Poradnik Przedsiębiorcy

Strategie Lean Start-up

W 2011 roku Eric Ries wydał książkę pod tytułem Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek i to właśnie w tym momencie mechanizmy wykorzystywane już od wielu lat w budowie modelu biznesowego start-upu zostały uporządkowane i nazwane. Lean Start-up pomaga zaoszczędzić pieniądze i odnieść sukces. Czym jednak jest? Na czym polega? Jakie działania składają się na filozofię Lean? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Lean Start-up - na czym polega?

Start-up polega na stworzeniu modelu biznesowego, a żeby odniósł on sukces, warto nie zamykać się na zmiany i być elastycznym. Elastyczność jest z kolei słowem-kluczem filozofii Lean Start-up. Jeżeli opracujemy innowacyjny pomysł, dopniemy go na ostatni guzik i dopiero w tym momencie przedstawimy go grupie docelowej, może się okazać, że nikt nie potrzebuje naszych produktów czy usług. Poprawki i zmiany w takim momencie projektu z pewnością nie zadziałają na jego korzyść, poza tym wygenerują dodatkowe koszty. Dlatego warto nie zamykać się na zmiany, testować, sprawdzać, czy rozwiązujemy problem i dopasować się do potencjalnych klientów. Jeżeli będziemy tak postępować, nie tylko zwiększy się nasza szansa na sukces, lecz także będziemy w stanie zoptymalizować koszty start-upu.

Jeżeli działamy według mechanizmów filozofii Lean Start-up, zmniejszamy koszty rozpoczęcia projektu, a możliwość niepowodzenia staje się znacznie mniejsza. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważni są nasi potencjalni klienci – ważniejsi nawet od samego pomysłu.

Musimy pamiętać, że głównym zadaniem start-upu powinno być stworzenie produktu czy usługi, które będą rozwiązaniem problemu grupy docelowej. Dlatego też pierwszym krokiem powinno być odnalezienie tego problemu, a następnie stworzenie profilu potencjalnego klienta, szczegółowego, zawierającego wszelkie niezbędne dane. Następnie – dopiero po zbadaniu, czy dana grupa rzeczywiście potrzebuje naszego pomysłu – możemy ocenić wartość start-upu.
 

Zapamiętaj!

Klient i jego potrzeby są najważniejsze dla start-upu. Należy stawiać go ponad sam pomysł. Warto również, aby odbiorca uczestniczył on w tworzeniu projektu.


Planowanie jest ważne, ale nie może być najważniejsze. Warto być otwartym na zmiany, ciągle testować, odpowiadać na uwagi, sprawdzać każdą hipotezę.

Działaniami, jakie można wprowadzić w życie w takim wypadku, są np. Minimum Viable Product i Proof Of Concept.

Proof Of Concept - czym jest?

Proof Of Concept to pokazanie dowodu na słuszność pomysłu. Dobry start-up opiera się na innowacyjnym pomyśle, jednak skąd wziąć pewność, że ludzie go potrzebują?

W przypadku tego mechanizmu chodzi o to, aby wykonać wersję testową usługi lub produktu i sprawdzić, czy to, co wymyśliliśmy, jest w ogóle możliwe do przeprowadzenia. Takie działanie pomaga wskazać przedsiębiorcy prawidłową drogę i jego miejsce na rynku. W końcu nie ma on pewności, czy się w nim odnajdzie.

Proof Of Concept powinien być przeprowadzony przed Minimim Viable Product, ponieważ pokazuje, czy całe przedsięwzięcie jest w ogóle opłacalne.

Na czym polega Minimum Viable Product (MVP)?

Minimum Viable Product to, tłumacząc na język polski, produkt o minimalnej koniecznej funkcjonalności. Co to znaczy i na czym polega MVP? Przede wszystkim chodzi o to, aby jak najmniej obciążając kieszeń, sprawdzić użyteczność swojego projektu.

Zanim zainwestujemy, warto upewnić się, że naprawdę warto. Być może doskonale wychodzi nam pizza, ale to nie znaczy, że to już czas na kupno włoskiej restauracji, prawda? Najpierw musimy sprawdzić, czy nasze dania rzeczywiście smakują, dopiero później podjąć poważne kroki. Przy okazji modelu biznesowego jest dokładnie tak samo.

Produkt, który jest już minimalnie gotowy na rynek, należy testować. Minimalnie gotowy to w tym przypadku taki, który może być sprawdzony przez potencjalnych klientów, ale którego przygotowanie nie wymagało znacznych nakładów finansowych.

Sprawdzenie odbyć się powinno w grupie tzw. early adopters, czyli ludzi, którzy są tak naprawdę w stanie przetestować każdy produkt i potrafią doskonale określać, co jest nie tak, nie mają też oporów przed przekazywaniem uwag twórcom.

MVP to mechanizm, który pozwala uchronić się przed porażką, wprowadzić zmiany, sprawdzać, testować i wypuścić na rynek w 100% gotowy produkt, który ma realne szanse na sprzedanie.

Ważne!

Istnieje wiele sposobów wykorzystania mechanizmu MVP. Oprócz tego, że dostępne są specjalne programy, np. tworzące przykładowe witryny internetowe, pomagające w trakcie testowania, popularnymi metodami jest korzystanie:

  • z zapłaty za produkt z góry,

  • z crowdfundingu, czyli wsparcia członków platform crowdfundingowych, którzy finansują pomysł w zamian za to, że otrzymają produkt zaraz po tym, jak powstanie,

  • ze stron oferujących produkty, których tak naprawdę jeszcze nie posiadasz (oczywiście zdobywasz je, kiedy pojawia się zainteresowanie).

Dzięki tym wszystkim sposobom możesz sprawdzić, czy twój pomysł ma sens i czy klienci będą nim zainteresowani.