Tworząc profil idealnego kandydata do pracy i formułując ogłoszenie o pracę, coraz częściej podkreślamy, jak ważne są zdolności interpersonalne. Nic w tym dziwnego – kompetencje miękkie są dzisiaj często pożądane, ponieważ zdajemy sobie coraz bardziej sprawę z tego, że twarde, konkretne umiejętności to nie wszystko, by pracownik dobrze wykonywał swoje zadania. Jednak umiejętności interpersonalne to pojęcie dość szerokie. Co właściwie znaczy i dlaczego powinno być dla nas tak ważne? Podpowiadamy w niniejszym artykule!
Coraz większa rola kompetencji miękkich
Przed laty w wielu zawodach najważniejsze były twarde umiejętności kandydata do pracy, czyli takie, które da się zmierzyć – na przykład znajomość konkretnego programu, narzędzi itd. Dla wielu pracodawców był to wyznacznik zatrudnienia nowej osoby do swojej firmy. I choć dzisiaj nadal twarde kompetencje mają znaczenie, w coraz większej liczbie profesji idealny kandydat do pracy posiada również szereg kompetencji miękkich.
Są to tego rodzaju umiejętności, które mogą znacznie pomagać w wykonywaniu codziennych obowiązków, jednak nie da się ich zmierzyć, na przykład cechy takie jak asertywność czy charyzma.
Dlaczego kompetencje miękkie są coraz ważniejsze dla pracodawców? Dzisiaj w znacznej większości zawodów zwraca się na nie baczną uwagę. Z pewnością nie bez powodu. Coraz częściej zdajemy sobie bowiem sprawę, że mogą one sprawić, że pracownik będzie sobie znacznie lepiej radził ze swoimi obowiązkami, kontaktami z klientem czy współpracą z zespołem. Wpływa to na atmosferę pracy, motywację i zaangażowanie.
Kompetencji miękkich jest naprawdę wiele, należą do nich komunikatywność, zdolności negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów, wspomniane już asertywność i charyzma, otwartość na innych, zaangażowanie w powierzone zadania, elastyczność czy dobra organizacja czasu pracy. Patrząc na tę listę, nie da się nie zauważyć, jak ważne są te umiejętności w codziennej pracy.
W związku z tym coraz więcej z nas w wymaganiach na stanowisko wyraźnie podkreśla dużą rolę kompetencji miękkich, takich jak na przykład zdolności interpersonalne.
Zdolności interpersonalne – czym są?
Zdolności interpersonalne to fraza, która bardzo często powtarza się w ogłoszeniach o pracę. Wymagamy ich rozwiniętych na wysokim poziomie. Co jednak w ogóle oznacza to pojęcie i co za sobą niesie?
Ogólnie rzecz biorąc, zdolności interpersonalne to wszystkie umiejętności, które pozwalają nam na nawiązanie i utrzymanie dobrych kontaktów z inną osobą.
Umiejętności interpersonalne przydatne w codziennej pracy to na przykład:
- Komunikatywność – czyli umiejętność przekazywania komunikatów w jasny dla każdego sposób, budowania zrozumiałych przekazów, unikania nieporozumień.
- Umiejętność negocjacji – nie tylko w relacji z pracodawcą, lecz tylko, a w wielu zawodach przede wszystkim, z klientem.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów – ważne jest zauważanie konfliktów i umiejętność prowadzenia rozmowy w taki sposób, aby obie strony doszły do porozumienia.
- Otwartość na innych – umiejętność rozmowy ze wszystkimi, nawiązywania z nimi kontaktów, wychodzenia z inicjatywą.
- Społeczna adaptacja – elastyczność, dostosowanie się do warunków panujących w zespole.
- Umiejętność pracy w zespole – wiele projektów wykonywanych jest w grupie osób, jeśli nie wypełniamy swoich obowiązków, opóźniamy tym samym pracę całego zespołu.
- Umiejętność słuchania – słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni ludzie, zrozumienie ich potrzeb, empatia.
- Umiejętność przemawiania – tym samym także jasnego formułowania komunikatów, sposób mówienia itd.
Dlaczego zdolności interpersonalne są tak ważne?
Jak widać, zdolności interpersonalne to mnóstwo składowych, które mają ogromne znaczenie w dobrym wykonywaniu obowiązków na wielu stanowiskach. Jest to często duża część tego, czego wymagają pracodawcy od kandydatów do pracy.
W pracy z klientem czy chociażby codziennym obcowaniu ze współpracownikami wszystkie powyższe umiejętności są niesamowicie potrzebne, aby sprawnie wykonywać swoje obowiązki i dbać o atmosferę miejsca pracy, która jest bardzo istotna w odniesieniu do zaangażowania i motywacji pracowników.
Nie powinniśmy więc pomijać kompetencji miękkich, tworząc wymagania na stanowiska w naszej firmie, gdyż mogą one zdecydowanie zwiększyć komfort pracy i wyniki pracowników. Zdolności interpersonalne często grają wśród nich rolę kluczową.
Umiejętności interpersonalne na rozmowie kwalifikacyjnej
Rekruterzy czy pracodawcy są w dobrej sytuacji, jeśli chodzi o sprawdzanie zdolności interpersonalnych już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Wiele z nich możemy bowiem sprawdzić już przy pierwszym kontakcie z kandydatem.
Co prawda trudno będzie nam zweryfikować na przykład umiejętność pracy w grupie czy zdolności adaptacyjne, jednak z całą pewnością możemy się dowiedzieć, czy potencjalny pracownik potrafi negocjować, jest komunikatywny, otwarty na drugiego człowieka, czy jest dobrym rozmówcą i potrafi formułować komunikaty.
Zdolności interpersonalne powinny być dla nas istotne, jeśli chcemy zatrudnić osobę, która dobrze poradzi sobie w pracy z klientem czy z wykonywaniem obowiązków w grupie i dobrą współpracą z innymi pracownikami. Dlatego też warto zwracać coraz większą uwagę na kompetencje miękkie, których posiadanie może świadczyć o tym, że trafiliśmy na kandydata, z którego będziemy bardzo zadowoleni, gdy już trafi do naszego zespołu.