Poradnik Przedsiębiorcy

Zwrot towaru na zamówienie - czy można odstąpić od umowy na odległość?

Zamówiłam w sklepie internetowym biżuterię z podanym przeze mnie tekstem do wygrawerowania (biżuterię z grawerem). Jednak gdy otrzymałam produkt, nie przypadł mi on do gustu. Czy mogę odstąpić od umowy zawartej na odległość, czy możliwy jest zwrot towaru na zamówienie?

 

Dominika, Wrocław

 

Mimo że w większości przypadków można zwrócić produkt zakupiony w sklepie internetowym, czyli konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, to takie prawo nie ma zastosowania w przypadku m.in. produktów na zamówienie.

Wyjątki od odstąpienia od umowy zawartej na odległość wskazane są w art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Z artykułu tego możemy się dowiedzieć, kiedy nie przysługuje konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy. W Pani przypadku zastosowanie będzie miał pkt 3 art. 38, który mówi, że nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość w przypadku umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.

A zatem, jeśli dany produkt lub świadczenie zostało wykonane ściśle według dyspozycji kupującego, to nie jest możliwy zwrot towaru wykonanego na zamówienie. Biżuteria z podanym tekstem do wygrawerowania niewątpliwie jest rzeczą stworzoną według specyfikacji konsumenta, czyli nie przysługuje Pani ustawowe prawo do odstąpienia od umowy.

Oczywiście, może Pani zapytać czy można dokonać zwrot towaru na zamówienie, jednak sprzedawca nie ma obowiązku go przyjąć. 

Powyższe rozwiązanie ma na celu chronić sprzedawcę przed nadmiernymi kosztami oraz natłokiem niepotrzebnych mu rzeczy.  Sprzedawca nie może sprzedać zwróconej mu rzeczy, którą wykonał na zamówienie konkretnej osoby, ponieważ produkt został specjalnie pod nią dopasowany. Dla innych taki produkt będzie bezużyteczny, a dla sprzedawcy niepotrzebny, ani nie przyniesie mu zysku.