Sklepy internetowe przyciągają klientów nie tylko ceną oferowanych produktów, czy wygodną dostawą do domu. Ogromna konkurencja w branży e-commerce sprawia, że ich właściciele chcąc zyskać przewagę muszą zadbać o wiele ważnych kwestii, do których niewątpliwie można zaliczyć odpowiedniej jakości treści. Jakich treści potrzebuje sklep internetowy? W jakich sposób publikowane treści wpływają na pozycję w Google? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Podstawowe treści do sklepu internetowego
W kontekście sklepów internetowych można wyróżnić 3 podstawowe rodzaje treści, a mianowicie opisy produktów, opisy kategorii oraz artykuły blogowe. Dwa ostatnie tworzy się głównie z myślą o pozycjonowaniu, ponieważ jest to doskonała okazja by użyć odpowiednich słów kluczowych, czy umieścić linkowanie wewnętrzne. Opisy produktów tworzone są natomiast głównie w celu zachęcenia użytkownika do dokonania zakupu oraz przedstawienia zalet oferowanego produktu. W tym przypadku podstawą jest język korzyści. Oczywiście należy pamiętać, że każda treść, niezależnie od tego, czy będzie to opis produktu, czy artykuł blogowy musi być unikalna, co i tworzona przede wszystkim dla użytkownika. Wynika to z faktu, że algorytmy Google doceniają wartościowe teksty.
W jaki sposób tworzyć treści do sklepu internetowego?
Wymienione w poprzednim akapicie opisy produktów i kategorii oraz artykuły blogowe to nie jedyne treści, które są tworzone dla sklepów internetowych. Można do nich zaliczyć również artykuły sponsorowane, e-booki, czy newslettery. Niezależnie od rodzaju tworzonych treści należy jednak przestrzegać podstawowych zasad dotyczących opracowywania tekstów dla branży e-commerce. W każdym przypadku warto zacząć od określenia tzw. Buyer Persona, czyli modelu potencjalnego klienta, do którego mają trafić tworzone treści. Oczywiście należy wziąć także pod uwagę najczęściej zadawane przez klientów pytania, ponieważ udzielenie odpowiedzi może przyczynić się do podjęcia decyzji o zakupie. Po określeniu grupy docelowej oraz modelu persony zakupowej można przejść do tworzenia treści. W trakcie pisania należy pamiętać przede wszystkim o:
- wykorzystaniu języka korzyści - piszemy dla człowieka, a nie dla wyszukiwarki;
- wysokiej jakości - teksty powinny być zarówno wartościowe, jak i odpowiednio sformatowane oraz czytelne;
- linkowaniu wewnętrznym - ułatwia to poruszanie się po sklepie zarówno użytkownikom, jak i robotowi Google;
- odpowiednim doborze słów kluczowych - w tekstach warto umieścić zarówno podstawowe frazy kluczowe oraz ich odmiany i frazy z długiego ogona;
- kategorycznym wystrzeganiu się duplicate content - wszystkie treści muszą być unikalne, co pozwoli podnieść ich pozycję w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego ważne jest tworzenie dobrych opisów produktów do sklepu internetowego?
Powszechnie wiadomo, że konkurencja w branży e-commerce jest ogromna, co sprawia, że sklepy internetowe muszą się pozytywnie wyróżniać, by osiągnąć sukces w sprzedaży. Jednym ze sposobów jest tworzenie profesjonalnych opisów produktu, które nie tylko przedstawią ich najważniejsze cechy, ale przekonają również klienta do zakupu. Dobrej jakości opis produktu powinien przedstawiać korzyści, które klient osiągnie dzięki jego zakupowi oraz problemy, które zostaną dzięki niemu rozwiązane. Dodatkowo jakościowe i unikalne opisy produktów pozytywnie wpływają na SEO, co przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego.
O czym pamiętać przy tworzeniu opisów produktów? - przykłady
Chcąc stworzyć wysokiej jakości opis produktu, należy przede wszystkim określić to, kto ma być jego odbiorcą oraz zastanowić się nad motywacjami danej potencjalnego klienta do zakupu danego przedmiotu. Pozwoli to użyć odpowiednich argumentów, które pozytywnie wpłyną na decyzję zakupową. Za przykład może posłużyć fotelików samochodowych. W tym przypadku oprócz przedstawienia specyfikacji produktu warto uświadomić klientowi, że zakup danego modelu gwarantuje bezpieczeństwo podróżującego dziecka, a szeroki zakres regulacji siedziska pozwala zająć mu komfortową pozycję. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient zdecyduje się na zakup widząc tego typu opis, niż w przypadku, gdy będzie on zawierał wyłącznie dane techniczne przedstawione przez producenta.
Co w przypadku, gdy specyfikacja techniczna danego produktu jest bardzo ważna (np. przy sprzedaży smartfonów)? Oczywiście należy ją zamieścić, ponieważ dzięki niej klient może sprawdzić parametry danego modelu. Warto jednak pamiętać, że stworzenie części opisowej jest równie ważne, ponieważ działa na emocje. Jako przykład może posłużyć zawarta w specyfikacji informacja o 3-krotnym hybrydowym zoomie optycznym, która nie dla wszystkich jest jasna. W części opisowej można zaznaczyć, że dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest robienie doskonałych zdjęć z dalekiej odległości, co nie wpłynie na ich końcową jakość. Warto również wspomnieć, że dobrą praktyką w tworzeniu opisów kategorii składających się z części opisowej i technicznej, jest zamieszczenie tej drugiej w formie rozwijalnej listy. Takie rozwiązanie sprawia, że opis produktu wyświetlany na ekranie komputera zajmuje mniej miejsca, a użytkownik może go rozwinąć, jeżeli potrzebuje większej ilości informacji.
Znaczenie opisów kategorii i artykułów blogowych w sklepie internetowym
Wielu właścicieli sklepów internetowych skupia się wyłącznie na opisach produktów, rezygnując tym samym z zamieszczania opisów kategorii, czy wpisów blogowych. Jest to oczywiście błąd, ponieważ oba typy treści mają ogromne znaczenie pod względem SEO, ponieważ umożliwiają zawarcie dużej liczby słów kluczowych oraz linkowania wewnętrznego. Aspekty te korzystnie wpływają na pozycję sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania. Zapominać nie można również o tym, że można w nich umieścić linki odsyłające do konkretnych produktów, co pozwoli skierować tam większą liczbę klientów. Warto jednak pamiętać, że muszą to być wartościowe treści, które będą zawierały odpowiedzi na pytania, które najbardziej nurtują potencjalnych klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku artykułów blogowych, ponieważ odpowiednio dobrana tematyka oraz wysoki poziom merytoryczny pozwala przyciągnąć klientów zainteresowanych rozwiązaniem danego problemu, którym można przedstawić najlepsze opcje i z łatwością ich przekierować do konkretnych ofert.
Wartościowe treści w sklepie internetowym to oznaka profesjonalizmu, którą z pewnością docenią klienci. Wbrew pozorom przy dokonywaniu zakupów nie kierują się oni wyłącznie ceną, ale biorą pod uwagę również wiele innych kwestii, na podstawie których podejmują decyzję. Rozpoznanie ich potrzeb oraz właściwe skierowanie przekazu może przełożyć się zatem na widoczne zwiększenie konwersji.