Poradnik Przedsiębiorcy

Opis produktu z wykorzystaniem słów kluczowych

Sprzedaż produktów dostępnych w naszym sklepie internetowym to nie zabiegi marketingowe, próby optymalizowania witryny oraz dbanie o dostępność atrakcyjnych towarów. To także odpowiedni opis każdego produktu, który z jednej strony pobudzi wyobraźnię internauty, a z drugiej strony będzie przyjazny dla wyszukiwarki. Sprawdźmy, jak budować skuteczne opisy produktów z wykorzystaniem słów kluczowych.

Opis produktu - zbędny wysiłek czy klucz do zwiększenia sprzedaży?

Sprzedaż w Internecie to specyficzny rodzaj biznesu, w którym za zadanie mamy przekonać klienta, że ten konkretny produkt, oferowany w naszym sklepie spełni jego wszystkie oczekiwania nawet w przypadku, w którym użytkownik nie ma możliwości fizycznego dotknięcia produktu. Co więc robi każdy klient, który planuje zakup urządzenia RTV, nowej kurtki, czy klucza dynamometrycznego? Sprawdza opis w poszukiwaniu szczegółowych informacji o zaletach, funkcjonalnościach i zastosowaniu produktu.

Natykając się na produkt bez opisu, nie będziemy skłonni dokonać zakupu. Dlaczego? Wychodzimy z założenia, że oferta jest niepełna, a dany sklep nie przekonuje nas o tym, że produkt w istocie będzie dla nas strzałem w dziesiątkę. To jednak tylko jedna strona medalu.

Oprócz przekonania klienta do zakupu musimy również "przekonać" wyszukiwarkę, by wyświetlała nasz sklep internetowy w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez klienta danej, konkretnej frazy. I to drugi, równie ważny powód, który powinien nas skłonić do przygotowywania opisów produktów. Bez niego użytkownik nie trafi na naszą stronę, a nawet gdy już jakimś cudem nas odwiedzi, nie sfinalizuje zakupu z prostego powodu - nikt nie zamierza kupić kota w worku. 

Cechy dobrego opisu produktu

 Co powinno charakteryzować idealnie zaprojektowany opis produktu w naszym sklepie produktu? Przede wszystkim odpowiednia długość, nieprzekraczająca 1500 znaków. Z jednej strony jest to optymalna długość dla wyszukiwarki, z drugiej strony jest to odpowiednia długość tekstu, który przeczytają klienci zainteresowani zakupem produktu. Każdy z nas może z powodzeniem sięgnąć w przeszłość i wychwycić sytuacje, w których nie skończyliśmy czytania opisu produktu ze względu na jego rozbudowaną formę. Nie chodzi o to, by zbombardować klienta informacjami, a o to, by zachęcić go do zakupu. 

Pamiętajmy o stosowaniu możliwie szczegółowego tytułu produktu, unikając przy tym specjalistycznej nomenklatury zawierającej dane techniczne. Już sama nazwa produktu powinna pobudzać naszą wyobraźnię oraz rozwiewać wszelkie wątpliwości dotyczące produktu.

Nie zapominajmy o unikalności opisów. Wielokrotnie spotykamy się z kalką opisu producenta, która w żaden sposób nie stanowi wartości dodanej dla klienta. Nasz opis powinien wyróżniać się na tle konkurencji, a także powinien skupić się na prezentacji korzyści wynikających z zakupu tego produktu. 

Krótki opis produktu a słowa kluczowe - jak to zmieścić? 

Największym wyzwaniem, z jakim spotkają się osoby tworzące opisy produktów to pogodzenie ze sobą dwóch pozornie sprzecznych z interesów. Z jednej strony ten krótki, liczący przeważnie od 1000 do 1500 znaków tekst musi pobudzić wyobraźnie klientów, a z drugiej strony musi spełniać restrykcyjne zasady SEO, które umożliwią odpowiednie wypozycjonowanie strony. 

Jednym z najbardziej podstawowych metod stosowania SEO jest wykorzystanie słów kluczowych. W przypadku opisu produktu każde słowo kluczowe musi być bardzo dobrze przemyślane oraz umiejętnie włączone w tekst, który czytany przez użytkownika powinien zachować logiczny sens. 

Strategia umieszczania jak największej liczby fraz kluczowych nie spełni naszych oczekiwań, a co więcej - obniży nasz potencjał SEO i źle wpłynie na jakość tekstu. Powinniśmy więc w procesie projektowania opisu produktu postawić na rozsądek w umieszczaniu słów kluczowych, a także stosować równie skuteczne frazy długiego ogona, które do opisów produktowych nadają się idealnie. 

Opis produktu - narzędzia pomocne w tworzeniu fraz kluczowych

Wybór odpowiednich słów kluczowych to spore wyzwanie. Każda fraza musi być z jednej strony zoptymalizowana pod SEO posiadać odpowiedni potencjał. Z drugiej jednak strony słowo kluczowe powinno brzmieć na tyle naturalnie, by użytkownik czytający opis nie odczuł tego, że pozycjonujemy opis pod wyszukiwarkę. Na szczęście nie pozostajemy z tym sami. Wsparciem w projektowaniu skutecznych słów kluczowych służą nam narzędzia SEO takie jak:

  • Ubersuggest - To narzędzie, które umożliwi nam ocenę potencjału każdego słowa kluczowego, zarówno pod względem liczby wyświetleń w skali każdego miesiąca, jak i pod względem konkurencyjności w relacji do innych, podobnych fraz kluczowych. 
  • Senuto - Płatne narzędzie, które wspomaga nas nie tylko w tworzeniu fraz kluczowych, ale również w wielu innych zabiegach SEO. Senuto podaje nam bardzo szczegółowe dane na temat popularności konkretnych fraz, uwzględniając sezonowość, a także inne warianty i grupy słów, które z powodzeniem mogą być wykorzystane w jeszcze efektywniejszym tworzeniu opisów produktu.
  • AnswerThePublic - To darmowa strona internetowa, która na podstawie podanej frazy kluczowej przedstawia nam inne kombinacje tej frazy, równie atrakcyjne pod względem popularności. AnswerThePublic jest często wykorzystywane do ustalania fraz z długiego ogona. 

Inne zabiegi optymalizacyjne w opisach produktu 

Podczas pisania opisu produktu, powinniśmy równie dużą uwagę, co na słowa kluczowe, zwrócić na inne elementy, które mogą pozytywnie wpłynąć na SEO całego contentu. O jakich elementach mowa? 

Przede wszystkim używanie krótkich zdań pisanych w stronie czynnej. Cały opis powinien być przejrzysty i czytelny. Nawet tak krótki tekst, jakim jest opis produktu, warto podzielić na krótkie akapity, które z pewnością pomogą w odnalezieniu interesujących danych produktu. 

Dobrym pomysłem jest również stosowanie punktorów oraz pogrubień, skupiając się na pisaniu językiem korzyści, a nie podawaniu suchych faktów o produkcie. Tak przygotowany opis produktu pobudzi zmysły klientów, będzie różnić się od tego, co proponuje w swoich treściach konkurencja, a także pozytywnie oddziałuje na pozycjonowanie całego sklepu.