Poradnik Przedsiębiorcy

Jaki jest termin na zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym?

Kupiłem pewien produkt w sklepie internetowym. Jednak po 2 dniach od jego otrzymania stwierdziłem, że jest mi niepotrzebny. W jakim czasie od powiadomienia sprzedawcy o odstąpieniu od umowy (o chęci zwrotu) należy odesłać towar? Jaki jest termin na zwrot towaru?

Julian, Iława

 

Na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, jaką jest np. zakup w sklepie internetowym, kupujący ma 14 dni kalendarzowych. W ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru należy powiadomić sprzedawcę o odstąpieniu od umowy. Jeżeli zamówienie dotyczy wielu rzeczy, które są dostarczane partiami – termin na zwrot towaru liczy się od otrzymania ostatniej rzeczy z zamówienia. Jeśli ostatnim dniem jest sobota lub dzień ustawowo wolny od pracy, koniec terminu przypada na kolejny dzień.

Towar należy niezwłocznie odesłać do sklepu, nie później niż w ciągu 14 dni od poinformowania sprzedawcy o odstąpieniu od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz.

Przykład 1.

Towar został odebrany przez konsumenta 10 maja. Dwa dni później, 12 maja, klient złożył odstąpienie od umowy. Na odesłanie towaru kupujący ma czas do 28 maja.

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Przedsiębiorca może wstrzymać się z dokonaniem wypłaty do momentu otrzymania rzeczy z powrotem lub do otrzymania dowodu wysyłki – w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Przedsiębiorca powinien dokonać zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.