagram i Pinterest.
Ile sklepów internetowych, tyle potrzeb, trudności, ale i sposobów radzenia sobie z nimi. Pozycjonowanie jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na problemy z ruchem, małą widoczność w Google lub jej brak, niską sprzedaż i niewielką rozpoznawalność.
Tekst zewnętrzny, artykuł partnera