Poradnik Przedsiębiorcy

Optymalizacja konwersji – czym jest i jak działa?

Do rozwoju firmy, jak i zwiększenia przychodów konieczne jest zadbanie o odpowiednie działania promocyjne. W dobie konkurencji i rozwoju biznesów w sieci, brak odpowiedniej reklamy to strzał w kolano. Firmy dbają o odpowiednią promocję, jednak bardzo często nie analizują osiąganych wyników, a to działanie kluczowe dla ulepszenia strategii reklamowej. Warto zadbać o optymalizację konwersji w swoim sklepie, by wpłynąć na zadowolenie klienta i zacząć więcej sprzedawać. Sprawdź, w jaki sposób możliwa jest optymalizacja konwersji!

Czym są konwersje?

Konwersja to nic innego jak wykonanie określonego działania przez użytkownika sklepu. Może to być zakup, rejestracja konta, zapisanie się na listę mailingową, czy wysłanie pytania. Nie da się jednak ukryć, że najważniejsza konwersja dotyczy sprzedaży.Dzięki analizie zachować internautów łatwiej poprawić współczynnik konwersji, czyli zwiększyć średnią ilość osób, które podejmują działania na stronie WWW. To bezpośrednio przekłada się na lepszą skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych.

Optymalizacja konwersji w e-commerce - w jaki sposób jest możliwa?

Istotnym działaniem w optymalizacji konwersji jest dokładne przeanalizowanie ścieżki klienta, czyli wszystkich etapów, które musi przejść klient, by zakupić określony produkt. Często małe zmiany w tym zakresie sprawiają, że współczynnik rośnie. Może się okazać, że wcześniejszy proces zakupu nie był intuicyjny, przez co niektórzy klienci z niego rezygnowali na etapie koszyka, bądź nim do niego przeszli.

Do działań optymalizujących konwersję w e-commerce można zaliczyć uproszczenie procesu zakupowego, czy zadbanie o stronę WWW — responsywność, szybkość, jak i bezpieczeństwo. To wszystko wpływa na proces zakupowy klienta i jego działania w sklepie online. Bywa, że gdy strona jest za wolna, zawiła, czy nie posiada certyfikatu SSL, to klient na wstępie rezygnuje z dalszych działań. 

Co dalej? Narzędzia do optymalizacji konwersji 

Do każdego sklepu może sprawdzić się inne rozwiązanie. Nie bez powodu w optymalizacji konwersji ogromne znaczenie mają testy A/B. Polegają one na opracowaniu kilku wersji danego działania, przedstawieniu go grupie docelowej i analizowaniu wyników.

W taki sposób najłatwiej i najszybciej można sprawdzić, jakie działania zdecydowanie się opłacają i sprawiają, że klienci chętniej wykonują działania na stronie WWW.

Optymalizacja konwersji możliwa jest za pomocą wielu narzędzi. Wśród nich narzędzi można wymienić e-mail marketing. marketing automation, lejki konwersji, teksty z "call to action", różne metody zbierania leadów, a także analizy i testy: testy mutiwariacyjne, badania jakościowe i ilościowe użytkowników, narzędzia testujące działanie strony, czy analiza statystyk.

Możliwości jest naprawdę wiele, pozostaje wybrać tylko takie rozwiązania, które faktycznie mają rację bytu w danym sklepie. To wszystko będzie zależało od klientów, typu sprzedawanych produktów, sposobu sprzedaży, jak i innych czynników. Tym samym konieczne są testy przy optymalizacji konwersji, by na bieżąco testować, jakie rozwiązanie przyniesie najlepszy efekt. Bez testów takie działania nie mają najmniejszego sensu, bo nie można zmierzyć ich skuteczności. W takiej sytuacji łatwo zdecydować się na inwestycję w nieopłacalne działania marketingowe i stracić pieniądze, zamiast zyskać lepszy przychód i więcej klientów zainteresowanych produktami.