Dobrze zrealizowane linkowanie wewnętrzne jest niezbędnym elementem skutecznej strony internetowej. Optymalizacja w tym zakresie przysłuży się poprawie doświadczenia użytkowników odwiedzających nasz sklep oraz poprawi nasze wyniki w wyszukiwarkach. Na czym polega linkowanie wewnętrzne i jak najlepiej je przeprowadzić?
Czym jest linkowanie wewnętrzne i jakie przynosi korzyści?
Linkowanie wewnętrzne to nic innego, jak umieszczenie w dowolnym miejscu strony internetowej hiperłącza prowadzącego do innej podstrony w obrębie tego samego serwisu. Praktyka taka służy przede wszystkim utrzymaniu użytkownika przez dłuższy czas na naszej stronie oraz ułatwieniu pracy robotom indeksującym Google.
Umiejętnie stworzona nawigacja wewnątrz strony sprawia, że użytkownik zapoznający się z jej treścią sekwencyjnie przechodzi do kolejnych interesujących go podstron, spędzając w rezultacie kilkakrotnie więcej czasu na naszej witrynie. Już dzięki temu poprawiają się nasze statystyki, a strona zyskuje dodatkowe punkty w rankingu wyszukiwarek.
To jednak dopiero początek. Sieć wewnętrznych linków działa jak mapa dla robotów indeksujących Google, które analizując naszą stronę poruszają się pomiędzy umieszczonymi na niej odnośnikami. W ten sposób jesteśmy w stanie pozycjonować określone miejsca naszej strony internetowej pod kątem haseł kluczowych, które wykorzystamy jako anchor, czyli tekst w który zostaje zamienione nasze hiperłącze.
Gdzie możemy umieścić linki wewnętrzne?
Najczęściej spotykanym miejscem występowania takich odnośników jest naturalnie strona główna witryny. Zakładki takie jak kontakt, o nas, promocje czy poszczególne kategorie sklepów są traktowane jako linkowanie wewnętrzne oraz działają we wspomniany wcześniej sposób. Warto zatem już na samym początku tworzenia strony dokładnie przemyśleć, jak nazwiemy takie zdawałoby się oczywiste odnośniki – od słów, których użyjemy do nazwania naszych kategorii może zależeć pozycja poszczególnych podstron w wynikach wyszukiwania.
Ponadto linki wewnętrzne mogą znaleźć się w:
- Menu podkategorii
- Treści strony (wpisy blogowe, opisy produktów i kategorii etc.)
- Stopce
- Nawigacji typu breadcrumps
- Dodatkowych nawigatorach bocznych
Jak zatem widzimy, stosowanie linkowania wewnętrznego nie jest szczególnie wyszukaną techniką jeżeli chodzi o prowadzenie stron internetowych i w zasadzie trudno doszukać się serwisu, który nie stosowałby tego typu linków. Kluczowe znaczenie ma tutaj jednak sposób, w jaki naszą sieć linków utworzymy. Warto szczegółowo rozplanować linkowanie wewnętrzne już na etapie projektowania strony internetowej – dzięki temu uzyskamy spójną strukturę linków, wspierających dokładnie te elementy serwisu, które chcielibyśmy wyeksponować. Jak dokładnie to działa?
Hierarchia linków wewnętrznych
Linki wewnętrzne funkcjonują w sposób hierarchiczny. Oznacza to tyle, że ich skuteczność będzie w dużej mierze zależała od umiejscowienia danego odnośnika – zarówno jeżeli chodzi o jego pozycję w drzewku naszej witryny, jak i umiejscowienie linku na stronie. Co o zasady – im bliżej głównej strony umieścimy odnośnik, tym większą będzie on miał skuteczność jeżeli chodzi o pozycjonowanie danego adresu.
Wiąże się z tym reguła, o której często zapominany – a mianowicie jeżeli to tylko możliwe, starajmy się nie linkować w treści do odnośników znajdujących się na stronie głównej. Naturalna pozycja hierarchiczna takich podstron jak kontakt, o nas czy podstawowe kategorie produktów jest na tyle silna, że dodatkowe linkowanie nie odniesie żadnego skutku, a zamiast tego odbierze nam okazję do poprawienia indeksowania bardziej ukrytych elementów naszej strony.
Ponadto – podstrony, które chcielibyśmy najbardziej wyeksponować zawsze linkujmy w pierwszej kolejności. Od ich pozycji w układzie strony będzie zależało prawdopodobieństwo, z jakim dane hiperłącza zostaną przeanalizowane przez roboty indeksujące Google. Algorytm najczęściej sprawdza tylko pierwszych kilka linków na stronie (pomijając duplikaty) , po czym przechodzi do jej dalszej części.
Zasady nazywania linków
Odpowiedni anchor jest nieocenioną pomocą zarówno dla użytkowników odwiedzających naszą stronę, jak i algorytmów indeksujących. Prosty, precyzyjnie dopasowany do treści tekst stworzony w oparciu o odpowiednie słowa kluczowe jest dokładnie tym, czego tutaj nam potrzeba.
Unikajmy za wszelką cenę bezpośredniego kopiowania najczęściej wyszukiwanych haseł kluczowych, szczególnie jeżeli miałoby to oznaczać niezgrabne wplecenie linku w treść artykułu czy niezgodność tekstu anchor z treścią strony do której się odnosi. Takie działania widoczne są na pierwszy rzut oka i zniechęcają użytkowników do korzystania z naszego serwisu.
Odmiana gramatyczna słów, czy nawet nieznaczne zmodyfikowanie fraz kluczowych pod kątem treści zadziała w tym wypadku tylko na naszą korzyść. Dzięki temu użytkownik odczuje, że linki umieszczone są w tekście rzeczywiście po to żeby mu pomóc, a mechanizmy indeksujące Google nie ukarają nas za sztuczne upychanie fraz kluczowych.
I tutaj docieramy do najistotniejszej zasady linkowania wewnętrznego, a mianowicie:
Najważniejszym zadaniem odnośników wewnętrznych jest dawanie użytkownikowi dodatkowej wartości
Realizujmy linkowanie wewnętrzne wyłącznie z myślą o człowieku odwiedzającym naszą stronę. Roboty indeksujące wyposażone są w na tyle inteligentne algorytmy, że są w stanie wykryć taką tendencję i odpowiednio ją wynagrodzić.
Linkujmy do stron jak najbliżej powiązanych z treścią umieszczoną w danym miejscu strony. Dla przykładu – umieszczenie odnośnika do podstrony na której sprzedajemy kurtki zimowe najlepiej sprawdzi się tam, gdzie znajdziemy rękawiczki, szaliki czy czapki. Dzięki temu dłużej utrzymamy zainteresowanie użytkownika i ze sporą dozą prawdopodobieństwa zachęcimy go do zrobienia większych zakupów niż pierwotnie planował.
Nie przesadzajmy również z ilością umieszczanych linków. Od trzech do czterech dobrze przemyślanych odnośników umieszczonych na stronie przynosi najbardziej optymalny efekt zarówno jeżeli chodzi o indeksowanie w wyszukiwarkach, jak i wsparcie użytkownika.
Stosując się do powyższych zasad będziemy w stanie w prosty sposób stworzyć skuteczny schemat linków wewnętrznych. Jeżeli będziemy przy tym pamiętać o rozsądnym korzystaniu z odnośników oraz naturalnym umieszczaniu ich wewnątrz tekstu, nawyk linkowania wewnętrznego będzie sukcesywnie poprawiał nasze wyniki sprzedażowe.