Poradnik Przedsiębiorcy

Opisy kategorii - jak je przygotować w sklepie internetowym

Wielu właścicieli sklepów internetowych ignoruje znaczenie opisów kategorii. Jest to poważny błąd, ponieważ odpowiednio opracowane teksty są nie tylko wartościowe dla użytkowników ale również skutecznie wspierają SEO. Jak zatem przygotować opisy kategorii w sklepie internetowym? O czym koniecznie należy pamiętać? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Opisy kategorii - pod SEO, czy dla użytkownika?

W Internecie można spotkać się z opinią, że opisy kategorii w sklepie internetowym powinny być tworzone wyłącznie pod kątem SEO. Oczywiście jest to błąd, ponieważ wszystkie treści, które są zamieszczane w Internecie powinny być wartościowe dla użytkownika. Jak odnieść to do opisów kategorii? Przede wszystkim powinny być one napisane w sposób zrozumiały oraz zawierający język korzyści. Dobry opis produktu może również przyjąć formę poradnikową. Takie rozwiązanie pomoże rozeznać się w asortymencie znajdującym się w danej kategorii oraz ułatwić podjęcie decyzji zakupowej.

W tym miejscu warto również poruszyć kwestię tego, gdzie powinien znaleźć się opis kategorii. Z punktu widzenia SEO najlepiej byłoby, gdy tekst znajdował się jak najwyżej, czyli nad listą produktów. Może to być jednak uciążliwe dla użytkowników, szczególnie wtedy, gdy opis kategorii jest obszerny. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest pójście na kompromis, czyli umieszczenie fragmentu opisu u góry, a reszty na dole. Dobrym sposobem jest również wyświetlenie części opisu na górze oraz stworzenie możliwości jego rozwinięcia przez użytkownika.

Jak tworzyć opisy kategorii zgodnie z SEO?

Warto mieć świadomość, że nie wszystkie opisy kategorii pozytywnie wpłynią na SEO. Taką moc mają wyłącznie te, przy tworzeniu których pamiętano o:

  • unikalnej treści - każdy opis kategorii powinien być unikalny, co weryfikują i promują algorytmy wyszukiwarki. Niedopuszczalne jest zatem kopiowanie opisów z innych sklepów. Nie zaleca się również umieszczania tych samych treści w różnych kategoriach;
  • słowach kluczowych i długim ogonie - pisząc opis kategorii należy użyć właściwych słów kluczowych oraz odpowiednio nasycić nimi tekst. Dobrą praktyką jest również odmiana słów kluczowych oraz zastosowanie wyrażeń bliskoznacznych. Zapominać nie można także o tzw. długim ogonie, czyli frazach, które pozwalają trafić do klientów świadomych tego, czego dokładnie szukają;
  • odpowiednim formatowaniu - jest ono ważne zarówno dla użytkownika, ponieważ tekst staje się bardziej czytelny, jak i wyszukiwarki, co wynika z faktu, że formatowanie pozwala wyróżnić najważniejsze frazy. Ważny jest również podział opisu na odrębne akapity, co pozwala wykorzystać ich nagłówki jako nośnik słów kluczowych mających większe znaczenie dla Google niż zwykły tekst;
  • linkowaniu wewnętrznym - opisy kategorii to doskonałe miejsce do umieszczenia linków zarówno do strony głównej, jak i innych kategorii, podkategorii, opisów producentów, czy artykułów do firmowego bloga (jeżeli jest prowadzony). Linkowanie wewnętrzne ułatwia poruszanie się po stronie zarówno użytkownikowi, jak i robotowi wyszukiwarki. Oczywiście należy pamiętać, że linki powinny być umieszczone w sposób naturalny i posiadać odpowiedni anchor.

Jaka powinna być optymalna długość opisu kategorii?

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie ma w tej kwestii złotej reguły. Należy jednak pamiętać, że czasami lepiej jest zamieścić w nim 5 wartościowych oraz odpowiednio skonstruowanych zdań niż stworzyć ścianę tekstu, która będzie popisem lania wody. Wynika to z faktu, że opis kategorii powinien nieść wartość dla użytkownika, który zdecyduje się na zapoznanie z jego treścią. Tekst stworzony wyłącznie dla wyszukiwarki może zirytować klienta odwiedzającego sklep oraz sprawić, że zdecyduje się on poszukać informacji i dokonać zakupów u konkurencji.

Co powinien zawierać dobry opis kategorii?

Wspomniano już, że opis kategorii powinien być nieść wartość dla użytkownika. W związku z tym warto umieścić tam informacje, które mogą być dla niego przydatne oraz rozwiązywać jego problemy. W związku z tym warto w nim opisać:

  • Na jaką potrzebę odpowiadają produkty z danej kategorii?
  • Co zakup towaru da klientowi? (wykorzystanie języka korzyści)
  • Czym wyróżnia się dany asortyment na tle konkurencji?
  • Jakie są najważniejsze właściwości danego produktu?

Opis kategorii może również odpowiadać na najczęstsze pytania spływające od klientów decydujących się na zakup wchodzących w jej skład produktów. Umieszczenie konkretnych odpowiedzi pozwala zaoszczędzić czas na odpowiadanie każdemu z osobna, a interesująca i wartościowa treść z pewnością zostanie doceniona przez wyszukiwarkę.

Czy warto inspirować się opisami konkurencji?

Śmiało można stwierdzić, że stworzenie dobrego opisu kategorii wymaga nie tylko znajomości i przestrzegania wymienionych wcześniej zasad, ale również wprawy. Dobrą praktyką jest również zapoznanie się z opisami tożsamych kategorii w konkurencyjnych sklepach. Najlepiej wybrać te, które znajdują się w TOP 5 Google. W jakim celu to robić? Czynność ta jest zalecana po to, by przeczytać opisy u najlepszych, a następnie samodzielnie stworzyć jeszcze lepsze. Oczywiście obligatoryjnie zabronione jest kopiowanie znajdujących się tam treści, ponieważ jest to nie tylko naruszenie praw autorskich, ale również działanie, które negatywnie wpływa na pozycjonowanie sklepu.  Konkurencja ma być jedynie inspiracją do bycia jeszcze lepszym.

Dążąc do optymalizacji sklepu internetowego pod kątem SEO nie można pominąć tak ważnego elementu, jak opisy kategorii. Odpowiednio opracowana treść pozwala nie tylko podnieść pozycję sklepu w wyszukiwarce, ale może być również wartościowa dla użytkownika, który szuka odpowiedzi na nurtujące go kwestie. Opisy kategorii są także sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz stworzenie profesjonalnego wizerunku.