Zakładasz nowe przedsiębiorstwo - oczywiste jest, że chcesz, aby efektywnie funkcjonowało, rozrastało się i zdobywało wierną rzeszę klientów. Gdy tak się stanie, prawdopodobnie zyskasz grono naśladowców - i dopóki będziesz dla nich wyłącznie wzorem, to świetnie. Problem może pojawić się wraz z nieuczciwymi przedsiębiorcami, którzy zechcą wypromować się na nazwie twojej firmy. A nazwa firmy to chroniony skarb - dzięki niej klienci cię rozpoznają, jest to twój znak firmowy i nikt nie powinien wyciągać po niego rąk. Dlatego jeśli zależy ci na powodzeniu i zyskach własnej firmy, warto, abyś znał zasady chronienia własnego znaku towarowego.
Nazwa firmy - definicja i cel
Zarówno pojęcie nazwa firmy, jak i samo słowo firma w kontekście polskiego prawa oznaczają to samo. Zgodnie z Kodeksem cywilnym w przypadku osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą, firmą będzie jej imię i nazwisko (art. 434). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taką firmę poszerzyć o dodatkowe nazwy, pseudonimy, rodzaj albo miejsce działalności etc.
Natomiast w przypadku osoby prawnej nazwa firmy to - wskazuje art. 435 KC - nazwa, która musi zawierać określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółka kapitałowa, sp. z o.o.). Można ją poszerzyć o przedmiot działania przedsiębiorstwa i nazwiska albo pseudonimy osób fizycznych.
Po co stosujemy nazwę firmy. Przede wszystkim po to, aby odróżnić przedsiębiorstwo od innych, funkcjonujących na rynku. Po drugie nazwa może mieć na celu wskazanie klientowi już na wstępie, czym ono się zajmuje i jakie towary albo usługi oferuje. Co ważne, firma w żadnym wypadku nie może wprowadzać potencjalnych nabywców w błąd.
Nazwa firmy jest chroniona
Skoro nazwa firmy jest tak wartościowa dla przedsiębiorstwa, to zasady jej przyjmowania i wykorzystywania nie mogły pozostać nieuregulowane. Jak wskazuje art. 432 §2 KC, firma powinna zostać zgłoszona przez przedsiębiorcę we właściwym rejestrze. Co więcej, każda jej zmiana wiąże się także z aktualizacją zarejestrowanych danych (art. 437).
Dlaczego jest to tak istotne? Mianowicie zgodnie z dalszymi przepisami Kodeksu cywilnego w sytuacji, gdy cudze działanie zagraża firmie i narusza posiadane do niej prawo, przedsiębiorca ma prawo żądać zaniechania takiego działania. Co więcej, w obliczu takiego naruszenia właściciel firmy ma prawo żądać usunięcia jego skutków, złożenia oświadczenia lub oświadczeń w odpowiedniej treści i formie, naprawienia szkody majątkowej albo wydania korzyści wynikających z naruszenia. Do takich działań przedsiębiorca ma jednak prawo wyłącznie wtedy, gdy działanie osoby trzeciej jest rzeczywiście bezprawne.
Nazwa firmy a znak towarowy
Nazwa nadawana przedsiębiorstwu odnosi się przede wszystkim do całej działalności. Czasem natomiast zdarza się, że przedsiębiorca decyduje się na nazywanie za jej pomocą także oferowanych towarów lub - rzadziej - usług. Przykładem są choćby najpopularniejsze firmy, produkujące odzież i ubrania sportowe, np. kompania Reebok International Limited i produkowane przez nią sportowe buty powszechnie zwane reebokami.
Znak towarowy to zarejestrowany i prawnie chroniony element, który ma odróżniać określone towary i usługi od innych, konkurencyjnych. Znak towarowy jest czasem równoznaczny z firmą, ale nie zawsze. Najczęściej jest on przedstawiany w formie grafiki (jak w przypadku czerwonej łapki sieci Heyah), układu kolorów (fioletowy z założenia kojarzony jest z czekoladą Milka, a ostry róż - z T-Mobile), a nawet dźwięku czy hasła (tu także można przytoczyć t-mobilowskie “Chwile, które łączą” na tle krótkiej melodyjki).
Znaki towarowe są chronione na mocy przepisów- Prawo własności przemysłowej - rejestruje się je w urzędach patentowych, zastrzegając sobie tym samym wyłączne prawa do nich.
Widać zatem, że nazwa firmy to nie tylko imię i nazwisko przedsiębiorcy połączone z chwytliwym hasłem. To bardzo cenna informacja, o którą należy dobrze zadbać już na początku działania przedsiębiorstwa.
Polecamy: