Łatwa dostępność i niska cena papierosów elektronicznych sprawiają, że ich palenie jest zjawiskiem powszechnym, zwłaszcza wśród młodzieży. Wszelkiego rodzaju wyroby tytoniowe, które zawierają wysoką dawkę nikotyny, są bardzo szkodliwe dla zdrowia – powodują poważne choroby, znacząco wpływające na wzrost kosztów leczenia. Wprowadzane przez rząd zmiany związane z polityką prozdrowotną, które dotyczące obowiązkowego podatku akcyzowego na płyn do e-papierosów i tzw. wyrobów nowatorskich, mają na celu ograniczenie dostępności do tego rodzaju używek.
Podatek akcyzowy dla e-papierosów – zasady obowiązujące do 30 września 2020 roku
Podatek akcyzowy dotyczy tylko niektórych kategorii wyrobów. Obciąża konsumpcję, ponieważ jego ciężar ponosi ostateczny nabywca towarów objętych akcyzą (o czym więcej w artykule: Podatek akcyzowy – czym jest i kto go płaci?).
W trosce o małe i średnie podmioty z branży tytoniowej został wprowadzony dodatkowy czas na dostosowanie się do regulacji akcyzowych i w związku z tym akcyza na e-papierosy od 1 lutego 2018 roku do 30 września 2020 roku miała stawkę zerową.
Nowa stawka akcyzy dla e-papierosów
Nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym zakłada wzrost stawek o 10% na alkohole i wyroby tytoniowe. Szacuje się, że dodatkowe wpływy z tego tytułu w 2020 roku mogą wynieść nawet 1,7 mld zł. W Polsce nowa stawka akcyzy dla e-papierosów będzie wynosiła 0,55 zł za 1 ml – czyli akcyza za litr płynu do e-papierosów to 550 zł.
Podatek akcyzowy na e-papierosy w innych krajach
Poza Polską akcyza na płyn do papierosów elektronicznych stosowana jest również w 13 innych krajach UE. Mieszczący się w przedziale od 0,18 do 0,32 euro za 1 ml i w związku z tym wyższy niż w Polsce podatek akcyzowy na e-papierosy nałożyło sześć krajów Unii Europejskiej, m.in. Szwecja, Finlandia, Słowenia.
Obowiązkowe znaki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych
Według decyzji Ministerstwa Finansów do końca 2020 roku podatnicy nie mają obowiązku oznaczania płynów do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich podatkowymi znakami akcyzy. Sprzedawcy tego rodzaju wyrobów (wprowadzonych do obrotu do 31 grudnia 2020 roku) będą mieli czas na ich wyprzedanie do 30 kwietnia 2021 roku, bez konieczności oznaczania ich banderolami legalizacyjnymi.