Jestem czynnym podatnikiem VAT, prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (KPiR) i nie zatrudniam pracowników. Ze względu na zły stan zdrowia planuję zawieszenie działalności na cały rok. Czy w okresie zawieszenia działalności muszę prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów?
Remigiusz, Wołów
Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę, ma możliwość zawieszenia działalności. Aby zawiesić działalność, należy złożyć odpowiednio wypełniony wniosek CEIDG-1 w urzędzie miasta lub gminy (można to zrobić również elektronicznie). Okres zawieszenia musi trwać minimum 30 dni i w tym czasie nie ma obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy.
Należy jednak pamiętać, że zawieszenie działalności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać czynności związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej, jednak może wykonywać szereg innych czynności, które mogą wymagać zewidencjonowania w KPiR.
Do takich czynności należy m.in.:
-
zbywanie środków trwałych lub wyposażenia,
-
ponoszenie wydatków stałych, mających na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródeł przychodów (np. abonament na za telefon firmowy, wynajem biura/magazynu, opłaty z tytułu zawartych umów leasingowych).
Ewidencji w KPiR podlegają również przychody z tytułu odsetek z firmowego konta bankowego, lokat firmowych itp.
Reasumując, zawieszenie działalności na rok nie zwalnia Pana z obowiązku prowadzenia KPiR i dokonywania stosownych zapisów w przypadku wystąpienia powyższych zdarzeń gospodarczych.
Proszę również pamiętać, że przychody i koszty z okresu zawieszenia należy rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym jeżeli nie wznowi Pan działalności przed końcem roku. Ewentualny podatek dochodowy z okresu zawieszenia wyniknie właśnie z tego zeznania.