Poradnik Przedsiębiorcy

Prezentacja start-upu i pomysłu

Start-up nie kojarzy się zazwyczaj z dopracowanym, zaplanowanym projektem. Cały proces powinien się rozpocząć od pomysłu i na nim opierać, jeżeli nie stworzymy czegoś innowacyjnego i dobrego, nie mamy szans na przetrwanie. Co jednak, kiedy ten etap mamy już za sobą i jesteśmy już przygotowani, by pokazać to światu? Jaką formę powinna przyjąć prezentacja start-upu?

Gotowy pomysł musisz zaprezentować na konferencji, specjalnie zorganizowanych imprezach lub podczas konkursu. Możesz to zrobić w formie dłuższej prezentacji, krótkiego Killer Pitch bądź teaseru inwestorskiego. Jak to zrobić, aby przekonać do siebie potencjalnych klientów oraz inwestorów? Jak powinna wyglądać prezentacja start-upu?

Prezentacja start-upu - o tym musisz pamiętać!

Najdłuższą formą przedstawienia start-upu i pomysłu jest prezentacja. Należy się do niej solidnie przygotować. Przede wszystkim warto, aby projekt przedstawiła osoba, której nie stresują publiczne wystąpienia, mówi wyraźnie i dobrze czuje się przed publicznością. Odsuńmy na bok rolę poszczególnych członków start-upu, postawmy na kogoś, kto zrobi to dobrze i pewnie. Oczywiście, teoretycznie prezentację może poprowadzić kilka osób, jednak warto przemyśleć tę kwestię, ponieważ odbiorcy szybko przyzwyczajają się do głosu, intonacji i każda nowa osoba oznacza konieczność skupiania się od nowa. Może to zadziałać na naszą niekorzyść!

Po pierwsze, należy dobrze przygotować prezentację multimedialną, która będzie wyświetlać się w czasie wystąpienia. Powinna zawierać tylko najważniejsze informacje, być spójna, estetyczna i dopracowana także pod względem językowym. Najlepiej, jeżeli slajdy będą tworzyły logiczną całość, a. jeden będzie wynikał z drugiego.

Osoba, która zaprezentuje pomysł, musi stanąć przodem do odbiorców, odpowiednio mocno trzymać w dłoni mikrofon, nie gestykulować za bardzo, gdyż to może odwracać uwagę słuchaczy od tego, co najważniejsze. Nie wolno również zapomnieć o emocjach. Tekst prezentacji wypowiedziany jednostajnie po prostu znudzi i sprawi, że ciekawsze będzie przeglądanie portali społecznościowych na smartfonie lub rysowanie szlaczków w notatniku, niż słuchanie tego, co członkowie start-upu mają do powiedzenia.

Zazwyczaj prezentacja start-upu ma zająć określoną ilość czasu – nie zapominajmy o tym. Jeżeli będziemy mówić dłużej, możemy skrócić czas wystąpień innych osób, po drugie - zbyt obszerne wypowiedzi mogą znudzić lub rozproszyć uwagę. Poza tym może stać się również tak, że prezentacja zostanie przerwana w najmniej odpowiednim momencie i tak naprawdę nikt nie będzie widział, jaki pomysł był prezentowany.

Dlatego też tak istotne jest ćwiczenie naszego występu. Chyba każdy z nas uczestniczył w wykładzie, który nie był do końca przygotowany. Osoba prezentująca temat przygotowała obszerne slajdy i czytała z nich każde zdanie. Trudno znaleźć kogoś, kto zainteresowałby się tego typu wystąpieniem. Oprócz tego, że możemy poczuć się znużeni, nie można oprzeć się wrażeniu, że prezentacja start-upu została zrobiona od niechcenia, a nasz czas nie jest szanowany. Dlatego też po przygotowaniu slajdów i tekstu trzeba wielokrotnie przećwiczyć przemowę, nie tylko przed lustrem, lecz także przed innymi ludźmi. Dzięki temu będziemy znacznie mniej zestresowani. Możemy też dokładnie zmierzyć czas prelekcji. Zdołamy powiedzieć wszystko, a odbiorcy nie zasną przy trzecim punkcie.

Czytanie ze slajdów nie jest dobrym posunięciem, jednak nie można również przesadzić w drugą stronę i nauczyć się tekstu na pamięć, bez zrozumienia, aby tylko „odbębnić” swoje i uciec. Wystarczy wówczas, że zapomnisz choćby jednego wyrazu i położysz całą treść. Musisz wiedzieć, o czym mówisz!

Z pewnością prezentacji nie zaszkodzi nieco poczucia humoru. Odbiorcy poczują się mniej formalnie, atmosfera zrobi się zdecydowanie luźniejsza. Ten podpunkt ma jednak jedno „ale” - nie możemy przesadzić z liczbą żartów podczas prezentacji. Inwestorzy i potencjalni klienci nie pojawili się w danym miejscu, aby obejrzeć kabaret - odróżnijmy bycie zabawnym od błazenady.

Nie wolno zapomnieć o tym, że start-upu nie tworzy tylko jedynie osoba, która właśnie prezentuje treść. Należy wspomnieć o całej ekipie, podkreślić ich rolę w zespole i wykonane przez nich zdania. Przedstawienie zespołu powinno stać się obowiązkowym punktem wystąpienia.

Podczas prezentacji najważniejsze jest przedstawienie problemu, który nasz pomysł rozwiąże. Musimy się na tym skupić, najlepiej poprzez opowiedzenie ciekawej historii - suche dane to za mało. Poza tym należy się naprawdę dobrze przygotować, znać rynek i swoją przewagę nad konkurencją. Musimy wiedzieć wszystko!

Pamiętaj!

  1. Nie stój tyłem do widowni!

  2. Nie wymachuj mikrofonem i nie gestykuluj przesadnie!

  3. Nie czytaj slajdów!

  4. Nie ucz się tekstu prezentacji bez zrozumienia, na pamięć!

  5. Nie zapominaj o swoim zespole!

  6. Nie mów wszystkiego jednym tonem!

  7. Nie przeciągaj ustalonego limitu czasu!

  8. Nie przesadzaj z żartami!

Killer Pitch - opowiedz o pomyśle w 30 sekund

Czasami może się wydawać, że 15-minutowa prezentacja start-upu będzie za krótka, by przedstawić wszystko, co chcemy. Co jednak, kiedy na przekazanie naszego pomysłu mamy tylko 2 minuty? Co, jeżeli te minuty skrócą się do 30, a nawet 6 sekund? Czy prezentacja start-upu w takim czasie może się w ogóle udać? Otóż czasami nie tyle może, ile po prostu musi.

Killer Elevation Pitch to krótkie prezentacje, podczas których należy zachęcić inwestora do zainteresowania się projektem. Czas trwania sugeruje, że ma być zwięzła, naładowana konkretami, błyskotliwa i ciekawa. Czy dasz radę to zrobić i przedstawić projekt w wyznaczonym, naprawdę krótkim, czasie?

Ważne!

Elevator Pitch (ang. elevator – winda) ma przypominać krótką rozmowę ze współpasażerami w windzie. Tak jak w windzie, tak i podczas wygłaszania pitchu masz niewiele czasu na pokazanie, że naprawdę warto zainteresować się twoim pomysłem. Musisz wykorzystać każdą sekundę i zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje.


Masz tylko chwilę, by przekonać do siebie klientów i inwestorów. Co robisz? Przede wszystkim przedstawiasz krótko siebie i współtwórców projektu, opowiadasz o problemie, który chcecie rozwiązać za pomocą swojego innowacyjnego pomysłu, tłumaczysz potencjalnym odbiorcom, dlaczego powinni wybrać właśnie twój produkt lub usługę i jesteś przygotowany na każde pytanie. Musisz znać rynek, wiedzieć, jak wygląda, kto na nim jest, dlaczego jesteś lepszy od tej osoby. Odpowiednie przygotowanie zapewni ci sukces. Dodatkowo dobrze jest zachęcić w ciekawy sposób inwestorów do zainteresowania się twoim start-upem. Spraw, by zrozumieli, że to właśnie z tobą chcą się skontaktować i z tobą pracować.

Nie próbuj sprzedać swojego produktu, opowiedz historię, która sprawi, że wszyscy odbiorcy poczują twoją pasję i będą chcieli dowiedzieć się więcej z własnej woli. Póki co uśpij w sobie handlowca. Zarażaj zaangażowaniem.

Nie możesz jednak kłamać. Jeżeli nie przygotowałeś danych – nie udawaj, że coś wiesz, nie lej wody, zmarnowałeś swoją szansę, więc musisz ponieść tego konsekwencje. Kłamstwo szybko wyjdzie na jaw, a tobie trudno będzie to wszystko odkręcić.

Ważne!

Podczas prezentacji start-upu i pomysłu doskonale sprawdza się zasada KISS, czyli Keep it Simple and Short. Przekaz ma być prosty i krótki.

Nie używaj słów, które mogą zostać niezrozumiałe. Zrezygnuj z języka branżowego. Jeżeli ktoś nie będzie wiedział, o czym mowa, zaprzepaścisz swoją szansę na sukces.

 
Przyjmuje się, że Killer Pitch to około 200 słów. Przygotowując się do prezentacji, weź to pod uwagę. Niektóre start-upy potrafią przedstawić swoją ideę w 6 sekund. Czy ty również mógłbyś to zrobić? Spróbuj!

Pamiętaj!

Killer Pitch = twórcy → cel → problem → rozwiązanie problemu → przewaga nad konkurencją → call-to-action 

Teaser, czyli pokaż, o czym mówisz

Może zdarzyć się tak, że nie będziesz mieć szansy zaprezentowania się na żywo lub inwestor zachęcony twoim Killer Pitch będzie chciał wiedzieć więcej o start-upie i przedstawionym pomyśle. Przekazanie w takim przypadku biznesplanu może być błędem. Przede wszystkim jest on długi i odbiorca może nie mieć czasu zapoznać się z nim dogłębnie. Prawdopodobnie rzuci go na stos papierów i zupełnie o nim zapomni. Dlatego ważne jest przygotowanie teasera inwestycyjnego, który powinno się wręczyć przed przedstawieniem obszerniejszego planu działania.

Czym jest teaser? To tak zwany scenariusz menadżerski. W jego przypadku również warto wykorzystać zasadę KISS, o której wspominaliśmy już powyżej.

Teaser składa się zazwyczaj z dwóch stron A4, na których zawarte są informacje przedstawione w pitchu. Jakie dane musi zawierać? Przede wszystkim istotne są dane kontaktowe oraz adresowe firmy, opis osób tworzących start-up, cel działania, model biznesowy oraz kwestie finansowe.

Musimy przedstawić produkt i zaznaczyć, jaki problem potencjalnego odbiorcy rozwiąże. Podobnie jak we wspomnianych już prezentacjach musimy znać swoje miejsce na rynku, wiedzieć, dlaczego jesteśmy lepsi od konkurencji czy przedstawić wszystkich współpracowników. Elementem odróżniającym teaser od prezentacji są kwestie finansowe, których raczej nie porusza się podczas wystąpienia. Oprócz tego, że scenariusz powinien wskazywać nakłady finansowe, które ponieśliśmy do tej pory, należy w nim zamieścić także prognozy.

Przy okazji przedstawienia takiej formy inwestorom musimy pamiętać również o tym, aby teaser był napisany poprawnie. Wszelkiego rodzaju błędy mogą sprawić, że nie będziemy postrzegani profesjonalnie i poważnie.

Pamiętaj!

Biznesplan jest bardzo obszerny i inwestor może zwyczajnie nie przejrzeć go dokładnie, tym samym nie zainteresować się twoim projektem. Dlatego też początkowo lepiej przedstawić teaser inwestycyjny. Można go przekazać zainteresowanym osobom po przeprowadzonej prezentacji lub przesłać mailem.